Lidt dagdrømmeri om fremtidens infrastruktur
Infrastrukturen har måske ikke umiddelbart noget at gøre med den bornholmske madidentitet. Og så alligevel. Systematisk har øen siden jernbanens nedlæggelse ladet stå til og utilsigtet skabt en håbløs infrastruktur for øens 800.000 besøgende. Gamle hæderkronede byer som for eksempel Rutsker, Klemensker, Aarsballe, Østerlars, Vestermarie, Olsker og Povlsker er fortabte i turiststrømmen, som notorisk koncentrerer sig om Gudhjem, Svaneke, Allinge og Ekkodalen. Her slås man til gengæld med enorme parkeringsudfordringer og en ”turisme-voldtægt” af lokationernes smukke særegenhed.
En politisk vision kunne for eksempel være at skabe et omnibussystem, der forgrenede sig på tværs af øen og skabte en revitalisering af de forsømte byer. Et omnibussystem, der kørte konstant fra 6 morgen til 23 aften og tilførte ilt i de kvalte byer. Turisterne ville vide, at de ikke behøver at tage bilen med, da de ofte, hurtigt og billigt kunne blive kørt til Wonder, Hasle, Strøby eller Nyker. Det kunne også tage brodden af parkeringsudfordringerne! En anden fordel kunne være, at alene trygheden ved den øgede menneske-gennemstrømning ville medføre større iværksætterlyst i de døende byer, og skabe flere restauranter og forretninger.
Endelig ville øens egne beboere have en kæmpe glæde ved de øgede afgange i alle retninger, når der skal lægges vagtplaner ude på virksomhederne. Bornholmere (med undtagelse af pensionister og skolesøgende) kunne for eksempel købe et årskort for – lad os sige 500 kroner – mens turister, der ikke har fast bopælsadresse på Bornholm, skulle give 300 kroner for en uge eller 500 for fjorten dage. Mon ikke disse beløb kunne dække investeringerne i 17 busser og 22 chauffører. Jeg tror det. Køber bare 300.000 turister et ugekort, ville det indbringe 90. mio kroner, som skal arrangeres således, at de tilgår kommunekassen.
Tilbage til virkeligheden