I erhvervet er vores største udfordring mangel på arbejdskraft og kompetencer, da arbejdsstyrken er for snæver i forhold til efterspørgslen. For at være attraktiv for potentielle tilflyttere, skal Bornholm levere på hele pakken: gode jobmuligheder, et bredt udvalg af boliger, skoler, pasningstilbud med mere. Vi skal gøre Bornholm til et mere attraktivt sted at bo, så folk er villige til at rykke teltpælene op og opbygge et nyt liv på øen.
Den næste store udfordring er, hvor vi skal huse den potentielle tilstrømning af arbejdskraft og tilflyttere? Er vores boligtilbud bredt og varieret nok til at imødekomme deres ønsker? Jeg mener, at løsningen til den gordiske knude skal findes i en visionær boligudvikling, der både tager hensyn til fremtidens behov og ønsker, og finder en balance mellem bevarelse og fornyelse.
Vi er så småt i gang, idet Ocean Prawns er involveret i to kommende boligprojekter: Æbleløkkerne i Rønne i samarbejde med Bornholms Brand a.m.b.a. og Grynebakken i Svaneke i regi af Jens Møller Gudhjem. Netop disse boligprojekter er vores forsøg på at understøtte udviklingen af Bornholm, og vi oplever stor interesse fra potentielle beboere. Derfor undrer det os, at sagsbehandlingen ikke prioriteres højere. Boligbyggerier synes ikke at have den nødvendige prioritet, hvilket er stærkt bekymrende, og jeg kunne godt drømme om, at vi var lidt mere på forkant med udviklingen, så kommunens målsætning om de 42.000 indbyggere kan realiseres.
For eksempel har vi som investorer underskrevet aftalen om grunden til Æbleløkkerne i Rønne Syd tilbage i december 2021. Imidlertid ser det ud til, at vi først kan påbegynde selve byggeriet tidligst medio 2024, og det forventes, at det færdige byggeri vil stå klar i 2025. Vi har ellers været ivrige efter at komme i gang, og har gjort vores for at fremme projektet, men desværre ser byggeriet ud til at være havnet i en administrativ flaskehals.
Jeg håber, at vi lærer noget af processen lige nu, og at vi i højere grad kommer på forkant med udviklingen, så Bornholm er klar til at rykke på de muligheder, der opstår, når investorer og virksomheder banker på. Jeg tror, det er vigtig læring i forhold til den kommende energiø, og hvad der følger i den forbindelse.