Drop fjernvarmen på DGI-grunden

Drop fjernvarmen på DGI-grunden
Selvom jeg i 'gamle dage' var tilhænger af fjernvarme, er verden en anden i 2026, skriver Leif Olsen. Arkivfoto: Jesper Gynther
SYNSPUNKT | DEBAT | 25. MAJ • 05:30
Leif Olsen
Debatredaktør
Af:
Tejn

Leif Olsen rejser spørgsmålet, om fjernvarme virkelig er en bæredygtig energiform i 2026

Regionskommunen arbejder med et projekt om at bygge cirka 200 boliger på det gamle DGI-stadion - umiddelbart en god ide.

Som det fremgår af Tidende, er DGI-stadion ikke omfattet af det, der hedder Rønne Vand og Varmes (RVV) "forsyningsområde". Åbenbart ønsker RVV at få udvidet sit forsyningsområde således, at det omfatter DGI, og det har man henvendt sig til kommunen om.

Lovgivningen

Lovgivningen om forsyning kræver, at kommunerne laver planer herfor - blandt andet om varmeforsyning.

Hvis et område udlægges til fjernvarme, kommer der nogle juridiske muligheder. Man kan for eksempel vedtage en tilslutningspligt (det skete blandt andet i Rønne i 1980erne), og man kan også forbyde elvarme - via radiatorer eller varmepumper med videre.

Den oprindelige begrundelse i sin tid var, at man dels ville sikre en fornuftig økonomi i projekterne og dels, at man dengang opfattede fjernvarme som en 'grønnere' løsning sammenlignet med individuelle løsninger.

Men holder det i 2026?

En ny verden

Tingene har imidlertid ændret sig meget siden den oprindelige lovgivning blev vedtaget.

RVV leverer vandbåren fjernvarme. Varmen kommer dels fra Bofas affaldsforbrænding og dels fra Beof (Østkraft).

Der er nogle konflikter om prissætning, som jeg ikke blander mig i... Men både Bofa og Beof producerer deres varme via afbrænding, og selvom begge producenter anvender avanceret rensning, så er det en klimabelastning.

I dag og især i fremtiden er el imidlertid et helt andet - og efter min mening - bedre alternativ end vandbåren fjernvarme skabt af afbrænding!

Det er her på DGI-stadion, Leif Olsen mener, der ikke skal være fjernvarme ved et nyt projekt. Arkivfoto: Jacob Jepsen

Ikke paradis, men...

Elproduktion bliver aldrig 100 procent klimaneutral, fordi sol og vind kræver en stabil reguleringsproduktion - fra gas, olie, a-kraft eller lignende.

Men den nuværende og især kommende udbygning af sol og vind vil give en langt mere bæredygtig elproduktion.

Derfor varmepumper og elvarme i fremtiden en langt mere bæredygtig energiform end vandbåren fjernvarme fra afbrænding - og det skal vi huske!

Derfor

Selvom jeg i 'gamle dage' var tilhænger af fjernvarme, er verden en anden i 2026.

Jeg vil derfor opfordre kommunalbestyrelsen til ikke at udvide RVV's forsyningsområde.

Vi skal gøre vores bedste for at mindske klimabelastningen og det hedder el.

Vi må indse, at vandbåren fjermvarme bør høre fortiden til.

Debatredaktørens bemærkning

Leif Olsen er tidligere mangeårig SF-politiker - herunder som kommunalpolitiker i Regionskommunen. Han er ansat som debatredaktør på Tidende, men synspunkterne i overstående står for hans egen regning.

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT