Bornholms fremtid er en buffet af oplevelser

Bornholms fremtid er en buffet af oplevelser
I 2015 så madkulturhuset Gaarden dagens lys i tilknytning til Melstedgaard. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 20. NOV 2023 • 15:30
Af:
Mikkel Bach-Jensen
Sekretariatschef Gourmet Bornholm
leder Gaarden i Melsted
KOMMENTAR | ABONNENT
20. NOV 2023 • 15:30

Maden skal være klar, før gæsterne kommer.

Alle de år, Bornholm har været en ferieø, har vi tilbudt oplevelser til vores gæster. I mere end 25 år har vi sammen arbejdet målrettet og strategisk på at gøre de bornholmske fødevarer til en del af en samlet oplevelse. Vi er faktisk blevet rigtig gode til det. Vores fødevarefortælling er Danmarks stærkeste, og vores fødevareoplevelser kan måle sig med det bedste fra resten af verden. Lad os bruge vores omfattende viden og erfaringer til at skabe mere vækst og endnu højere attraktionsværdi på andre områder. Og lad os se at komme i gang med at koble fødevarer og energi endnu bedre sammen.

Som fødevareø laver vi året rundt en lang række tilbud og aktiviteter for at gøre os attraktive overfor gæster og bornholmere, og for at styrke vores fødevarefortælling. Øens producenter og restauranter står aldrig stille – de er hele tiden i gang med at udvikle nye produkter, nye retter, nye oplevelser. Her i snart 2024 er det en selvfølge, at både vores turisme- og fødevareerhverv forholder sig til en samlet gæsteoplevelse, som rammer alle sanser: For eksempel kan gæster på Stammershalle Badehotel tage på en guidet rundvisning i skumringen under overskriften ”Bornholm går i sort” her i november og december måned. Turen kombinerer badehotellets fascinerende historie med lokale fødevarer. I lørdags kunne man samme sted være med på lerdueskydning og vildtaften og nu på lørdag holder de ølsmagning og efterfølgende middag i samarbejde med Beer Here & Penyllan – det vilde og kreative bryggeri med de gode historier og fremragende øl i Tejn.

Stammershalle Badehotel er blot ét eksempel – pladsen her i spalterne tillader desværre ikke flere, men kig rundt på øen og opdag, hvor mange madoplevelser, der er derude: på spisestederne, på gaarden i Melsted, hos producenterne, i Torvehal Bornholm, på markeder, på messer… Og tag så lige et kig igen, når sæsonen buldrer mere, og hvor de gode oplevelser står i kø: til Sol over Gudhjem, til Kulinarisk Ø, til langbordsmiddag hos Rø Jordbrug, til Åbent Landbrug, under Craft Weeks (ja, der er også fødevareoplevelser dér), til cocktail-workshop hos Wild Distillery, til Høstmarked, under Bornholms Kulturuge i madsporet, på julemarkeder og meget, meget mere. Vi er en buffet, et tag selv-bord, et overdådigt menukort.

Fødevarebranchen er således, som en del af øens turisme- og serviceerhverv, Bornholms næststørste erhverv, og vi bidrager til mere end 3.500 fuldtidsjob og en omsætning på 3,1 mia. kr. Men vi er ikke nået hertil ved et tilfælde.

Det starter med organiseringen

Vi var kun lige startet på det nye årtusinde, da visionære fødevareproducenter og spisesteder valgte at organisere sig i foreningen Regional Madkultur (som senere er blevet til Gourmet Bornholm). I 2004 fik vi en fødevareambassadør og det blev, i god koordination med turismeerhvervet og dermed Destination Bornholm, omsat til en lang række aktiviteter med messedeltagelse, tv-udsendelser, salgsfremstød, pr og presse, etableringen af Gudhjem Mølle, udgivelser, bøger og magasiner og meget mere.

Vi fik for alvor startet en fødevarefortælling og koblede hurtigt oplevelserne på. Og da vi i 2015 fik et madkulturhus og etablerede et formelt fødevarepartnerskab, kunne vi gå meget målrettet og endnu mere strategisk til værks. I vores fødevarestrategi fra 2017 beskrev vi fire målsætninger – nr. 2 lyder sådan her: ”Bornholm producerer Danmarks bedste fødevareoplevelser.” Og som overskrift på de mange handlepunkter: Partnerskabet fokuserer på den bornholmske smag ved sammen at skabe rammer og udvikling inden for turisme, branding og stedbundne fortællinger.

Nu kom der fokus på at uddanne og udvikle vores fødevareproducenter og spisesteder til at blive endnu dygtigere i mødet med gæsten. Der kom fokus på at beskrive smagen af Bornholm, så vi kunne bruge vores særlige forudsætninger herude i Østersøen til at kvalificere vores fødevarefortælling.

I 2018 designede vi for eksempel et uddannelsesforløb, som fortsatte, indtil corona gjorde verden mærkelig. Over 14 kursusgange kunne man blive ”smagspilot” og deltagerne blev klogere på alt fra madteater til sensorik (videnskaben om sansernes virkemåde, eller – sagt på en anden måde – læren om, hvordan vi smager på og oplever mad), præsentationsteknik, madhistorie, Bornholms særlige mikroklima, oplevelsesøkonomi og meget mere.

Vi startede også en madfestival – Kulinarisk Ø. Og i de første tre år gjorde vi en særlig indsats for at uddanne dem, som lavede oplevelserne. I snittet mellem fødevarer og turisme.

Pointen er, at vi i fællesskab har brugt mange år og arbejdet målrettet på at nå dertil, hvor vi er i dag. Vi har i fællesskab skabt et rum og en ramme, hvor vi tænker i oplevelser, og hvor vi er opmærksomme på at bruge styrken i, at der kommer 700.000 gæster til Bornholm hvert år, som alle er helt med på, at vi er en ret lækker fødevareø.

Der er er plads til mere på buffeten

Den næste store fortælling handler om energi. Jeg ser frem til, at vi i fællesskab - og i god tid – begynder at gøre os tanker om, hvordan vi møder vores gæster, når snittet ikke kun er mellem fødevarer og turisme, men også inkluderer energi og bæredygtighed.

Og vi er faktisk i gang. Gode projekter, Food & Energy Tours (som viser Bornholm frem med eksempler på for eksempel grøn produktion, brug af restprodukter, affaldshåndtering mm.), en handelsplatform, som fremmer mindre grønne producenter og dermed øger vores selvforsyning, samarbejder med universiteter og andre læringsinstitutioner, Sustainable Food Week (en temauge om netop bæredygtighed og fødevarer) og ikke mindst fremsynede producenter og spisesteder, som lægger produktionen om og udvikler i grønne retninger, vidner om et erhverv, som vil være med, når Bornholm kan se frem til nye kundegrupper, nye markeder, nye oplevelser.

Lad os udvide buffeten og komme i gang med at engagere vores erhverv, både fødevarer, turisme og energi. Maden skal være klar, før gæsterne kommer og det starter med, at vi sætter os sammen og bliver enige om, hvem der skal med i køkkenet, og hvad der skal på menukortet.

Hvor drømmer vi os hen?

Hvor drømmer vi os hen? Under den overskrift sætter Tidende sammen med Baltisk Bro, LAG-Bornholm, CRT og De Bornholmske Borgerforeningers Samvirke gang i en række debatter.

Den sjette er med temaet fødevarer og handler om Bornholms visioner på dét felt. Temaet afsluttes med en debatsalon den 21. november.

FØDEVARER - HVOR DRØMMER VI OS HEN?