Den dag rederiet står klar til at fjerne vores kulsorte co2-samvittighed, som skyldes, at ’hurtigfærgerne’ sammen med godsfærgen alene udleder halvt så meget co2, som resten af det bornholmske samfund tilsammen, så vil det give mening. Hvis rederiet går 20 procent ned i statsstøtte svarende til omkring 80 millioner, som kunne hjælpe det bornholmske samfund eller flybetjeningen af øen, så er det også værd at slække på kontrakten.
Men at lægge 12,5 procent til på overfartstiden uden at kompensere os tilsvarende økonomisk må være et drømmescenarie for det rederi, der ind til for nylig slet ikke kunne nå at pakke den nye ’hurtigfærge’ uden en 30 millioner kroner dyr ny parkeringsplads. Nu er parkeringspladsen der og bum: Så kan tiden for at vende færgen skæres ned med 10 minutter til glæde alene for Bornholmslinjens brændstofregnskab.
Der er 36 sømil imellem Rønne og Ystad. Ruten sejles ifølge fartplanen på 80 minutter svarende til en gennemsnitsfart på 27 knob. Med det nye forslag skal gennemsnitsfarten ned på 24 knob. Til sammenligning har gode gamle Povl Anker en maksfart på 20,5 knob. Povl Anker kan ikke klare turen så hurtigt men eksemplet tjener til at illustrere, hvor skørt et forslag vi arbejder med.
Normalt holder man sin aftale, og hvis man vil ændre på den, giver man noget for at slippe ud af sine forpligtelser.