Det kan lade sig gøre at tænke stort på Bornholm

Det kan lade sig gøre at tænke stort på Bornholm
Trine Richter: Det er æmmende for udviklingen i byggeriet, at bæredygtighed hurtigt bliver en fanatisk snak om rigtigt og forkert. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 8. AUG 2023 • 15:30
Af:
Trine Richter
direktør
Bornholm Hotels
KOMMENTAR | ABONNENT
8. AUG 2023 • 15:30

Hoteldirektøren fortæller om Hotel GSH, Green Solution House – et af verdens mest bæredygtige hotel- og konferencecentre, der er præmieret med såvel nationale som internationale priser.

HVOR DRØMMER VI OS HEN

I september 2007 inviterede Bornholms Vækstforum til en workshop på færgen Povl Anker. Virksomhedsledere, politikere, folkeskoleelever, ældre borgere, embedsmænd og repræsentanter fra diverse fritidsorganisationer skulle finde løsninger på, hvordan der kunne skabes vækst på Bornholm. Jeg var blandt de inviterede, og deltog i den del af workshoppen, som handlede om at bygge et bæredygtigt konferencecenter på Bornholm.

Vores gruppe præsenterede Green Solution House, som skulle bygges så innovativt og bæredygtigt, så arkitekter, ingeniører og bygherrer fra hele verden kunne få inspiration til selv at bygge bæredygtigt. Et succesrigt konferencecenter skulle være med til at forlænge turistsæsonen, og dermed være med til at skabe helårsarbejdspladser på Bornholm.

Der kom mange andre gode forslag, og fælles for alle var, at Bornholm i videst muligt omfang skulle inkorporere bæredygtighed, hvor det var muligt.

Bornholms Vækstforum bad mig om at udarbejde en markedsanalyse for et bæredygtigt konferencecenter, og senere hen fik jeg også til opgave at finde investorer til Green Solution House. Jeg fik anbefalet at tale med Carl Edvard Mogensen, som dengang ejede daværende Hotel Ryttergården. Carl Edvard Mogensen var med på ideen – dog med en væsentlig betingelse: Jeg skulle stå for hele projektet, fundraisingen og efterfølgende skulle jeg også drive Green Solution House. Det sagde jeg ja til velvidende, at det ville blive en svær opgave.

Green Solution House blev til, fordi det lykkedes at skabe et offentligt/privat samarbejde mellem Bornholms Vækstforum og Carl Edvard Mogensen, og jeg fik også store internationale virksomheder som Velux og Saint-Gobain ind som strategiske partnere. Netop disse partnere var med til at for eksempel Realdania gav 20 mio. kroner til projektet. Senere i processen blev Hotel GSH forankret i Carl Edvard Mogensens Fond, som i dag ejer Bornholm Hotels, som også har Fredensborg Badehotel og Griffen Spahotel.

Så missionen lykkedes. Green Solution House blev indviet af Kronprins Frederik i april 2015, og siden da har jeg holdt foredrag for, og vist bygningerne frem til cirka 15.000 gæster fra hele verden. Gæster, som er kommet for at se og lære om netop Green Solution House. Vi har haft gæster fra Sydkorea, Japan, Kina og USA – og det er gæster, som kun kommer for at høre om Bornholm, som et bæredygtigt samfund og for at se Hotel GSH. Og det er værd at bemærke, at ingen af dem klager over lang rejsetid.

Et besøg værd

Hotel GSH, Green Solution House har i dag 59 værelser og konferencefaciliteter til cirka 350 gæster. Byggeriet er fortsat det eneste byggeri i verden, hvor det er lykkedes at forene flere forskellige bæredygtighedsprincipper. Således fulgte arkitekterne fra 3XN såvel Active House Principperne, som VuggetilVugge principperne (C2C), og byggeriet blev certificeret efter DGNB kritierne. Det lyder meget indviklet, og fakta er, at det også var svært.

