BAT: Færge og bus vil ikke hænge sammen

BAT: Færge og bus vil ikke hænge sammen
De tider, der er lagt i den nye køreplan, hænger ikke sammen, hvis færgen kommer ti minutter senere ind, siger Niels Rasmussen til Tidende. Foto: Marine Gastineau
TOPNYHED | TRAFIK | 21. JAN • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 21. JAN • 05:30

Færgepassagererne kommer ikke til at kunne nå rutebusserne på Rønne Havn, hvis hurtigfærgerne fremover ankommer ti minutter senere end i dag. Både den nuværende og kommende køreplan er lagt ud fra, at færgerne ankommer minuttal .50.

Hvis færgerne i fremtiden ankommer ti minutter senere til Rønne end i dag, vil færger og busser ikke længere passe sammen - for så kan passagererne, der skal ud på øen, ikke længere kunne nå bussen.

Så klar er konsekvensen, hvis Molslinjens forslag om længere overfartstid og dermed senere ankomst til både Ystad og Rønne bliver godkendt af Trafikkontaktrådet. Det vurderer trafikselskabet BATs trafikchef Niels Rasmussen.

– Det vil ikke passe med den netop godkendte køreplan, som træder i kraft den 30. marts i år. De tider, der er lagt i den nye køreplan, hænger ikke sammen, hvis færgen kommer ti minutter senere ind, siger han til Tidende.

Niels Rasmussen er et af medlemmerne af Trafikkontaktrådet. Her har han allerede inden rådets møde senere på måneden gjort opmærksom på, at den nye overfartstid kan gå hen at blive en udfordring for sammenhængen mellem færge og bus.

– Jeg har givet nogle indspark til det, at køreplanerne ikke vil passe til de nye sejltider, hvis de træder i kraft. Så vil færge og bus ikke hænge sammen mere. Det er konsekvensen, siger han.

Køreplan lagt ud fra færgetider

Ifølge Molslinjen er der ikke lagt op til at ændre på færgernes afgangstidspunkter, som stadig vil være minuttal .30. I stedet vil færgerne ankomme ti minutter senere i Rønne og Ystad, så overfartstiden med hurtigfærgerne bliver en time og 30 minutter.

I dag forholder det sig sådan, at busplanen er lagt ud fra, at færgen kommer ind ti minutter i hel og der herefter så er cirka ti minutter/et kvarter til rutebusserne kører fra havnen. Det princip er den nye køreplan, der blev godkendt at kommunalbestyrelsen så sent som 19. december, også lavet ud fra, fortæller trafikchefen.

– Konklusionen vil være, at buskøreplanen ikke kommer til at passe med de ankomsttider, der er. Det er selvfølgelig en udfordring, og det bliver vi nødt til at vende og drøfte for at finde ud af, hvad man skal gøre. En af mulighederne kunne være, at man rykker det hele over mod Ystad - altså at man sejler ti minutter før - for at overholde tiderne på Bornholm, foreslår Niels Rasmussen.

– Hvis du spørger mig direkte, er det ikke godt for de netop godkendte køreplaner, for det hænger ikke sammen, hvis du rykker det hele ti minutter, tilføjer han.

Passagerer må vente en time eller to

Faktisk kan BAT ikke nå at lave den godkendte køreplan om til den 30. marts.

– Så der vil være en udfordring, hvis det bliver gennemført - og det vil så være, at folk ikke kan tage den bus, der ligger tæt op til en ankomst. Så må de vente til næste bus en time eller to senere, siger Niels Rasmussen.

Har rederiet kontaktet jer, inden de foreslog det her?

– Nej, ikke BAT. Men de har rakt ud til Bornholms Regionskommune og Trafikkontaktrådet, hvor det officielt bliver sendt ind.

Trafikkontaktrådet drøfter ifølge borgmester Jacob Trøst sagen den 27. januar. Men Niels Rasmussen slår fast, at det ikke vil være godt, hvis den allerede vedtagne nye køreplan skal laves om igen, da det er meningen, at BAT skal opnå vigtige besparelser som led i genopretningen af økonomien i selskabet.

– Så skal man udskyde den nye køreplan, der skal træde i kraft her inden for de næste tre måneder, og det har jo en økonomisk konsekvens, hvis man rykker det hele en gang til, siger trafikchefen.

10 MINUTTER LÆNGERE FÆRGEOVERFART

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT