Trafikkontaktrådet har mandag eftermiddag enstemmigt vendt tommelfingeren nedad til Bornholmslinjens anmodning om længere overfartstid på Ystad-ruten. Det kunne rådets formand, borgmester Jacob Trøst, fortælle til den fremmødte presse efter to og en halv times møde i et mødelokale på rådhus Snorrebakken.
– Det er nok en af de største beslutninger, vi har truffet i rådet, når vi kigger i de tre år, jeg har siddet der. Det er en ret væsentlig ændring af kontrakten, som vi har med Molslinjen, og det er vores vigtigste og største livsnerve til og fra Bornholm, så det er jo helt afgørende med de betingelser, der er i forhold til besejlingen af Bornholm, siger Jacob Trøst, der med alvorlig mine trådte ud fra mødelokale 2.
Bornholmslinjen deltog i mødet med tre repræsentanter, som skulle fremlægge rederiets sag. Bornholmslinjens anmodning lød at få sat overfartstiden på Ystad-ruten op fra 80 til 90 minutter, da udbygningen af Rønne Havn ifølge rederiet har gjort det svært at overholde overfartstiden på ruten. Dels tager manøvrerne i havnen længere tid med hurtigfærgerne - tre-fire minutter ved både afgang og ankomst - og dels dikterer myndighederne nu, at færgerne skal sætte farten ned otte kilometer længere ude end før havneombygningen som følge af en ny rute.
"Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, og det har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent. Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet," lød det fra Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus, sidste mandag i en pressemeddelelse.