Bornholm bestemmer, hvilken udvikling vi vil have
Bornholm skal selv have hånden på rattet. Vi skal vide, hvad vi vil, hvor og hvordan. Det er kernen i Socialdemokratiets Helhedsplan.
Birgitte Tolstrup skriver den 25. marts, at hun nok er tilhænger af en helhedsplan for Energiøen, og hvad det kan føre med sig. Men grundlæggende ser jeg, at konflikten herom drejer sig om, hvorvidt Bornholm aktivt skal gøre en indsats for maksimalt af udnytte de store milliardinvesteringer, som følger heraf, og tiltrække investeringer, virksomheder, job, arbejdskraft og indbyggere. Og her er der en reel uenighed, som også afspejles i kommunalbestyrelsen.
Staten placerer Bornholm i centrum for dansk grøn energiudvikling med havvindmøllepark og landanlæg, som vi så skal gøre, hvad vi kan for at passe ind. Men det i sig selv giver udover i byggeperioden ikke mange arbejdspladser i fremtiden. Det giver grøn el til Bornholm. Men det er efter min mening ikke nok. Det løfter ikke Bornholms økonomi og udvikling. Og det har vi netop chancen for at gøre i kølvandet på dette.
Ørsted og Copenhagen Infrastructure Partners planlægger også to store havvindmølleparker ved Bornholm. Det giver andre milliardinvesteringer. Det ønsker de at bruge til produktion af grøn energi til skibe og fly. Det vil kræve et power-to-x-anlæg på Bornholm. Det vil formentlig mest hensigtsmæssigt kunne placeres i tilknytning til landanlægget på Sydbornholm. Udover produktion af el, grønt brændstof, vil det også generere et massivt varmeoverskud, som ikke alene kan forsyne hele det bornholmske fjernvarmenet, men også skabe mulighed for etablering af andre grønne virksomheder, f.eks. også drivhusproduktion.
Få fuld adgang til Tidende.dk |
HVOR DRØMMER VI OS HEN - ENERGIØEN
Hvad skal fremtiden være, når det gælder Bornholm som energiø. En rækker engagerede og vidende eksperter og læsere har bidraget med deres bud i dette tema. Send dine tanker til debat@tidende.dk.
Temaet afsluttes med en debatsalon i Elværket i Rønne tirsdag den 23. maj klokken 16.30.

Ejerskab giver økonomisk sikkerhed

Jeg drømmer småt