Maden er blandt de endog særdeles veletablerede styrkepositioner for Bornholm, og derfor skal de gode historier også løftes ud. Besøgsrapporterne fra 2022 understøtter, at der er noget om snakken. Gæsterne bliver spurgt, om betydningen af forskellige forhold på en ferie, og dernæst bliver de spurgt om at forholde sig til Bornholm i forhold til de selvsamme forhold. Danskerne melder retur på en tipunkts-skala, at betydningen af maden og gode spiseoplevelser ligger på 7,27. Bornholm siger de, ligger på 8,10. Tyskerne melder retur på en tipunkts-skala, at betydningen af maden og gode spiseoplevelser ligger på 7,2. Bornholm siger de, ligger på 7,5. Vi over-performer dermed, og tilfredsheden med Bornholm er da samlet set også tårnhøj. Vi har en såkaldt Net Promoter Score på 9,4 på en ti-punkts skala. Lysten til at anbefale Bornholm til andre er således helt i top, og fødevareproducenterne og spiseoplevelserne er utvivlsomt en stor del af forklaringen.
Bæredygtigheden
Når det er sagt, så skal det ikke få os til at læne os tilbage. Heller ikke i forhold til turismevinklen på arbejdet. Vi skal søge nye samarbejdsgreb, og koblingen til bæredygtighed skal blive endnu stærkere.
For ikke så lang tid siden havde jeg selv fornøjelsen af at være på en tur til Göteborg for at lære af verdens mest bæredygtige by. Turen blev arrangeret i regi af Bornholms Landbrug og Fødevarers førnævnte projekt ”Bæredygtige spisesteder”. Vi fik blandt andet indsigt i spændende værktøjer til at reducere madspild og måle på CO2-aftryk i arbejdet med at skabe madoplevelser til gæster på cafeer og restauranter. Det var inspirerende og gav stof til eftertanke. Om vi skal implementere værktøjer, eller bare tænke os godt om, vil jeg lade andre, der er tættere på hverdagen omkring tilblivelsen af madoplevelser, vurdere på.
Men helt indlysende er det, at hvis vi bruger og køber det, der bliver dyrket på øen, så reducerer vi CO2-aftrykket. Det er godt for kloden og for vores efterkommere. En hjælp til selvhjælp kunne man kalde det.