Hertil kommer de behov, som energiøen og udbygningen af forsvaret på Bornholm vil føre med sig.
Bornholm har - tror jeg - en enestående chance for at tiltrække nye beboere. Det er vel det eneste sted i Region Hovedstaden, hvor man kan erhverve en bolig med havudsigt til en betalelig pris, og Bornholm bør være et attraktivt alternativ til de efterhånden ret fjerne forstæder til København, som børnefamilier i dag tilbydes, når de skal erhverve en økonomisk overkommelig bolig til erstatning for lejligheden i centrum eller brokvarterene, der er blevet for lille.
I en tid, hvor der tales meget om work life balance, kan jeg ikke komme i tanke om noget andet sted, hvor denne mulighed foreligger i højere grad. Det er de færreste kommuner, hvor det er tillokkende både at bo, arbejde og holde ferie.
Den fleksibilitet, der har præget arbejdsmarkedet især efter coronaepidemien med hjemmearbejde kombineret med moderne, digitale kommunikationsformer, betyder, at afstandene ikke længere er det samme problem som tidligere. Men skal disse muligheder udnyttes, forudsætter det, at man får gjort op med den gængse opfattelse i resten af landet, at Bornholm ligger meget langt væk. Bornholm er kun et ekstra stop på metroen til Kastrup Lufthavn.
Jeg kan ved selvsyn under mine hyppige ophold i mit sommerhus i Allinge konstatere, at der er kommet gang i byggeriet både i det gamle gymnasium, i Svaneke og i Tejn. Jeg håber, der kommer liv i de store og iderige planer for Nexø Havn og omegn, for DGI-stadionet og for området syd for Rønne – for blot at nævne nogle stykker. Jeg føler mig overbevist om, at det er muligt aktivt at markedsføre Bornholm som et attraktivt sted at bosætte sig, der ikke er så fjernt, som mange i dag forestiller sig; men tværtimod et godt alternativ til de boliger, der i tilgift fører til adskillige timers daglig motorvejskørsel til og fra den nærmeste storby. Men det forudsætter selvsagt, at de rette boliger er til rådighed. Kigger man i en københavnsk søndagsavis, er det udelukkende reklamer for huse i Frederikssund, Næstved eller Vinge, man ser. Hvorfor ikke Bornholm?