Der er forskel på at være formelt orienteret om noget, og så at være reelt informeret. Virksomheder planlægger langt frem. Mange har ordrebøgerne fyldt ud i fremtiden. De indgår aftaler, fastsætter priser og tilrettelægger deres arbejdstid, før kalenderen skifter. Det er ikke mærkeligt, hvis nogen føler sig hægtet af i den konkrete situation.
"Forureneren betaler", lyder argumentet, og det giver mening. Det er rimeligt, at dem, der afleverer mest affald, også betaler mere end dem, der afleverer mindst. Men det er altså for dårligt, at vi skal langt ind i december, før det går op for de erhvervsdrivende, hvad de har med at gøre fra januar.
Det er dermed ikke kun en diskussion om affald. God kommunikation er en forudsætning for, at det kan fungere, og her har Bofa fejlet.
Ingen bliver jaget væk i det nye år, og der er breve på vej ud, forsikrer Bofa-direktøren i Tidende, og det er fint. Men man bør tage ved lære og sikre mere gennemsigtighed fremover.