Skal vi for alvor skabe en mere effektiv byggesagsbehandling ser vi tre indsatsområder: For det første skal byggesagen fra start oplyses med alle de nødvendige data, dernæst skal byggesagen sikres et effektivt ”flow” gennem de forskellige kommunale afdelinger. Og endelig kommer vi ikke uden om, at der bliver tilført de nødvendige ressourcer til hele sagsbehandlingskæden.
Uanset at Bornholms kommunale økonomi er presset, så er det nu engang kommunalbestyrelsens opgave at træffe beslutninger, der på lang sigt bedst gavner bornholmerne. I de kommende år vil Bornholm opleve stigende interesse for investeringer i erhvervs-, bolig- og turismeudvikling, og dertil kommer de mange aktiviteter som følge af Energiø-planerne.
Vi kan dermed forvente et yderligere pres på ”Byg” og ”Plan og Miljø”, og derfor er nedskæringer den rene gift for Bornholms udvikling. Derimod er der behov ekstra ressourcer, som dog ikke skal stå alene. En byggesag er ofte omfattet af mange regelsæt: brand- og statiske krav, højde- og afstandskrav, miljø- og spildevandskrav, arkitektoniske servitutter etc. De interne arbejdsprocesser skal strømlines således, at byggesagen finder den hurtigste vej gennem alle relevante sagsbehandlere, og hvor beslutningskompetencerne ligeledes er til stede tæt på sagsbehandlingen.
Det er en gammel sandhed, at ingen kæde er stærkere end det svageste led. Derfor har vi som bygherrer, rådgivere, investorer og entreprenører også et medansvar for, at byggeansøgningerne udfyldes rigtigt fra start. Mangelfulde og fejlbehæftede ansøgninger giver grus i maskinen og skal derfor undgås. Mange fejl kan undgås ved indledende dialogmøder mellem bygherre og kommune. Dette praktiseres i en vis udstrækning i dag, og det vil være en god ide at udvide ordningen. Endelig vil information om at udfylde den rigtige byggeansøgning også løse mange problemer – et tiltag som vi gerne være med til at udbrede til vores bornholmske medlemmer.