Passagerforening: 'Det hele er totalt smadret'

Passagerforening: 'Det hele er totalt smadret'
Torsten Sletskov er formand i Bornholms Passagerforening. Foto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | 21. JAN • 19:00
TRAFIK | 21. JAN • 19:00

Det er uacceptabelt, hvis Bornholmslinjens ønske om øget overfartstid på Ystad-ruten godkendes, og gående passagerer så ikke når de lokale rutebusforbindelser på Bornholm. Rederiet går straks i dialog med BAT om sagen.

At færgernes nye ankomsttider til Rønne Havn ikke kommer til at passe med busafgangene fra havnen, er ikke noget, der huer Bornholms Passagerforenings formand, Torsten Sletskov.

– Det er helt uacceptabelt, siger han.

Bornholmslinjen ønsker at få ændret sejlplanen for hurtigfærgerne på Ystad-ruten, så overfartstiden bliver 90 minutter i stedet for 80 minutter, som overfartstiden er i dag. Der er fra rederiet lagt op til, at afgangstidspunkterne fra havnene ikke ændres, men det vil så få den konsekvens, at færgerne ankommer ti minutter senere end i dag, og så vil gående passagerer ikke kunne nå busforbindelserne videre ud på Bornholm, fortæller BATs trafikchef Niels Rasmussen. Torsten Sletskov påpeger, at hverken den nuværende eller kommende køreplan, der træder i kraft til april, vil passe med ændrede færgeankomster.

– Derfor bliver vi bragt i en situation, hvor det hele er totalt smadret og ligger på gulvet med hensyn til BAT. Det kan vi simpelthen ikke acceptere, lyder det fra Torsten Sletskov, der også har modtaget kommentarer om situationen fra både Ældrerådet og Velkomstcentret i Rønne.

– Så kan man i realiteten ikke komme hjem fra Rønne eller hvor man nu skal hen som turist, siger Bornholms Passagerforenings formand.

Har du et løsningsforslag?

– Det er, at man sejler, så man overholder kontrakten. At man fortsætter perioden ud som nu til 2030. Så må man se, hvad de forskellige parter så siger. Jeg kan ikke se, at man lige pludselig kan komme og sige: "Det her gør vi fra den 1. marts" uden et ord om gående passagerer i indstillingen, siger han.

Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, udtrykker, at timingen i forhold til BAT er ærgerlig.

– Men vi har ikke kunnet gøre noget, før især bølgeanalyserne var tilbage, da det er dem som viser hvor og hvordan vi skal sejle. Så vi går selvfølgelig i dialog med BAT straks for at finde ud af, om der er noget, vi i fællesskab kan gøre for at få tingene til at hænge sammen, lyder det fra Jesper Maack.

Sejlplansændringen er nu i høring hos medlemmerne af Trafikkontaktrådet, der skal mødes og drøfte sagen i slutningen af januar. Her skal der træffes en beslutning om, hvorvidt rådet kan bakke op om ændringen.

10 MINUTTER LÆNGERE FÆRGEOVERFART

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT