Det kommer i kølvandet på, at Tidende tidligere mandag kunne fortælle historien om, at Bornholmslinjen har spurgt Trafikkontaktrådet om lov til at sætte hastigheden ned på Ystad-ruten og dermed ankomme 10 minutter senere, end man gør i dag.
– Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, og det har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent. Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus i meddelelsen til pressen, hvor han også tilføjer, at rederiets håb er at ramme status quo på olieforbruget i forhold til, før 'havnen lagde forhindringer i vejen'.
Ingen kommentarer
Tidende har henvendt sig til Rønne Havn for at få en kommentar til kritikken fra Bornholmslinjen, men i skriftligt svar lyder det fra kommunikationschef, Jesper Jürgensen: