Hov, nu stiger regningen fra Bofa

Hov, nu stiger regningen fra Bofa
– Vi har kun hørt det ad bagveje, og så ringede vores kontordame og fik det bekræftet hos Bofa. Det er faktisk det, jeg synes er det største problem, fortalte Erik Olesen til Tidende lørdag. Arkivfoto: Marine Gastineau
LEDER | DEBAT | 8. DEC • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | 8. DEC • 05:30

Bofa indfører en ny betalingsmodel for erhvervskunder. Rimeligt i princippet – men for dårligt, at virksomheder først i december opdager, hvad der venter dem fra 1. januar.

Regnestykket gør ondt: Hvor Erik Olesen fra Eriks Ejendomsservice hidtil har betalt godt 10.000 kroner om året for at komme af med alt det haveaffald og andet, som han genererer i sin virksomhed, vågner han efter nytår op til en helt ny virkelighed. 100 kroner per besøg på genbrugspladsen taler sit tydelige sprog, når man som han besøger den flere gange på en arbejdsdag.

Det bliver en betydelig merudgift for Erik Olesen og mange andre virksomheder på Bornholm, og det er med stor sikkerhed en regning, der ender hos kunderne. Og det er vel at mærke i havemanden Erik Olesens tilfælde kunder, som i forvejen har betalt deres gebyr til Bofa.

Bofa peger i vores lørdagsavis på, at ændringen har været politisk vedtaget længe, og at andre kommuner for længst har taget lignende modeller i brug. Men det fratager altså ikke vores affaldsselskab fra et ansvar om at fortælle Erik Olesen og andre håndværkere om den nye affaldsvirkelighed.


Der er forskel på at være formelt orienteret om noget, og så at være reelt informeret. Virksomheder planlægger langt frem. Mange har ordrebøgerne fyldt ud i fremtiden. De indgår aftaler, fastsætter priser og tilrettelægger deres arbejdstid, før kalenderen skifter. Det er ikke mærkeligt, hvis nogen føler sig hægtet af i den konkrete situation.

"Forureneren betaler", lyder argumentet, og det giver mening. Det er rimeligt, at dem, der afleverer mest affald, også betaler mere end dem, der afleverer mindst. Men det er altså for dårligt, at vi skal langt ind i december, før det går op for de erhvervsdrivende, hvad de har med at gøre fra januar.

Det er dermed ikke kun en diskussion om affald. God kommunikation er en forudsætning for, at det kan fungere, og her har Bofa fejlet.

Ingen bliver jaget væk i det nye år, og der er breve på vej ud, forsikrer Bofa-direktøren i Tidende, og det er fint. Men man bør tage ved lære og sikre mere gennemsigtighed fremover.

FÅ ABONNEMENT