Uanset rederiets ønske om at forøge overfartstiden på Ystad-ruten med ti minutter, har rådet sagt nej. Det er et vigtigt signal: Bornholms kontrakt med sin færgeforbindelse er ingen trivialitet, men selve vores livsnerve for transport. Det er afgørende, at en ensidig lempelse ikke gambler med de mere end 300.000 manderejsetimer, der var på spil i forbindelsen med resten af Danmark.
Nu er tiden til, at transportministeren respekterer den lokale stemme. Rådet – der netop er nedsat for at rådgive ministeren på borgernes vegne – har i den grad gjort sin pligt. At ignorere en klar anbefaling ville være både udemokratisk og udtryk for et brud med den almindelige respekt for lokale hensyn. Det er jo netop Bornholm, som skulle nyde godt af den store støtte, staten kanaliserer ind i færgebetjeningen for at sikre hurtig, tilgængelig og stabil transportligestilling året rundt.
Selvfølgelig står Bornholmslinjen med en reel udfordring: At sejle med fuldt pakket vogndæk på hurtigfærger kræver finjustering af både fart, manøvrer og tid i havnen. Men at løse dette ved at udvide overfartstiden går stik imod det, vi har behov for. Derudover er rederiet netop blevet tildelt en kæmpe opmarchplads, så man kan strømline af- og pålæsningen og som følge deraf også kunnet sejlet før tid, når færgen ikke er fyldt. Det er hverken hensigtsmæssigt eller nødvendigt at belaste rejsende yderligere ved at indføre ekstra forsinkelser.
At Express 5 og Express 1 ligger stille henholdsvis to og fem døgn om ugen for vedligeholdelse giver rederiet en unik mulighed for at sikre, at skibene er i topform, når de skal præstere. Det burde formindske risikoen for at havne i havnens nye infrastruktur med sved på panden. Der er ingen tvivl om, at både Rønne Havn og Bornholmslinjen skylder hinanden en bedre dialog om at tackle manøvrerne sikkert inden for de rammer, der er fastsat.