Nu vil rederiet sætte overfartstiden op

Nu vil rederiet sætte overfartstiden op
Turen til og fra Sverige bliver 10 minutter længere, hvis Bornholmslinjen ellers får deres ønske godkendt. Foto William Sonne Kaalø
TRAFIK | 20. JAN • 11:09
TRAFIK | 20. JAN • 11:09

Bornholmslinjen har fået problemer, som gør deres sejlads vanskelig.

Du skal muligvis vænne dig til en længere overfartstid med hurtigfærgerne, hvis Bornholmslinjen får det, som de ønsker. Rederiet har nemlig spurgt Trafikkontaktrådet om lov til at sætte hastigheden ned på Ystad-ruten. Det viser dokumenter, som Bornholms Tidende er kommet i besiddelse af. Begrundelsen for den ønskede hastighedsreduktion er enkel: Havneudvidelsen gør det mere omstændeligt for færgerne at navigere rundt i Rønne Havn. Derfor skal færgerne sejle langsommere inde i havnen. Og det betyder samtidig, at der skal bruges væsentlig mere brændstof for at kunne indhente det tabte, når farten skal sættes mere op på åbent hav.

”Som bekendt er Rønne Havn A/S i gang med en større udbygning af havnen, hvor man blandt andet har ændret på ind- og udsejlingsforholdene til havnen, idet man er ved at forlænge den nyetablerede ydermole. Forlængelsen af den nye ydermole har betydet, at Molslinjen allerede fra udlægningen af markeringsbøjer omkring medio september måned 2024 har måttet ændre på sejladsruten for hurtigfærgerne på overfarten Rønne-Ystad. Endvidere har Molslinjen kunnet konstatere, at tiden for havnemanøvrer i Rønne Havn både ved ankomst og afgang er blevet forlænget med 3-4 minutter som følge af de ændrede ind- og udsejlingsforhold.”

Råd og minister skal give lov

Bornholmslinjen vil gerne sætte overfartstiden op fra 80 til 90 minutter. Men det må rederiet ikke uden Transportministeriets tilladelse. De har underskrevet en kontrakt, der bestemmer, hvor lang tid sejladsen må vare. Det er derfor, de nu har bedt Trafikkontaktrådet om at få lov. Siger det god for det, skal Transportministeren også acceptere den øgede overfartstid. For ministeriet er også part i den aftale, som rederiet har indgået om vilkårene for at kunne besejle ruten. Derfor er brevet til Trafikkontaktrådet også sendt direkte til Transportministeriet, så det er underrettet om rederiets ønsker, inden Trafikkontaktrådet har svaret, om det kan gå med til de øgede overfartstider. Bornholmslinjen har bedt Trafikkontaktrådet komme med eventuelle indvendinger senest 31. januar, da rederiet gerne hurtigst muligt vil i gang med at kunne sætte farten ned.

Kortere tid i havnen

Bornholmslinjen argumenterer samtidig med, at deres hastighedsnedsættelse faktisk er god på andre områder.

”En ændret sejlplan for overfarten Rønne-Ystad med hurtigfærgerne, hvor overfartstiden forlænges til 90 minutter, vil reducere brændstofforbrug og dermed også den klimamæssige påvirkning,” skriver rederiet til ministeriet.

Samtidig nævner de også, at ”rederiet kan sikre, at der igen opnås en robust og driftsstabil sejlads. Forslaget til sejlplanændring skal således også bringe udførelsen af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm tilbage i balance og imødegå virkningen af de udefra kommende forhold (ændret sejlrute og ind- og udsejlingsforhold ved Rønne Havn).”

Rederiet skriver, at der vil komme nye ankomsttidspunkter, men de vil forsøge at nedbringe tiden i havnene, så afgangstidspunkterne kan bevares i sin nuværende form.

Endelig beder Bornholmslinjen om at få svar hurtigst muligt, da de gerne vil sænke farten fra 1. marts.

Ikke for kaptajnernes magelighed

I weekenden har Bornholmslinjen og Rønne Havn haft nogle skærmydsler om, hvorvidt havneudvidelsen gjorde det farligere at sejle rundt i havnen.

Den begrundelse pandede Rønne Havns direktør, Lars Nordahl, ned med udsagnet ”vi bygger ikke en havn af magelighed for Molslinjens kaptajner.”

Nordahl slog samtidig fast, at ”havnen er lige nu og i fremtiden sikker at besejle.”

Direktøren for Rønne Havn sagde endvidere, at Bornholmslinjens direktør havde oplyst ham om, det slet ikke var selskabets officielle holdning, at Rønne Havn var blevet mere farlig at sejle i, men at det blot var nogle privatpersoner, der var gået ud med det i pressen.

Bølgerne skulle måles først

Ifølge Bornholmslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, har rederiet ikke nogen stor gevinst ved den øgede overfartstid.

Hvor meget sparer I ved at forlænge overfartstiden af det lavere brændstofforbrug?

– Omkring to procent, siger Jesper Maack.

Der står i brevet til Trafikkontaktrådet, at I anmoder om at øge overfartstiden fra marts til december. Er det kun de 10 måneder, I har brug for den forlængede sejltid, eller vil I gerne have det permanent?

– Ønsket om ændrede sejltid er et permanent. Vi har taget den beslutning, at de afgangstider, folk har kendt i mange år på Bornholm, dem vil vi gerne bevare. I stedet for at flytte på alle afgangstider, vil gerne forsøge at hente tiden i havnen ved at vende færgerne på 30 minutter i stedet for 40. Det er det, vi gerne vil teste i 2025 for at se, om det kan lade sig gøre, og derefter evaluere det med Trafikkontaktrådet og ministeriet.

– Hvis alle er enige om, at de 10 minutter stadigvæk er en god idé, så vil vi gøre ordningen permanent. Når vi når på den anden side af højsæsonen, inden vi skal udgive den nye sejlplan i september, har vi gjort os en masse erfaringer og diskuteret det i en række fora. Hvis det fortsat hænger sammen at kunne vende færgerne på 30 minutter i stedet for de nuværende 40, vil vi gerne fortsætte med de samme afgangstider. Hvis det slet ikke hænger sammen, må vi diskutere, om vi skal ændre sejlplanen.

Havneudvidelsen har været i gang i lang tid. Hvorfor kommer I først med det her ønske om forlænget sejltid nu?

– Da vi får oplysningerne om den kommende havneudvidelse, går vi i gang med at lave bølgesimuleringer om, hvilke konsekvenser, det giver os. Da vi får resultatet af de undersøgelser, begynder vi at beregne en ny sejlrute, som vi skal have godkendt i Søfartsstyrelsen og Kystdirektoratet, og derfor er vi først klar med vores ændringsforslag nu. Med det samme, vi var færdige med de undersøgelser, gik vi i ministeriet og sagde, at vi gerne vil have den der løsning. Transportministeriet forstår godt, hvorfor vi gerne vil lægge de 10 minutter på sejltiden, og så går processen i gang med at få det godkendt i Trafikkontaktrådet.

FÅ ABONNEMENT