Tidende har analyseret i alt 12 overfarter den 15. og 17. januar. Analysen viser, at Express 5 kun sejler 35 knob eller derover i gennemsnit 19 minutter på hver overfart - altså knap en fjerdedel af overfartstiden. Men Jesper Maacks udtalelse om konsekvent at sejle med speederen i bund skal da heller ikke tages bogstaveligt, lyder det nu fra pr- og kommunikationschefen.
– Selvfølgelig ikke. Ingen maskiner tåler speederen i bund hele tiden. Vi kan se, at efter bøjerne er lagt ud, og vi skal sejle efter det nye havnelayout, så er vores brændstofforbrug steget med den nævnte cirka 10 procent.
Ruten er ikke længere
Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus, udtalte mandag i en pressemeddelelse fra rederiet, at ændringer i Rønne Havns design har betydet, at færgerne har skullet sejle "meget hurtigt" for at overholde overfartstiden, som i dag er 80 minutter. Udbygningen af havnen har nemlig resulteret i, at havnemanøvrerne er blevet forlænget med tre-fire minutter. Det har også betydet en helt ny rute for færgerne uden for havnen, som Kystdirektoratet og Søfartsstyrelsen har set på. Godkendelsen af ruten dikterer, ifølge rederiet, at færgerne nu skal sætte farten ned otte kilometer tidligere end før havneombygningen, og det betyder, at færgerne skal indhente tid på den første del af sejladsen mod Rønne.
– Det er den nye rutes beskaffenhed - og især bølgeanalyser - som er med til at afgøre, hvordan vi skal sejle - blandt andet det med at slå ned i fart otte kilometer længere ude end tidligere ind mod Rønne, forklarer Jesper Maack, som tilføjer, at det ikke er rederiet, der spørger om at sætte farten ned, men at "nogen fortæller os, at vi skal".