Apropos Kattegat, så har Tidende analyseret 12 af hurtigfærgen Express 4s overfarter på Molslinjens hovedrute mellem Aarhus og Sjællands Odde, hvor overfartstiden ifølge sejlplanen er halvanden time. Analysen viser, at hurtigfærgen, der er Express 5s forgænger, på hver overfart sejler 35 knob eller derover i gennemsnit 32 minutter. Express 4 sejler i snit altså 13 minutter længere med en fart på 35 knob eller derover end Express 5 per overfart på de tilnærmelsesvist samme tidspunkter, som er anvendt i analysen med Express 5 fra den 15. og 17. januar.
Alle sammenligninger med Express 4 er dog umulige, lyder det fra Jesper Maack.
– Express 4 ligner Express 5 lidt - men sejler i helt andet farvand og på ganske andre og meget lavere vanddybder. Så den kan sagtens være i nærheden af sin topfart i perioder, hvor det giver mening at sejle stærkt, fordi forholdet mellem hastighed/energiforbrug og den tilbagelagte distance giver mening.
Kan du forstå, hvis man undrer sig over, at den nye Express 5, som specifikt er lavet til at sejle i Østersøen, ikke kan sejle tættere på sin topfart i længere tid end blot 19 minutter i snit? Eller mener I her, at det er irrelevant at tale om hastighed?
– Man kan godt tale om hastighed, men som nævnt tidligere giver topspeed kun mening, når der er det helt rette forhold mellem belastningen på skibets maskiner, forbruget af energi og så den distance, som færgen tilbagelægger. Normalt, når man sejler, vil man altid reservere kapacitet i motorer for at sikre, at de ikke overbelastes. Eksempelvis skal færgen på 40 meters vanddybde sejle cirka 47 knob for at sejle lige så effektivt som 33 knob på 20 meter vand, svarer Jesper Maack.
Afgår før tid
Sejler man med Bornholmslinjens hurtigfærger, har man formentlig lagt mærke til, at færgerne ofte sejler fra både Rønne og Ystad før det planlagte afgangstidspunkt i sejlplanen på minuttal 30. Tag for eksempel onsdag den 22. januar, hvor Express 5 om eftermiddagen kommer tilbage i drift på Ystad-ruten efter et par oplæggerdage ved Øernes Kaj.
AIS-data fra Marinetraffic viser, at færgen klokken 16.30 allerede er ude af havnebassinet med kursen sat mod Ystad, og at den allerede klokken 16.23 har lagt fra land ved færgelejet. Klokken 17.47 er færgen stadig et stykke fra færgelejet i Ystad. Det giver en sejltid på minimum 84 minutter i det konkrete tilfælde.
På returafgangen fra Ystad er færgen klokken 18.29 også et godt stykke ude af havnen syd for ydermolerne, og samme tendens for position ved det planlagte afgangstidspunkt ser man også på færgens sidste dobbelttur den dag.