Med Bornholmsk Ordbogsprojekt ledet af Alex Speed Kjeldsen er der sat fokus på bornholmsk i de bornholmske skoler. På Sydbornholms Privatskole, Pedersker synger man bornholmske morgensange til samling. Bornholmsk i de bornholmske skoler er ikke nyt, men en stigende anerkendelse af sproget som en betydningsfuld del af bornholmsk skoledannelse er. Mens de bornholmske skoleelever har talt bornholmsk siden oprettelsen af de første skoler på Bornholm i 1500-tallet var det formelle skolesprog latin og siden rigsdansk.
Rigsdansk er fortsat dominerede i de bornholmske skoler, mens bornholmsk ordstilling, tale og udtale historisk er blevet irettesat af læreren eller understreget med rød i elevens kladdehæfte. Jo højere niveau af uddannelse en person har, jo mere synes det bornholmske at være fjernet fra hverdagssproget. Også på universitetet er folk blevet irettesat for at have ’forkert’, - altså bornholmsk, ordstilling.
Centret
Når jeg drømmer, forestiller jeg mig, at vi på Bornholm etablerer et uddannelses-, forsknings- og formidlingscenter forankret i en kritisk teoretisk tænkning og grundforskningstradition under Københavns Universitet. På centret producerer vi viden om lokale forhold og huser ekspertise, forskere og studerende fra ind- og udland fra forskellige fagområder, herunder indenfor dannelse, skole og uddannelse. Centret faciliterer områdestudier og specialiseringsuddannelser, der ikke kan tages andre steder i Danmark eller i verden. I samarbejde med de øvrige bornholmske vidensskabende aktører tilbyder vi på Bornholm studerende at sammensætte deres egen uddannelse gennem moduler orienteret lokalt og på tværs af faggrænser. Det kunne for eksempel være indenfor områder som bornholmsk viden, kultur, dialekt, historie, tro og væsner, geologi, arkæologi, palæontologi, natur og hav, grøn omstilling, energi og (vind)møller, mad og fødevarer, håndværk, sygepleje, glas og keramik, teater og dans, følelser og krop, natur i skolen, skole og fællesskaber, læring og dannelse osv.