Vi skal sætte barren højt

Vi skal sætte barren højt
Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem tiltrækker mange mennesker. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 20. OKT 2023 • 15:30
Af:
Mikkel Marschall
KOMMENTAR | ABONNENT
20. OKT 2023 • 15:30

Mit håb for Bornholm som fødevareø er, at vi i fællesskab tør udfordre og forny det, vi allerede har.

Min passion for gastronomi og fødevarer blev vakt i Gudhjem, hvor jeg er født og opvokset. Jeg var 21 år gammel, da jeg grundlagde ”Sol over Gudhjem”, der ret hurtigt blev Danmarks største kokkekonkurrence. Sol over Gudhjem tiltrækker hvert år 10.000 mad- og fødevareinteresserede fra hele Danmark på havnen i Gudhjem.?

Sol over Gudhjem handler ikke kun om at vise alle Bornholms unikke fødevareprodukter frem, men konkurrencen er også med til at cementere øens status som en unik kulinarisk destination. I dag er Sol over Gudhjem et af de vigtigste bindeled mellem fremtrædende danske fødevareproducenter og nogle af landets mest talentfulde og indflydelsesrige kokke og gastronomiske talenter.

Kokkekonkurrencen tager udgangspunkt i Bornholms helt unikke position, når det gælder den danske gastronomiske udvikling, som vi har set brande Danmark igennem de seneste 10-15 år. I mange år har Bornholm været ’first mover’, når det gælder udvikling og innovation inden for gastronomi- og fødevarebranchen.?

Efterhånden opfatter alle i Danmark bornholmske produkter og fødevarer som en kvalitet i sig selv. Denne position skal vi værne om og bevare. Vi må ikke hvile på laurbærrene, men vi skal fortsætte med at udvikle Bornholmske kvalitetsprodukter ved at udnytte vores erfaringer, ekspertise og ikke mindst de specielle forhold, vi har på øen. For eksempel har vi helt fantastiske vilkår for at udvikle og forfine produktionen af kartofler på grund af den høje koncentration af sandjord. For nyligt er der også fundet trøfler her på øen, det er i sig selv et kæmpe potentiale. Vi skal udnytte det, som vi er gode til, og alt det, som vi har de rette forudsætninger for at producere og udvikle. Og så skal vi turde udfordre os selv og alt det, som vi plejer at gøre. Min erfaring fortæller mig, at det er den indstilling, der virkelig rykker. Det har vi været gode til at gøre før, og det spor skal vi tilbage på igen.?

Mit håb for Bornholm som fødevareø er, at vi i fællesskab tør udfordre og forny det, vi allerede har - også selvom det fungerer. Konkurrencen er stor, vi er generelt dygtige til at producere fødevarer i Danmark.?

For at det kan lykkes, så skal flere investere og bakke op, når nogen tør tage en chance. Vi vil altid gerne hjælpe, vi har af flere omgange hjulpet Bornholmske iværksættere og producenter med at komme ind på det danske fødevaremarked. Derudover vil jeg opfordre bornholmske virksomheder, myndigheder og investorer til at indgå i dialog med os om konkrete samarbejdsmuligheder og projekter. Ved at støtte specifikke initiativer og ved at engagere sig direkte i udviklingen af vores lokale fødevarelandskab, kan vi sammen udvikle innovative løsninger og skabe nye muligheder for Bornholm.

Jeg ser store muligheder for Bornholm som gastronomisk turistdestination. Her tror jeg særligt, at det er oplevelserne, som vi skal satse på. Det, som virker normalt for mig og mange bornholmere, er ikke nødvendigvis normalt for alle andre. Det kan være en stor oplevelse for en børnefamilie at hente æg ved hønsene, og derefter lave pandekager over bål - og måske toppe med bornholmske mejeriprodukter, havtorn eller enebær.?

Jeg er stolt af at være bornholmer og af at spille en central rolle i realiseringen af denne vision med Sol over Gudhjem. I flere år har vi formået at bygge bro mellem Danmarks dygtigste kokke, det kommercielle fødevareerhverv og Bornholm – en indsats, vi vil fortsætte med at udvikle på.

Så, for mig, handler det om at vi skal turde prøve noget nyt og sætte barren højere end hvor vi måske lige umiddelbart tror, den skal ligge. På den måde sikrer vi, at solen fortsat skinner over Gudhjem og Bornholm.

Hvor drømmer vi os hen?

Hvor drømmer vi os hen? Under den overskrift sætter Tidende sammen med Baltisk Bro, LAG-Bornholm, CRT og De Bornholmske Borgerforeningers Samvirke gang i en række debatter.

Den sjette er med temaet fødevarer og handler om Bornholms visioner på dét felt. Temaet afsluttes med en debatsalon den 21. november.

FØDEVARER - HVOR DRØMMER VI OS HEN?