Det er min oplevelse, at det er såvel problematisk som hæmmende for udvikling i byggeriet, at bæredygtighed hurtigt bliver en fanatisk snak om rigtigt og forkert. Således var det en meget stor udfordring at få de store leverandører af byggematerialer til at tale med C2C folkene, for de så meget forskelligt på bæredygtighed. Også lokalt var der en enkelt entreprenør, der så sig sur på Hotel GSH, fordi vi valgte at bruge glasfiber til at isolere et bassin. Entreprenøren mente, at vi i stedet skulle bruge den træfiber, han selv solgte. Det kan måske virke mere bæredygtigt, men det giver ingen mening i det konkrete tilfælde, for lækker bassinet så rådner træfibrene. Det gør glasfibre ikke på samme måde. For at gøre løsningen med glasfiber så bæredygtig som muligt, sendte vi alle de gamle glasfacader til glasfiberfabrikken, hvor de blev til ny glasfiber. Så på den måde sikrede vi et kredsløb af materialer. Den lokale entreprenør fik masser af positiv omtale, og Hotel GSH fik negativ omtale på et useriøst grundlag. Lige i dage var det tungt at gå på arbejde. Særligt fordi det blev meget personligt. Mange bornholmere så Green Solution House som mit projekt og min virksomhed. Men det var jo Bornholms Vækstforum og kommunalbestyrelsen, som ønskede Green Solution House, og jeg var kvinden, der skulle få det til at lykkes. Vel at mærke til gavn for det bornholmske samfund. Derfor kan det jo også undre mig, at kommunalbestyrelsen nu har valgt, at de kommunale møder skal holdes i egne lokaler. For det første tvivler jeg på, at der reelt ligger en besparelse for kommunen, for det andet så betyder det, at vi har mindre aktivitet på Hotel GSH, hvilket påvirker vores muligheder for at have elever, flexjobbere og praktikanter. Og det går jo imod den oprindelige vision med Green Solution House.

Heldigvis så var der – og er der stor international opbakning til Hotel GSH, Green Solution House. Byggeriet har fået adskillelige nationale og internationale priser igennem årene. Senest har Green Solution House fået prisen for at være det mest bæredygtige byggeri i verden blandt Active House Byggerier, og prisen som Årets Erhvervsbyggeri i såvel 2015 som 2022.

Priserne skaber opmærksomhed, og The Guardian har da også udvalgt Hotel GSH som et af Europas ti mest bæredygtige hoteller. Det giver flere gæster til Bornholm, og dermed grundlag for at skabe flere arbejdspladser.

Kontinuerlig udvikling

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ofte har tænkt, at det ville være nemmere at have bygget Hotel GSH i København. Der er en større åbenhed over for forandring og nye tiltag. Men Hotel GSH gør en forskel for Bornholm, og derfor bliver vi ved med at udvikle – og når vi bygger, så bygger vi så bæredygtigt som muligt.

Senest har vi bygget en værelsesfløj med 24 værelser, mødelokale og spa/sauna på tagterrassen. Værelsesfløjen er bygget af træ, og flere af møblerne er lavet af det fraskær fra hovedbygningen, som normalt ville blive smidt ud. Igen var det PL Entreprise, som stod for byggeriet sammen med lokale underentreprenører, og Hasle Sav- og Snedkerforretning lavede møblerne. Vi bruger nemlig kun lokale håndværkere. Dels fordi de er superdygtige – dels fordi det er med til at sikre arbejdspladser i den bornholmske byggebranche.

Og det var netop den nye værelsesfløj, som blev Årets Erhvervsbyggeri 2022. Dermed har vi endnu en gang vist, at det kan lade sig gøre at tænke stort på Bornholm – og lykkedes med det.

Fremtidige tiltag

Hotel GSH har siden 2017 været en del af Bornholm Hotels, som består af Fredensborg Badehotel og Griffen Spahotel. På de to hoteller bygges der også bæredygtigt nu. Således har Griffen Spahotel i 2023 fået et nyt tag med solceller, der dækker hele hotellets behov for elektricitet, og på Fredensborg Badehotel er der etableret en pool, som opvarmes af solceller. Alle tre hoteller har naturligvis Den Grønne Nøgle, og Sølv i det økologiske Spisemærke. For en ting er at bygge bæredygtigt, vi skal selvfølgelig også drive hotellerne bæredygtigt.

Og vi stopper ikke her. Jeg drømmer om at bygge et bæredygtigt bofællesskab for aktive seniorer i forbindelse med Hotel GSH. Bofællesskabets beboere kommer til at bo tæt på skov og strand, og beboerne kan benytte sig af serviceydelserne fra Hotel GSH. Det vil sige, de kan få gjort rent, vasket tøj, få ordnet have – og mødes til foredrag og fællesspisning på Hotel GSH.

Dette tiltag vil også skabe national og international opmærksomhed, og på den måde sikrer vi den kontinuerlige udvikling, vi har brug i regi af Bornholm Hotels og Bornholm. Det vil give flere besøgende, og dermed kan vi skabe mere aktivitet, som kan give flere helårsarbejdspladser.

Vores tidligere borgmester Winni Grosbøll sagde en gang: Jo mere udkant desto højere ambitioner. Det er jeg enig med Winni i.

Vi skal tænke stort, og vi skal tænke ambitiøst for at være relevante. Kombinerer vi dette med et stærkt samarbejde på tværs af brancher, offentlige og private virksomheder, så er det muligt at skabe gode resultatet til gavn for det bornholmske samfund.

Hvor drømmer vi os hen?