Molslinjen har i første omgang fremført, at det nuværende tidskrav på 80 minutter medfører, at færgen skal sejle hurtigere grundet en ny og længere ruteføring, hvilket resulterer i tekniske problemer og reduceret driftsrobusthed. En analyse af gennemsnitshastigheden på ruten mellem Rønne og Ystad, for Express 5, viser imidlertid, at denne i januar 2025 var 28,12 knob sammenlignet med 28,43 knob i januar 2024. Disse gennemsnitshastigheder dækker hele rutestrækningen fra kaj til kaj. Hvis det var nødvendigt at sejle hurtigere for at kompensere for en forlængelse af ruten eller andre operationelle forhold, burde den observerede hastighed være øget. Dette er imidlertid ikke tilfældet, hvilket indikerer, at færgen ikke opererer under de ekstreme forhold, som Molslinjen har beskrevet, og at ruten ikke er længere end tidligere.
Data viser også, at den samlede sejldistance faktisk er blevet kortere. Sammenligningen af to torsdage i henholdsvis januar 2024 og 2025 med sammenlignelige vejrforhold viser, at den sejlede distance, fordelt på hver af de to dages otte overfarter, er reduceret fra 565,74 km til 561,76 km. Det er desuden væsentligt at bemærke, at Molslinjen overfor Bornholms Tidende senere har erkendt, at ruten alligevel ikke er blevet længere som først anført, men snarere mere besværlig. Denne selvmodsigelse og argumentationsændring bidrager til en uklar sagsfremstilling og skaber tvivl om, hvad det egentlige problem er, og hvorvidt en forlængelse af overfartstiden er nødvendig.
Behov for højere hastighed
Molslinjen har yderligere påpeget, at de på baggrund af nye ruteanvisninger er blevet instrueret i at reducere farten otte kilometer tidligere, end man førhen har gjort. Hvis dette krav havde en væsentlig indvirkning på den samlede sejltid, ville det være nødvendigt at kompensere herfor ved at øge hastigheden på andre dele af ruten for at sikre, at den samlede overfartstid fortsat ikke overstiger 80 minutter. Dette behov for højere hastighed har da også har været Molslinjens forklaring på et påstået merforbrug af olie på 10 procent. Analysen viser dog, at gennemsnitshastigheden for strækningen på åbent hav, i marchfart, fra Ystad mod Rønne, defineret som den del af ruten, der ligger mellem længdegraderne 13.85 og 14.56, altså indtil cirka 8,5 kilometer fra indsejlingen til Rønne Havn, i 2025 var 32,08 knob sammenlignet med 32,61 knob i 2024. Der er altså i praksis ikke blevet sejlet hurtigere for at kompensere for de påståede operationelle udfordringer, selvom Molslinjen, overfor Bornholms Tidende, har hævdet, at det var nødvendigt at sejle "med speederen i bund", efter at man har forladt Ystad.