Blind glemt i terminal i Ystad

Blind glemt i terminal i Ystad
Færgeterminalen i Ystad. Arkivfoto: Jacob Jepsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 27. juli 2025 • 15:30
Af:
Henrik Olsen
København
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 27. juli 2025 • 15:30

Jeg vil gerne se Molslinjens ledelse med bind for øjnene og en hvid stok gå uden ledsagelse fra spor 3A på Ystad station til færgeterminalen. Så får vi se hvem der klarer sig bedst.

Mandag morgen den 21. juli kom jeg til Ystad og havde nogle dage i forvejen bestilt assistance fra terminalen i Ystad og ombord på expressen til Rønne. Jeg har det sidste år kommet med DSB og Pågatog til Ystad station.

Jeg sad på bænken i terminalen og ventede, men der kom ikke nogle ned fra færgen for at hente mig.

Da klokken var 12 minutter over 8 måtte jeg selv tage affære og begive mig mod færgen.

Jeg stødte på en flink svensker, som fulgte mig ombord.

Hvis jeg ikke selv havde rejst mig og begyndt at gå gennem bygningen, så havde jeg ikke nået færgen klokken 08.30.

Arbejde

Den skulle jeg med, for jeg skulle stemme flyglet i Aa kirke til koncert mandag aften med blandt andre pianisten Amalie Malling.

Koncerten var arrangeret af Bornholms Musikfestival, og flyglet bliver stemt til hver koncert.

Jeg er jo øens uddannede klaverstemmer med 43 års erfaring, og det er vigtigt, at jeg når frem til koncertstederne, da jeg er en af to klaverstemmere, der er godkendt af firmaet Juhl-Sørensen til at stemme Steinway flyglet i Aa kirke.

Irritation

Jeg ringede til Bornholmslinjen og fik at vide, at skibet havde fået besked om assistancen, men det var på skibet gået i glemmebogen.

Jeg har gennem de sidste par måneder fra Bornholmslinjen følt lidt irritation over bestilling af assistancen, for når der bliver svaret på mail, siger mit taleprograms altid let smilende ansigt.

Det forstår jeg på den måde, at man hellere ser handicappedes hæl end vores tå. Da jeg mandag eftermiddag skulle hjem igen, var det faktisk også glemt, men det blev så opdaget.

Tør ikke

På min næste tur har jeg min dygtige ledsager med, så vi får gennemgået vejen, så jeg kan den i søvne.

Jeg tør ikke mere at blive glemt og brændt af.

Jeg vil gerne se Molslinjens ledelse med bind for øjnene og en hvid stok gå uden ledsagelse fra spor 3A på Ystad station til færgeterminalen. Så får vi se hvem der klarer sig bedst.

Eksperimentet skal naturligvis dokumenteres.

Debatredaktørens bemærkning

Indlægget har været forelagt Bornholmslinjen. På grund af ferieafvikling har selskabet ikke haft mulighed for at svare.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT