Færgerne har overskud trods større forbrug af olie

Færgerne har overskud trods større forbrug af olie
Foto William Sonne Kaalø
TOPNYHED | TRAFIK | 22. JAN • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | 22. JAN • 05:30

Bornholmslinjen sejler med overskud på Ystad-ruten, selvom man lige nu har et langt større olieforbrug end før havneudvidelsen. Nu handler det ikke udelukkende om økonomi, når man vil forlænge overfartstiden. Forlængelsen af overfartstiden skal også at sikre, at færgerne overhovedet kan sejle, lyder det fra rederiet.

En "meget stor ekstra udgift for rederiet".

Sådan lød det mandag fra Bornholmslinjen, som på grund af havneudvidelsen i Rønne angiveligt bruger 10 procent mere brændstof end tidligere. På den baggrund vil rederiet forlænge overfarten mellem Rønne og Ystad med 10 minutter, da dét vil give rederiet bedre betingelser i Østersøen.

Men det er slet ikke for at undgå et underskud på Ystad-ruten, at Bornholmslinjen gerne vil have lov til at forlænge overfartstiden og dermed bruge mindre brændstof. Det fremgår af et svar fra Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef Jesper Maack.

Tidende har sendt en række spørgsmål til Jesper Maack på baggrund af mandagens udmelding. Ét af dem er: Er det fordi, I lige nu sejler med underskud på ruten?

Til det er svaret fra Jesper Maack kort:

– Nej.

Økonomi er ikke det afgørende omdrejningspunkt i Bornholmslinjens nye forslag.

– Vi kommer - helt teoretisk - til at spare cirka to procent olie i alt, hvis alt går glat. Men vi ved godt, at på de mange store rejsedage får vi svært ved at vende færgerne på 30 minutter, så vi kommer til at bruge mere olie på de afgange. Vores estimat er, at vi i bedste fald rammer status quo i forhold til før ombygningen.

Så I kommer ikke til at spare penge på den her ændring?

– Det er vores klare estimat, at det kommer vi ikke til. Hvis det går allerbedst, kommer vi til at ligge på status quo i forhold til, hvordan vi sejlede, før havnen blev bygget om, siger Jesper Maack.

Øget forbrug af brændstof

I en pressemeddelelse mandag lød det fra rederiets administrerende direktør, Kristian Durhuus, at ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, hvilket altså har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent.

– Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet, sagde Kristian Durhuus.

Og der er også et økonomisk incitament i forslaget, forklarer Jesper Maack tirsdag.

– Selvfølgelig er der det. Der er et større olieforbrug og meget større udgifter. 10 procent mere på hver eneste tur er virkelig meget. Men jeg kan så i øvrigt heller ikke forestille mig, at der er nogen i hele verden, som er interesserede i, at vi skal brænde mere olie af, end vi gør i forvejen.

Speederen i bund

Men økonomi er nu ikke længere det afgørende element, men i stedet handler det om at sikre en robust og rettidig færgedrift på Bornholm, forklarer Jesper Maack tirsdag.

For efter forholdene i Rønne Havn er blevet ændret, er man nu ifølge rederiet nødt til at sejle med speederen i bund konsekvent for at overholde de nuværende 80 minutters overfartstid.

– Den nye rute er ikke en, vi har fundet på. Det er ikke os, der dikterer, hvordan vi skal sejle. Det er der nogle myndigheder, der fortæller os på baggrund af bølgeanalyser og miljøpåvirkninger. Og vi får at vide, at skal slå ned i fart otte kilometer længere ude, end vi har skullet hidtil, siger Jesper Maack og fortsætter:

– Det betyder, at vi skal sejle hurtigere for at nå det, og vi kan godt sætte speederen i bund med det samme, vi er ude af havn i Ystad. Men hvis vi skal sejle med speederen i bund konsekvent, render vi ind i tekniske problemer, for det er der jo ingen maskiner, der kan holde til.

Det er derfor stadig muligt at overholde de 80 minutter, også efter ombygningen i Rønne Havn, men ifølge Jesper Maack vil man derved risikerer, at ende med en færgedrift, der ikke hænger sammen.

– Vi er nødt til at kunne stole på, at vores materiel holder. Man kan godt være fuldstændig ligeglad og sige, at vi bare skal sejle. Men der er det godt, der er nogen, som er klogere og tænker, at det kan det ikke holde til, siger Jesper Maack.

Forudsætninger ændrer sig

Bornholmslinjens forslag skal mandag drøftes i Trafikkontaktrådet, som har til den 31. januar til at komme med eventuelle indvendinger.

Her vil rederiet også være til stede og fremlægge de beregninger og analyser, man har fået lavet i forbindelse med de ændrede forhold, forklarer Jesper Maack.

– Vi stiller op til møde i Trafikkontaktrådet på mandag, hvor vores tekniske afdeling gennemgår alt det materiale, som også har været præsenteret for Transportministeriet. Det er der, vi kan skabe forståelse for, at det ikke er noget, vi har fundet på. Vi udregner en konsekvens af, at de fysiske forhold har ændret sig, siger Jesper Maack, der dog ikke ønsker at udlevere de omtalte beregninger og analyser til Tidende og dermed de bornholmske læsere.

Når I har en kontrakt med staten, der siger, det skal tage 80 minutter; er det så ikke jeres ansvar at finde en måde at gøre det på?

– Man indgår jo en kontrakt under nogle forudsætninger, og når de ændrer sig, så ændrer man jo også i kontrakten. Men hvis Transportministeriet vil sige, at vi skal holde kontrakten, så er det jo sådan, det er. Og hvis vi skal sejle 80 minutter fra nu af, så er der tre ting, der kommer i spil: Vi kommer til at tære på færgedriftens robusthed, vi kommer til at have et væsentlig større olieforbrug; næsten 10 procent mere på hver tur, og så kommer vi til at belaste klimaet yderligere.

FÅ ABONNEMENT