Nye afgrøder og biodiversitet i agerlandet
Mere sol i en længere sæson giver basis for mere plantevækst, hvis vi kan få tilstrækkeligt med vand til planterne. ”Sorteret” og renset regn- og spildevand ser jeg gerne på markerne, hvis vi kan bruge det på forsvarlig vis.
Jeg drømmer om flere flerårige afgrøder på de bornholmske marker. Fordi de kan give mere biodiversitet og større robusthed overfor tørkeperioder og ekstremt vejr. Skovlandbrug lyder måske langhåret, men er, tror jeg, ét blandt flere bud på fremtidige dyrkningssystemer, som kan udnytte et varmere klima og en længere vækstsæson.
Vi har store ensartede dyrkningsflader i landbruget. Det koster på biodiversiteten. Projektet Agerlandets Fugle har vist, at små afbræk i fladerne – lærkepletter – kan give lærker nye levesteder.
Jeg drømmer om et fremtidigt bornholmsk dyrkningslandskab, hvor de gamle kendinge er blevet mere robuste, og med nye afgrøder, flerårige afgrøder og mere biodiversitet på de dyrkede marker. Og med mere tør og våd ’landbrugs’-natur der, hvor landbrugsjorden er knap så god.