– Den nye rute er ikke en, vi har fundet på. Det er ikke os, der dikterer, hvordan vi skal sejle. Det er der nogle myndigheder, der fortæller os på baggrund af bølgeanalyser og miljøpåvirkninger. Og vi får at vide, at skal slå ned i fart otte kilometer længere ude, end vi har skullet hidtil, siger Jesper Maack og fortsætter:
– Det betyder, at vi skal sejle hurtigere for at nå det, og vi kan godt sætte speederen i bund med det samme, vi er ude af havn i Ystad. Men hvis vi skal sejle med speederen i bund konsekvent, render vi ind i tekniske problemer, for det er der jo ingen maskiner, der kan holde til.
Det er derfor stadig muligt at overholde de 80 minutter, også efter ombygningen i Rønne Havn, men ifølge Jesper Maack vil man derved risikerer, at ende med en færgedrift, der ikke hænger sammen.
– Vi er nødt til at kunne stole på, at vores materiel holder. Man kan godt være fuldstændig ligeglad og sige, at vi bare skal sejle. Men der er det godt, der er nogen, som er klogere og tænker, at det kan det ikke holde til, siger Jesper Maack.
Forudsætninger ændrer sig
Bornholmslinjens forslag skal mandag drøftes i Trafikkontaktrådet, som har til den 31. januar til at komme med eventuelle indvendinger.
Her vil rederiet også være til stede og fremlægge de beregninger og analyser, man har fået lavet i forbindelse med de ændrede forhold, forklarer Jesper Maack.
– Vi stiller op til møde i Trafikkontaktrådet på mandag, hvor vores tekniske afdeling gennemgår alt det materiale, som også har været præsenteret for Transportministeriet. Det er der, vi kan skabe forståelse for, at det ikke er noget, vi har fundet på. Vi udregner en konsekvens af, at de fysiske forhold har ændret sig, siger Jesper Maack, der dog ikke ønsker at udlevere de omtalte beregninger og analyser til Tidende og dermed de bornholmske læsere.
Når I har en kontrakt med staten, der siger, det skal tage 80 minutter; er det så ikke jeres ansvar at finde en måde at gøre det på?
– Man indgår jo en kontrakt under nogle forudsætninger, og når de ændrer sig, så ændrer man jo også i kontrakten. Men hvis Transportministeriet vil sige, at vi skal holde kontrakten, så er det jo sådan, det er. Og hvis vi skal sejle 80 minutter fra nu af, så er der tre ting, der kommer i spil: Vi kommer til at tære på færgedriftens robusthed, vi kommer til at have et væsentlig større olieforbrug; næsten 10 procent mere på hver tur, og så kommer vi til at belaste klimaet yderligere.