Jeg er utrolig stolt af Byg – det burde I også være

Jeg er utrolig stolt af Byg – det burde I også være
Den nu tidligere leder af Byg, Jacob Sten Jensen, er stolt af arbejdet i Tejn. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 3. AUG 2023 • 05:30
Af:
Jacob Sten Jensen
KOMMENTAR | ABONNENT
3. AUG 2023 • 05:30

Afgående leder af Byg, Jacob Sten Jensen, giver her sit bud på, hvad han drømmer om for byggeriet på Bornholm. Jacob Sten Jensen stoppede i Byg med udgangen af juli for at bestride et nyt job ovre i Københavns Kommune.

Som leder af Byg i Bornholms Regionskommune har jeg over de sidste år hørt på utrolig mange holdninger og meninger om afdelingen. De fleste har været af den negative slags og oftest bygget på lidt eller slet ingen fakta.

Lad mig med det samme afsløre min pointe med dette indlæg – jeg er umådelig stolt af min afdeling og de resultater, vi har opnået – og det burde I også være.

Skal byggeriet på Bornholm fremover være en succes, og skal der udvikling til øen, så skal Byg også være en succes. Men Byg er en succes.

Da jeg overtog ledelsen af Byg i efteråret 2021, havde afdelingen lige været igennem et generationsskifte. Mange medarbejdere var nyansatte eller ansat under corona med hjemmearbejde til følge. Oplæring skulle ske via Skype – men det er svært at skabe den rette forståelse udelukkende online.

Men ved I egentlig, hvad det vil sige at være byggesagsbehandler? Søger du på uddannelsesguiden, vil du opdage, at en uddannelse som byggesagsbehandler slet ikke findes. Det er noget, du skal efteruddannes til, hvilket tager et sted mellem tre og fem år. Med et gennemført generationsskifte var der derfor et enormt tab af viden, som ikke bare nødvendigvis kunne erstattes af ny viden.

Siden 2017 har man på landsplan oplevet en markant stigning i antallet af ansøgninger. Pt. er den på cirka 150 procent i forhold til 2017-niveau. Medarbejderstaben blev i samme periode stort set ikke opnormeret. Resultatet var, at medarbejderne, hvor cirka 65 procent af dem havde under et års anciennitet som byggesagsbehandler, skulle håndtere en stadig stigende sagsmængde. Hvad tror I, at det gør ved en medarbejder, der er under oplæring? Ja, vedkommende går ned med stress – hvilket også skete her. 46 procent af medarbejderne blev stressramte. Trods gentagne forsøg på at orientere om situationen kunne vi i samme periode læse den ene historie efter den anden om, hvor ”dovne og uduelige” medarbejderne i Byg var – men ingen syntes egentlig at bekymre sig reelt om fakta.

Ved min ansættelse blev jeg bedt om at 1) få styr på Byg, 2) skabe en god forbindelse til erhvervslivet og 3) gør noget ved narrativet om Byg. Med faktum i den ene hånd og narrativet i den anden, hvordan skulle jeg balancere det?

Jeg traf derfor den første af en række upopulære men nødvendige beslutninger. Jeg lukkede dørene til Byg med ramaskrig til følge. Hvorfor gjorde jeg så det? Kan man bygge et hus på et fundament, der allerede vakler? Nej det kan man ikke, fundamentet skal være i orden – og skulle Byg have en chance, skulle Byg kigge indad først. Lad mig dog lige slå en ting fast, trods mange misforståelser herom. Alle har altid været hjertelig velkomne i Byg, hvis man ringede og bookede et møde – og telefonerne bliver altid taget.

Herefter blev massive oplæringsindsatser sat i gang. Undervisning af medarbejderne i forvaltningsret, hvad det vil sige at være en myndighed, hvad god sagsbehandling er etc. blev igangsat. Strukturen i Byg blev efterset – hvordan var arbejdsprocesserne, og var vi organiseret på den rigtige måde? Midt i det hele var vi nødt til at skifte sagsbehandlingssystem, og udskiftning af et sagsbehandlingssystem sker sjældent smertefrit – desværre var vi heller ikke undtagelsen her. Kundedialog og kommunikation blev et mantra – arrangementer blev arrangeret rundt om på øen, hvor borgere og erhvervslivet kunne komme med konkrete og specifikke sager, de ønskede hjælp til. Dørene blev åbnet, så ønskede man undervisning i for eksempel Byg og Miljø (BOM) kunne man få det etc. Servicemål, som vi i de sidste uger har kunne læse meget om, kom på dagsordenen og endelig samhørigheden i Byg skulle bygges op igen.

