Den fysiske planlægning: Det er kommunen, der varetager den overordnede fysiske planlægning i kommunen. Dette udmøntes i et planhieraki med forskellige dokumenter – herunder blandt andet kommuneplanen. I kommuneplanen fastlægges retningslinjerne for arealanvendelsen og den overordnede fysiske udvikling af både byerne og det åbne land. Det betyder, at planen skal beskrive blandt andet, hvor der kan være butikker, boliger med videre, og om der er særlige natur- eller kulturværdier, som der skal værnes om. Det er altså her borgerne kan se, hvordan kommunalpolitikerne ønsker at forvalte arealerne i kommunen. Det er kommuneplanen, som danner rammerne for lokalplanerne – som er langt mere specifikke og som beskriver mere konkret, hvilke vilkår der gælder for et givet område. En lokalplan kan blandt andet beskrive, hvad området må anvendes til, hvor – hvordan – og hvor meget nyt, der må bygges på området, men også hvordan de ubebyggede arealer skal/kan indrettes. Også byggeriets klimapåvirkning kan til en vis grad reguleres i en lokalplan: Dette kan blandt andet gøres ved at stille krav om maks størrelser på bebyggelsen og materialevalg.
Det er altså i høj grad via lokalplanlægningen, at en kommune kan påvirke byggeriets udvikling: Ethvert større byggeri (og omdannelse af et eksisterende byggeri) kræver nemlig en lokalplan. Det er også via en lokalplan, at kommunen kan afgøre, om et boligbyggeri må anvendes til fritidsboligformål, eller om der er bopælspligt.
Har vi de boliger, der efterspørges?
Eje eller leje? På Bornholm er langt hovedparten af boligerne ejerboliger. Der har igennem lang tid været en tradition for, at man købte sin bolig. Men det er blevet langt vanskeligere for førstegangskøbere at blive godkendt til bank- og realkreditfinansiering end tidligere. Mange tilflyttere ønsker at leje en bolig (eventuelt købe en andelsbolig), så længe de afprøver livet på Bornholm og altså ikke at binde sig til fast ejendom. Disse to forhold kalder på, at det bornholmske boligmarked gøres mere varieret, når det kommer til ejerformerne. Men hvor kommunen naturligvis ikke kan tvinge investorerne til at opføre private lejeboliger, er det muligt at udbetale grundkapitaltilskud til de almene boligorganisationer. Almene boligorganisationer drives som ”non-profit” organisationer og i kombination med, at der er fastlagt et loft for byggeriets omkostninger samt kommunalt grundkapitaltilskud, kan huslejerne holdes på et moderat niveau. Med hensyn til andelsboliger, så er det begrænset, hvor mange nye andelsboligforeninger, der er stiftet siden loven herom blev ændret i 2018 (med det formål at undgå konkurser i foreninger). Men i BRK har kommunalbestyrelsen besluttet at se positivt på ansøgninger om kommunegaranti til opførsel af private andelsboliger, med det formål at fremme disse.