– Nej, vi er overraskede. Vi synes, vi havde fundet en fornuftig løsning på de udfordringer, som ruten er blevet belagt med. Det er vi så ikke blevet enige om i dag, og så må vi i arbejdstøjet og høre Trafikkontaktrådet, om de har andre eller bedre løsninger, som de kunne tænke sig, at vi kunne gå i gang med. Og selvfølgelig også Transportministeriet, når de drager deres konsekvenser efter mødet i dag. Men vi har arbejdet længe på at finde en løsning, som vi mener, kunne passe, efter ruten har ændret sig.
Hvilke andre muligheder har I?
– Det er den løsning, som vi har peget på her. Det er den mulighed, vi har, hvor det giver færrest muligt udfordringer for os. Nu skal vi have en snak med Trafikkontaktrådet om, hvad der er deres største bekymringer. Dem kan vi måske imødegå, og så må vi se, hvad der ellers kan være af løsninger. Men de udfordringer, der er kommet i Rønne Havn, forsvinder jo ikke ved, at Trafikkontaktrådet siger, de ikke synes, at vores løsning var en god idé.
I har indtil videre sejlet normalt og klaret det efter ændringerne i Rønne Havn. Hvordan kan det være, I ikke bare kan fortsætte med det?
– Vi har vist i dag, at vi har et kraftigt forøget olieforbrug, og at vi har en bekymring for, om det pres, den rute lægger på færgerne, er en god idé i længden; også i relation til den øgede udledning af co2 og deraf følgende miljøbelastning.
Hvordan kan det være, I ikke kontakter Transportministeriet og siger, at ”vi skal have nogle flere penge”, hvis I mener, at jeres udgifter er steget så meget?
– Det er ikke sådan, vi arbejder. Det vil jo ikke fjerne det stærkt forøgede olieforbrug og det pres på færgerne. Så kan det godt at være, at vi får nogle omkostninger dækket, men det vi ved, er, at bornholmerne ønsker sig en god, solid færgedrift, og det synes vi også, at vi har haft succes med.