Centret
Når jeg drømmer, forestiller jeg mig, at vi på Bornholm etablerer et uddannelses-, forsknings- og formidlingscenter forankret i en kritisk teoretisk tænkning og grundforskningstradition under Københavns Universitet. På centret producerer vi viden om lokale forhold og huser ekspertise, forskere og studerende fra ind- og udland fra forskellige fagområder, herunder indenfor dannelse, skole og uddannelse. Centret faciliterer områdestudier og specialiseringsuddannelser, der ikke kan tages andre steder i Danmark eller i verden. I samarbejde med de øvrige bornholmske vidensskabende aktører tilbyder vi på Bornholm studerende at sammensætte deres egen uddannelse gennem moduler orienteret lokalt og på tværs af faggrænser. Det kunne for eksempel være indenfor områder som bornholmsk viden, kultur, dialekt, historie, tro og væsner, geologi, arkæologi, palæontologi, natur og hav, grøn omstilling, energi og (vind)møller, mad og fødevarer, håndværk, sygepleje, glas og keramik, teater og dans, følelser og krop, natur i skolen, skole og fællesskaber, læring og dannelse osv.
Dannelsen
I min drøm udvikler vi på Center for Bornholmsk Sprog og Kultur teorier og metoder, der indtænker og synliggør den viden, der ligger i vores historie og allerede er en del af den bornholmske dannelse, i uddannelsessystemet, i skolen og i det omkringliggende bornholmske samfund. Og vi drømmer stort, når vi tænker fremtidig ønsketænkning for Bornholm som uddannelses-ø. Hvilken viden er vigtig? Ydermere ser vi på de bornholmske elever og studerende, deres velvære og trivsel. Ønsker vi for eksempel at vores elever og studerende føler sig set, tilstrækkelige og værdifulde for sig selv og i relation til andre og deres (lokale) samfund? At de har skole- og studieglæde, plads til krop og følelsessprog, meningsfulde relationer og fællesskaber og en hverdag bygget mere op omkring fordybelse, langsomhed, ’nejhatte’, reelle valg og indflydelse og mindre omkring (kropslig) stress og praksisser orienteret mod at skulle konkurrere, præstere og avancere på tid?
Den bornholmske dannelse finder sted i familien i samspil med samfundets (andre) institutioner. Før indførslen af skoler lærte bornholmske børn og unge i hjemmet og gennem praksisfælleskaber og mesterlære. I dag varetager skolen den formelle ud(dannelse) for mange. På Bornholm ser vi lige nu tiltag fra forældre, der har særlige holdninger og ønsker til indholdet af børn og unges læring. Nogle etablerer hjemmeskole tilknyttet et lokalt og nationalt læringsfællesskab, mens andre vælger at varetage undervisningen på udvalgte dage. I Svaneke er en ungdomsklub initieret af en gruppe forældre og båret af de unge selv ved at se dagens lys.