Det skal så suppleres med en ny og længere kaj, så endnu større krydstogtskibe kan anløbe Rønne. Det er ikke min drøm om fremtidens turisme for Bornholm. Hverken for klimaet (CO2 og luftforurening) eller for miljøet for turister og bornholmere, når der for et par timer kommer flere tusinde mennesker til vores ret små bysamfund.
Nu drømmes der videre om en række gigantiske industribyggerier, fordi centrale (folkevalgte!) magthavere mener, at Bornholm skal lægge jord og vand til energianlæg, der skal forsyne Danmark og Tyskland. Vindmøller, transformatorstationer, brændstoffabrikker af ukendte dimensioner på lille Bornholm. Det er heller ikke min drøm.
Det er – ligesom havnebyggeriet – voldsomme indgreb i det Bornholm, som jeg holder af. Byggerier som der – trods deres omfang – kommer få varige bornholmske job eller tilflyttere ud af. Center for Regional- og Turismeforskning har ikke regnet på, hvor mange fraflyttere det vil betyde på den lange bane med denne ændring af Bornholms dna.
Jeg vil hellere drømme småt. Det passer bedre til mig og mit Bornholm. Jeg vil drømme om mange små virksomheder, iværksættere, it-virksomheder og udvikling af de store industrier, vi allerede har. Jeg drømmer om, at folk fortsat vil besøge Bornholm som ferieø og ønske at flytte hertil på grund af den særlige ro, natur og variation i kulturen og erhvervslivet, vi har. Jeg drømmer om, at mit Bornholm ikke skal ødelægges, for at vi kan blive energiproducent for fjerne egne. Som en arabisk oliestat, bare uden indtægterne og uden bestemmelse over, hvad der skal ske med vores land.
Hertil kommer de generelle risici ved projektet. Der drømmes om energianlæg, som koster milliarder og vil skabe blivende ændringer i Bornholms og Rønnes landskaber baseret på en teknik, der kan være forældet, længe inden vi er færdige med at betale regningen. Og en transformatorstation, der samler el fra flere hundrede vindmøller. Er det en gennemtænkt konstruktion? Så skal der kun en enkelt sprængladning i Sosebugten til at sætte alle møller ud af spillet. En operation for amatører sammenlignet med gasledninger på Østersøens bund. En situation, der også vil ramme "fødekæden" knyttet til energiøen som power-to-x, Bornholms fjernvarmeforsyning, eventuelt nye virksomheder baseret på overskudsvarme.