Vi har arbejdet benhårdt de seneste år, hvorfor jeg godt tør stille mig op og måske gøre mig til Bornholms mest upopulære mand ved at sige – jeg er hamrende stolt af Byg, og det burde I også være.

Trods fortsat markante stigninger i mængden af ansøgninger – pt i skrivende stund en samlet sagsmængde på 4.500 sager indsendt via BOM og cirka 6.500 administrative sager (BBR, udstykning, avancebeskatning etc.) om året – er det lykkedes Byg at effektivisere driften med 31 procent. Der bliver lukket cirka 3.000 sager indsendt via BOM om året – for sammenligningens skyld lukker en kommune på Bornholms størrelse med et lignende antal medarbejdere cirka 1.400 sager om året samlet.

Tallene taler jo for sig selv, ventetid vil der være – det er et simpelt spørgsmål om ressourcer kontra sagsmængde. Men Bornholm har en toptunet og effektiv afdeling med virkelig engagerede medarbejdere, der i den grad giver liv og sjæl for, at Bornholm kommer i land – så hvorfor beskytter I den ikke noget mere?

I skal dog huske, at 31 procent ikke bare kommer af rene effektiviseringer – de kommer også af, at medarbejderne ’trykkede speederen i bund’ og knoklede på overtid – men ingen motor kan holde til at køre med for mange omdrejninger konstant, uden den brænder sammen.

Så hvad drømmer jeg om for byggeriet på Bornholm? Jeg vil tillade mig at vende spørgsmålet om og sige, hvad skal der til for Byg kommer i mål, og dermed byggeriet bliver en succes på Bornholm?

Svaret er egentlig ret simpelt. Der skal kontinuitet i Byg – det vil sige medarbejderflugt skal stoppes. Husk på at I har maskinen til at klare de udfordringer, Bornholm står over for - men pas nu for pokker på den. Det er altså også medarbejdere af kød og blod, der sidder bagved. Medarbejdere der oftest udsættes for trusler og verbale overfald. Ingen medarbejdere kan holde til at blive udsat for den ”massive nedskydning”, der har været de sidste år. Især når det sker på så forkert et grundlag. Vær med til at ændre narrativet, fortæl den gode historie og lad være med at skyde på medarbejdere, der har gjort en markant forskel og trukket en afdeling op til at være en af de bedste i landet. Det er blevet så nemt på diverse medier at give sin mening til kende uden egentlig at skulle stå til ansvar for det bagefter.

Bedre oplyste sager. Der bruges utrolig lang tid på at indhente den manglende dokumentation både fra erhvervslivet og fra borgere. Og ja vi ved godt at det landsdækkende ansøgningssystem (BOM) alle i Danmark skal bruge ikke er optimalt, langt fra – men det har stor betydning, at de sager, vi modtager, er godt beskrevet både i ord og tegninger.

Endelig en bøn til det politiske niveau. Ja vi er med på, at der ikke kan skaffes flere penge til ressourcer i Byg, selvom det kan være med til at bremse udviklingen på øen, fordi sagsbehandlingen ikke kan nås i tide. Budgetter er nu en gang budgetter, og man kan ikke ansætte på baggrund af ikke eksisterende penge. Men ”slå en ring om Byg” og lad være med at ”synge med” på narrativet. Husk det også er jeres prioriteter – prioriteter der bliver endnu mere udfordret henover efterårets budgetforhandlinger. Men I er sammen med os om det her, og husk I er faktisk vores arbejdsgivere, og vi jeres medarbejdere.

Hvad drømmer jeg så om? Anerkend den succes Byg er, støt Byg og lad os sammen få udviklingen og byggeriet i gang på øen. Står vi sammen, kan vi godt.