Alle de år, Bornholm har været en ferieø, har vi tilbudt oplevelser til vores gæster. I mere end 25 år har vi sammen arbejdet målrettet og strategisk på at gøre de bornholmske fødevarer til en del af en samlet oplevelse. Vi er faktisk blevet rigtig gode til det. Vores fødevarefortælling er Danmarks stærkeste, og vores fødevareoplevelser kan måle sig med det bedste fra resten af verden. Lad os bruge vores omfattende viden og erfaringer til at skabe mere vækst og endnu højere attraktionsværdi på andre områder. Og lad os se at komme i gang med at koble fødevarer og energi endnu bedre sammen.
Som fødevareø laver vi året rundt en lang række tilbud og aktiviteter for at gøre os attraktive overfor gæster og bornholmere, og for at styrke vores fødevarefortælling. Øens producenter og restauranter står aldrig stille – de er hele tiden i gang med at udvikle nye produkter, nye retter, nye oplevelser. Her i snart 2024 er det en selvfølge, at både vores turisme- og fødevareerhverv forholder sig til en samlet gæsteoplevelse, som rammer alle sanser: For eksempel kan gæster på Stammershalle Badehotel tage på en guidet rundvisning i skumringen under overskriften ”Bornholm går i sort” her i november og december måned. Turen kombinerer badehotellets fascinerende historie med lokale fødevarer. I lørdags kunne man samme sted være med på lerdueskydning og vildtaften og nu på lørdag holder de ølsmagning og efterfølgende middag i samarbejde med Beer Here & Penyllan – det vilde og kreative bryggeri med de gode historier og fremragende øl i Tejn.
Stammershalle Badehotel er blot ét eksempel – pladsen her i spalterne tillader desværre ikke flere, men kig rundt på øen og opdag, hvor mange madoplevelser, der er derude: på spisestederne, på gaarden i Melsted, hos producenterne, i Torvehal Bornholm, på markeder, på messer… Og tag så lige et kig igen, når sæsonen buldrer mere, og hvor de gode oplevelser står i kø: til Sol over Gudhjem, til Kulinarisk Ø, til langbordsmiddag hos Rø Jordbrug, til Åbent Landbrug, under Craft Weeks (ja, der er også fødevareoplevelser dér), til cocktail-workshop hos Wild Distillery, til Høstmarked, under Bornholms Kulturuge i madsporet, på julemarkeder og meget, meget mere. Vi er en buffet, et tag selv-bord, et overdådigt menukort.
Fødevarebranchen er således, som en del af øens turisme- og serviceerhverv, Bornholms næststørste erhverv, og vi bidrager til mere end 3.500 fuldtidsjob og en omsætning på 3,1 mia. kr. Men vi er ikke nået hertil ved et tilfælde.