Peter Loft: Her skal der sættes ind

Peter Loft: Her skal der sættes ind
Det tidligere gymnasium i Søborgstræde i Rønne bliver omdannet til boliger – men der er brug for flere, påpeger tidligere kommunaldirektør. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 1. AUG 2023 • 05:30
Af:
Peter Loft
tidligere kommunaldirektør på Bornholm
KOMMENTAR | ABONNENT
1. AUG 2023 • 05:30

En ny boligmasse er selve nøglen til løsningen af Bornholms problemer, mener den tidligere kommunaldirektør Peter Loft.

Under min temmelig korte periode som kommunaldirektør i Bornholms Regionskommune var der især to forhold i relation til Bornholms udvikling, der optog mig:

For det første den imponerende udvikling Bornholm havde gennemgået i årene forud fra den venlige men også lidt slidte feriekoloniø til en fremadstormende landsdel med folkemøde, gourmetturisme, mange nye og innovative virksomheder, havneudvidelse og nye kulturelle initiativer. Sidenhen er mulighederne i forbindelse med energiøen opstået. Bornholm har over de seneste år generelt skabt sig et mærkbart ændret omdømme, som mange andre dele af landet kigger misundeligt efter.

Men for det andet slog det mig, at de mange muligheder, som denne ændring bærer med sig, måske ikke er blevet udnyttet til fulde. At man ikke har profiteret tilstrækkeligt på denne gunstige udvikling og benyttet den til få mindsket en del af de problemer, der fortsat gør sig gældende på øen.

Befolkningstallet stagnerer stadig, og der vil i de kommende år være færre personer i den arbejdsdygtige alder til rådighed for beboerne og erhvervslivet. Den aktuelle økonomiske situation minder om den, der herskede, da jeg arbejdede på Bornholm – den er blot endnu værre nu med endnu et omfattende sparekatalog og en tom kommunekasse.

Den positive opfattelse og den stærke bevågenhed, som udviklingen og de mange nye aktiviteter har givet Bornholm, bør i mine øjne i højere grad kunne udnyttes til også at få skabt en positiv økonomisk udvikling og en øget erhvervsmæssig aktivitet.

For mig at se forudsætter en gunstig udvikling for Bornholm, at man yderligere fremmer indsatsen for at skaffe nye beboere. Det vil gavne økonomien; det er en forudsætning for, at den nuværende aktivitet kan opretholdes, og det er en betingelse for, at man ikke endnu engang skal til at drøfte skolelukninger med al den usikkerhed – og fraflyninger - der følger hermed. Flere fastboende vil give regionskommunen flere skatteindtægter, og virksomhederne bedre muligheder for at øge aktiviteterne og produktionen på Bornholm.

En ubønhørlig betingelse for tilflytning er tilstrækkelige muligheder for at bosætte sig. Det nuværende udvalg af boliger er ikke særlig alsidigt. Der mangler tilflytterboliger, hvor nye familier kan teste opholdet på Bornholm, inden de endeligt beslutter sig for at erhverve en varig bolig. Bornholmerne kender øens herlighedsværdier – andre er nødt til at lære dem at kende, før de vil tage permanent bopæl.

Der mangler moderne, alternative boligformer for de mange ældre, der bor i attraktive, men sikkert også noget besværlige, ældre boliger rundt om på øen. Og der mangler boliger, der særligt henvender sig til unge familier, der er vokset ud af deres nuværende lejligheder i de centrale dele af for eksempel København, og som ser sig om efter en moderne og rummelig bolig med plads til børn.

Hertil kommer de behov, som energiøen og udbygningen af forsvaret på Bornholm vil føre med sig.

Bornholm har - tror jeg - en enestående chance for at tiltrække nye beboere. Det er vel det eneste sted i Region Hovedstaden, hvor man kan erhverve en bolig med havudsigt til en betalelig pris, og Bornholm bør være et attraktivt alternativ til de efterhånden ret fjerne forstæder til København, som børnefamilier i dag tilbydes, når de skal erhverve en økonomisk overkommelig bolig til erstatning for lejligheden i centrum eller brokvarterene, der er blevet for lille.

I en tid, hvor der tales meget om work life balance, kan jeg ikke komme i tanke om noget andet sted, hvor denne mulighed foreligger i højere grad. Det er de færreste kommuner, hvor det er tillokkende både at bo, arbejde og holde ferie.

Den fleksibilitet, der har præget arbejdsmarkedet især efter coronaepidemien med hjemmearbejde kombineret med moderne, digitale kommunikationsformer, betyder, at afstandene ikke længere er det samme problem som tidligere. Men skal disse muligheder udnyttes, forudsætter det, at man får gjort op med den gængse opfattelse i resten af landet, at Bornholm ligger meget langt væk. Bornholm er kun et ekstra stop på metroen til Kastrup Lufthavn.

Jeg kan ved selvsyn under mine hyppige ophold i mit sommerhus i Allinge konstatere, at der er kommet gang i byggeriet både i det gamle gymnasium, i Svaneke og i Tejn. Jeg håber, der kommer liv i de store og iderige planer for Nexø Havn og omegn, for DGI-stadionet og for området syd for Rønne – for blot at nævne nogle stykker. Jeg føler mig overbevist om, at det er muligt aktivt at markedsføre Bornholm som et attraktivt sted at bosætte sig, der ikke er så fjernt, som mange i dag forestiller sig; men tværtimod et godt alternativ til de boliger, der i tilgift fører til adskillige timers daglig motorvejskørsel til og fra den nærmeste storby. Men det forudsætter selvsagt, at de rette boliger er til rådighed. Kigger man i en københavnsk søndagsavis, er det udelukkende reklamer for huse i Frederikssund, Næstved eller Vinge, man ser. Hvorfor ikke Bornholm?

Bornholm har både naturen, transportmulighederne og et særdeles positivt omdømme at byde på, når familier skal vælge en ny bolig. Hvis disse muligheder udnyttes fuldt ud, vil det afhjælpe en stor del af de økonomiske problemer, som i årevis har plaget regionskommunen.