Det meste af min dyrt opsparede ferie er gået med at hænge ud på Gæsten. Jeg ankommer altid 4 timer før koncerten og sætter mig højt hævet over pøblen, hvor jeg er godt eksponeret. Så skuer jeg ud over masserne og spejder efter, om der skulle være andre kendte, der melder sin ankomst.
Vi er en hel del mediumkendte 5’ere, der ankommer på samme tid. Jeg har taget en grim hat og et lyserødt slips på, så man lettere kan skille mig ud fra mængden. De lavere rangerende kendte er allerede kommet og sidder og sutter i en alkoholfri øl sammen med nogle anonyme bornholmere. Jeg frekventerer helst ikke de ukendte eller lokalkendte 1’ere, 2,ere og 3’ere på kendisskalaen, men kan i mangel af bedre udmærket konversere en 4’er om ligegyldigheder, indtil de rigtig kendte begynder at gøre deres entre.
Og så skal jeg da ellers love for, at vi taler om kendte med kendt på. Det er nu jeg skal træde i karakter. Der er en time til koncertstart, og det vrimler allerede med kendisser. Nyhedsoplæsere, skuespillere, studieværter, musikere, politikere, rige, kokke, sportsfolk, kongelige, kendte helt uden for kategori, og kendte der bare er kendte, uden vi kender årsagen. Enkelte kendte er røget ud af det gode selskab, men heldigvis kommer der en ny generation af kendte - uden pilfingre.
“Hej, jeg er kendt,” siger jeg til en ufattelig kendt, “skal vi to være venner?”
“Det er en aftale,” siger hun så, “vi må snart ses igen.”