Jeg drømmer om, at landbruget forurener endnu mindre end i dag. Vi måler på vores dræn i markerne, og vi kender udvaskningen af næringsstoffer fra vores marker. Kommunen måler på åerne. Alle ved, hvad der udvaskes uge for uge, og hvor det kommer fra. De landmænd, der er dygtige og har lav udvaskning belønnes. Arbitrære afgifter og straf er man gået væk fra. Danskerne har fået mere viden om landbruget. De ved godt, at landbruget aldrig kan komme derhen, hvor der ikke er nogen udvaskning.
I fremtiden tror jeg på, at landbruget stadig producerer mælk og kød. Vi eksporterer dog ikke bare kød og mælk – vi eksporterer også vores klimavenlige grise og køer, eller rettere vi eksporterer gener. Selvom de danske husdyr belaster klimaet i Danmark, er vores husdyr indirekte med til at reducere klimabelastningen globalt. Når danske kvæg og griseracer langsomt vinder frem i verden, reduceres udledningerne af klimagasser i USA, Sydamerika og Indien, hvor danske racer efterspørges. Danske husdyr har en positiv effekt på klimaet i verden, der er langt større, end det negative klimabidrag husdyrene lægger i Danmark.
Min store drøm er, at landbruget med mine mange dygtige kollegaer får den anerkendelse, de fortjener. Jeg drømmer om, at vi bredt i samfundet registrerer at, der sker konstante fremskridt alle steder i landbruget. Teknologien, som er skitseret ovenfor, er ikke ret fjern fremtidsmusik. Den vil blive rullet ud lige om lidt. Og så har jeg ikke skrevet om halvdelen af de fantastiske ting, vi vil kunne.
Er min drøm realistisk? Kan man lave en borgfred om landbruget, hvor landbruget populært sagt laver natur, for at få ret til at producere? Jeg ved det ikke. Jeg er ikke sikker på, at alle landmænd kan afse jord til udtagning. Jeg er heller ikke sikker på, at de grønne organisationer ville stoppe med at kritisere landbruget, bare fordi man laver aftaler. Kan vores grønne organisationer komme derhen, hvor landbruget gør det godt nok?
Men det er jo det, der er med drømme. Man får sat ord på, hvad der virkeligt betyder noget, og jeg ville ønske, at vi kunne få en mere positiv debat om landbrug, hvor næsten alle danskere var stolte af dansk landbrug. Det tror jeg mange landmænd kunne drømme om.