Så lang tid vil der gå før Molslinjen får et svar

Så lang tid vil der gå før Molslinjen får et svar
"Der er i øjeblikket ingen forbindelse til transportminister Thomas Danielsen. Thomas Danielsen can not be reached at the moment...." Foto: Presse og William Sonne Kaalø
TRAFIK | 28. JAN • 17:00
TRAFIK | 28. JAN • 17:00

Er det ok, at overfartstiden på Ystad-ruten forlænges og færgernes tid i havnen forkortes? Det forsøgte Tidende at få svar på.

Tirsdag vendte Trafikkontaktrådet tommelfingeren nedad. Molslinjen skal IKKE have lov til at forlænge overfartstiden på Ystad-ruten fra 80 til 90 minutter, hvis rådet ellers har noget at skulle have sagt. Rederiet skal ifølge Trafikkontaktrådet heller ikke have lov til at forkorte færgernes tid i havnen mellem sejladserne fra 40 til 30 minutter. Men om Molslinjen alligevel får ja til deres ønsker, står lige nu hen i det uvisse.

For selvom der er underskrevet en kontrakt om vilkårene for besejling af ruten, har Transportministeriet lov til at ændre på de vilkår. Ifølge Bornholms Tidendes oplysninger vil der sandsynligvis gå nogle uger, inden Transportministeriet har afgjort sagen.

Trafikkontaktrådet har formuleret deres bekymringer temmelig konkret. Hvorvidt det får indflydelse på ministeriets afgørelse, står dog hen i det uvisse. For transportminister Thomas Danielsen vil ikke stille op til interview om sagen.

Tidende ville ellers gerne have stillet ministeren en række spørgsmål for at få afdækket, hvad der rent faktisk får indflydelse på afgørelsen. Avisen har bedt om et interview og efterfølgende sendt en række spørgsmål ind til ministeren.

Sent tirsdag eftermiddag har Tidende erfaret, at der ikke er nogen afgørelse lige rundt om hjørnet. Der vil sandsynligvis gå nogle uger, inden det bliver afgjort, om Molslinjen må forlænge overfartstiden. 

Her er det, transportminister Thomas Danielsen (V) ikke vil svare på

Hvad er din holdning til, at Trafikkontaktrådet er modstander af, at Molslinjen får lov til at sætte overfartstiden op?

Hvornår regner du med, at der er truffet en beslutning om, hvorvidt Molslinjen får lov til at sætte overfartstiden op?

Trafikkontaktrådet er bekymret for, at der kan blive problemer i højsæsonen, når færgerne skal tømmes og fyldes på 30 minutter i stedet for på de nuværende for 40 minutter. Hvad betyder det for afgørelsen?

Trafikkontaktrådet siger, det vil give et problem for ambulancerne, der kører patienter til og fra øen, når færgen skal tømmes og fyldes på så kort tid. Hvad betyder det for afgørelsen?

Trafikkontaktrådet oplyser, at alle Bornholms bussers køreplaner er fastlagt efter færgens sejltider, og det vil gøre det meget vanskeligt og visse situationer umuligt for de gående passagerer at nå busserne, når de kommer ind med færgen. Der er lagt køreplaner for hele øen, som vil kræve mindst et halvt år at ændre. Hvad betyder det i forhold til afgørelsen?

Trafikkontaktrådet er usikre på, hvad den forlængede overfartstid vil komme til at koste samfundsøkonomisk for Bornholm. Hvilken rolle spiller det i forhold til afgørelsen

Molslinjen har ifølge kontrakten i dag mulighed for at sejle 10 minutter før tid og dermed forlænge overfartstiden til 90 minutter de dage, hvor der ikke er travlt. Det benytter rederiet sig af på de afgange, hvor der ikke er høj passagerbelastning, og det er en mulighed. Hvordan kan det være, det ikke er nok, at de har den mulighed og kan forlænge overfartstiden på de afgange, hvor rederiet er i stand til at tømme og fylde skibet på kortere tid?

For bornholmerne er Ystad-ruten øens livsnerve. Hvad betyder for afgørelsen, at der på øen er en stor modstand mod at forlænge overfartstiden og forkorte den tid, hvor færgerne skal tømmes og fyldes?

Hvad betyder det for afgørelsen, at Molslinjens ønske også tager afsæt i, at de kan spare penge ved at forlænge overfartstiden?

Vil kontrakten kunne ændres i sin nuværende form, uden det får økonomiske konsekvenser for Molslinjen?

Tidende ville også gerne have haft muligheden for at kunne stille opfølgende spørgsmål til transportminister Thomas Danielsen, men det har i sagens natur ikke være muligt, da han ikke har villet stille op til interview.

Ministeriet har i stedet sendt en mail med nedenstående ordlyd:

”Transportministeriet har noteret sig Trafikkontaktrådets udmeldinger i pressen. Når Rådet har fremsendt deres høringssvar, vil Transportministeriet behandle sagen.”



10 MINUTTER LÆNGERE FÆRGEOVERFART

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT