Jeg tror, landbruget vil være fossilfrit. Jeg forestiller mig, at vi anvender CO2-neutral gødning. Vi har stadigt solpaneler og vindmøller, som vi satte op for en del år siden. Vi anvender biodiesel eller biometanol på vores traktorer. Glemt er snakken om CO2-afgifter – landbruget anerkendes for at producere uden at anvende sort energi. Danskerne er imponerede over de teknologiske tiltag, der er implementeret i landbruget.
I min drøm producerer landbruget en endnu større del af den energi, der bruges i Danmark. Biomasse, hvor halm brændes, er på vej til helt at være udfaset. Halmen bliver i stedet anvendt i biogasanlæg, og der laves så meget biogas, at vi ikke længere bruger fossil gas i Danmark. I stedet for store biogasanlæg er der nu mange decentrale anlæg. De står i containere og producerer gas og andre grønne brændstoffer.
Jeg drømmer om, at landbruget forurener endnu mindre end i dag. Vi måler på vores dræn i markerne, og vi kender udvaskningen af næringsstoffer fra vores marker. Kommunen måler på åerne. Alle ved, hvad der udvaskes uge for uge, og hvor det kommer fra. De landmænd, der er dygtige og har lav udvaskning belønnes. Arbitrære afgifter og straf er man gået væk fra. Danskerne har fået mere viden om landbruget. De ved godt, at landbruget aldrig kan komme derhen, hvor der ikke er nogen udvaskning.
I fremtiden tror jeg på, at landbruget stadig producerer mælk og kød. Vi eksporterer dog ikke bare kød og mælk – vi eksporterer også vores klimavenlige grise og køer, eller rettere vi eksporterer gener. Selvom de danske husdyr belaster klimaet i Danmark, er vores husdyr indirekte med til at reducere klimabelastningen globalt. Når danske kvæg og griseracer langsomt vinder frem i verden, reduceres udledningerne af klimagasser i USA, Sydamerika og Indien, hvor danske racer efterspørges. Danske husdyr har en positiv effekt på klimaet i verden, der er langt større, end det negative klimabidrag husdyrene lægger i Danmark.