– Nej, vi er overraskede. Vi synes, vi havde fundet en fornuftig løsning på de udfordringer, som ruten er blevet belagt med. Det er vi så ikke blevet enige om i dag, og så må vi i arbejdstøjet og høre Trafikkontaktrådet, om de har andre eller bedre løsninger, som de kunne tænke sig, at vi kunne gå i gang med. Og selvfølgelig også Transportministeriet, når de drager deres konsekvenser efter mødet i dag. Men vi har arbejdet længe på at finde en løsning, som vi mener, kunne passe, efter ruten har ændret sig.
Hvilke andre muligheder har I?
– Det er den løsning, som vi har peget på her. Det er den mulighed, vi har, hvor det giver færrest muligt udfordringer for os. Nu skal vi have en snak med Trafikkontaktrådet om, hvad der er deres største bekymringer. Dem kan vi måske imødegå, og så må vi se, hvad der ellers kan være af løsninger. Men de udfordringer, der er kommet i Rønne Havn, forsvinder jo ikke ved, at Trafikkontaktrådet siger, de ikke synes, at vores løsning var en god idé.
I har indtil videre sejlet normalt og klaret det efter ændringerne i Rønne Havn. Hvordan kan det være, I ikke bare kan fortsætte med det?
– Vi har vist i dag, at vi har et kraftigt forøget olieforbrug, og at vi har en bekymring for, om det pres, den rute lægger på færgerne, er en god idé i længden; også i relation til den øgede udledning af co2 og deraf følgende miljøbelastning.