Bornholmslinjen vil have tilladelse til at forlænge overfartstiden for de såkaldte ’hurtigfærger’ med 12,5 procent eller 10 minutter på hver eneste overfart. Rederiet har ellers indgået en aftale med den danske stat om at kunne klare turen på en time og 20 minutter. I den senere tid har de allerede forlænget overfartstiden ved at sejle op til ni minutter før planlagt afgang og komme op til 10 minutter senere ind end tilladt ankomst indenfor rammen at den nuværende kontrakt om ’hurtigfærger’. Og nu skal vi sænke hastigheden på vores maritime motorvej yderligere.
Rederiet giver den havneudvidelse, som de selv længe har kendt til, skylden. En længere mole og en ny rute med langsommere hastighed tæt på land skal ikke løses med højere fart på havet, men med et dårligere produkt for brugerne.
Selvfølgelig kan vi alle sammen sænke skuldrene og bruge 10 minutter ekstra eller mere på havet, hvis vi får noget ud af det.
Den dag rederiet står klar til at fjerne vores kulsorte co2-samvittighed, som skyldes, at ’hurtigfærgerne’ sammen med godsfærgen alene udleder halvt så meget co2, som resten af det bornholmske samfund tilsammen, så vil det give mening. Hvis rederiet går 20 procent ned i statsstøtte svarende til omkring 80 millioner, som kunne hjælpe det bornholmske samfund eller flybetjeningen af øen, så er det også værd at slække på kontrakten.