Da jeg overtog ledelsen af Byg i efteråret 2021, havde afdelingen lige været igennem et generationsskifte. Mange medarbejdere var nyansatte eller ansat under corona med hjemmearbejde til følge. Oplæring skulle ske via Skype – men det er svært at skabe den rette forståelse udelukkende online.
Men ved I egentlig, hvad det vil sige at være byggesagsbehandler? Søger du på uddannelsesguiden, vil du opdage, at en uddannelse som byggesagsbehandler slet ikke findes. Det er noget, du skal efteruddannes til, hvilket tager et sted mellem tre og fem år. Med et gennemført generationsskifte var der derfor et enormt tab af viden, som ikke bare nødvendigvis kunne erstattes af ny viden.
Siden 2017 har man på landsplan oplevet en markant stigning i antallet af ansøgninger. Pt. er den på cirka 150 procent i forhold til 2017-niveau. Medarbejderstaben blev i samme periode stort set ikke opnormeret. Resultatet var, at medarbejderne, hvor cirka 65 procent af dem havde under et års anciennitet som byggesagsbehandler, skulle håndtere en stadig stigende sagsmængde. Hvad tror I, at det gør ved en medarbejder, der er under oplæring? Ja, vedkommende går ned med stress – hvilket også skete her. 46 procent af medarbejderne blev stressramte. Trods gentagne forsøg på at orientere om situationen kunne vi i samme periode læse den ene historie efter den anden om, hvor ”dovne og uduelige” medarbejderne i Byg var – men ingen syntes egentlig at bekymre sig reelt om fakta.
Ved min ansættelse blev jeg bedt om at 1) få styr på Byg, 2) skabe en god forbindelse til erhvervslivet og 3) gør noget ved narrativet om Byg. Med faktum i den ene hånd og narrativet i den anden, hvordan skulle jeg balancere det?
Jeg traf derfor den første af en række upopulære men nødvendige beslutninger. Jeg lukkede dørene til Byg med ramaskrig til følge. Hvorfor gjorde jeg så det? Kan man bygge et hus på et fundament, der allerede vakler? Nej det kan man ikke, fundamentet skal være i orden – og skulle Byg have en chance, skulle Byg kigge indad først. Lad mig dog lige slå en ting fast, trods mange misforståelser herom. Alle har altid været hjertelig velkomne i Byg, hvis man ringede og bookede et møde – og telefonerne bliver altid taget.