– Det er, at man sejler, så man overholder kontrakten. At man fortsætter perioden ud som nu til 2030. Så må man se, hvad de forskellige parter så siger. Jeg kan ikke se, at man lige pludselig kan komme og sige: "Det her gør vi fra den 1. marts" uden et ord om gående passagerer i indstillingen, siger han.
Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, udtrykker, at timingen i forhold til BAT er ærgerlig.
– Men vi har ikke kunnet gøre noget, før især bølgeanalyserne var tilbage, da det er dem som viser hvor og hvordan vi skal sejle. Så vi går selvfølgelig i dialog med BAT straks for at finde ud af, om der er noget, vi i fællesskab kan gøre for at få tingene til at hænge sammen, lyder det fra Jesper Maack.
Sejlplansændringen er nu i høring hos medlemmerne af Trafikkontaktrådet, der skal mødes og drøfte sagen i slutningen af januar. Her skal der træffes en beslutning om, hvorvidt rådet kan bakke op om ændringen.