– Den nye rute er ikke en, vi har fundet på. Det er ikke os, der dikterer, hvordan vi skal sejle. Det er der nogle myndigheder, der fortæller os på baggrund af bølgeanalyser og miljøpåvirkninger. Og vi får at vide, at skal slå ned i fart otte kilometer længere ude, end vi har skullet hidtil, siger Jesper Maack og fortsætter:
– Det betyder, at vi skal sejle hurtigere for at nå det, og vi kan godt sætte speederen i bund med det samme, vi er ude af havn i Ystad. Men hvis vi skal sejle med speederen i bund konsekvent, render vi ind i tekniske problemer, for det er der jo ingen maskiner, der kan holde til.
Det er derfor stadig muligt at overholde de 80 minutter, også efter ombygningen i Rønne Havn, men ifølge Jesper Maack vil man derved risikerer, at ende med en færgedrift, der ikke hænger sammen.
– Vi er nødt til at kunne stole på, at vores materiel holder. Man kan godt være fuldstændig ligeglad og sige, at vi bare skal sejle. Men der er det godt, der er nogen, som er klogere og tænker, at det kan det ikke holde til, siger Jesper Maack.
Forudsætninger ændrer sig