Gravgaard: Bornholmslinjens fornemmelser for tid

Gravgaard: Bornholmslinjens fornemmelser for tid
LEDER | 25. JAN 2025 • 05:30
LEDER
25. JAN 2025 • 05:30

Trafikrådet skal mandag kæmpe for bornholmerne og vores gæsters tid, når rederiet forsøger at spare udgifter på ’hurtigfærgeruten’ mellem Ystad og Rønne.


Det kan være svært at forstå tiden – især når det gælder hurtigfærgeruten mellem Bornholm og Sverige. Bornholmslinjen vil gerne have mere tid til at sejle ruten. Ifølge dem selv skyldes det en længere mole i Rønne Havn og en ny længere strækning med langsommere sejlads i farvandet ud for Rønne. Ønsket kommer efter at Bornholmslinjen er blevet pålagt nye afgifter på deres dieselforbrug, som de ikke må føre over på billetpriserne.

Rederiet har dog allerede i den seneste tid snuppet den ekstra tid, kontrakten giver dem mulighed for – op til ti minutter inden afgang, hvor alle skal være tjekket ind, og hvor færgen nu næsten altid afgår før tid, selvom turen er aftalt og annonceret til 80 minutter. Men det er desværre ikke tid nok. Rederiet ønsker yderligere 10 minutter til afgangen, som ifølge Bornholmslinjen kan skaffes ved at ankomme senere og pakke færgerne hurtigere.

Men i de seneste to år har vi ikke kunnet benytte den fulde kapacitet af den nyindkøbte ’hurtigfærge’, som Bornholmslinjen lovede – netop fordi de ikke kunne nå at vende færgen på kun 40 minutter. Der skulle ny parkeringsplads for 30 millioner kroner til, før Express 5s vogndæk blev taget fuldt i brug. Nu har de netop fået den, og så er der pludselig tid til at korte ventetiden og øge overfarten. Måske vi kom til at bygge parkeringspladsen for godt.

Men tiden… Der er to millioner passagerer, der sejler med ’hurtigfærgerne’ om året. Det svarer til mere end 300.000 tabte timer hvert år. Timer der kunne bruges til vækst, oplevelser, forbrug på Bornholm eller bare at nå bussen eller toget. Den tid, mener rederiet, vi skal ofre for at hjælpe dem, selvom de med ’hurtigfærgerne’ sagtens stadig kan sejle turen på den kontraktaftalte tid. Det gør de lige nu. Den helt nye ’hurtigfærge’ havde ved sin indsættelse en driftsfart på 37 knob, men lige nu sejler den kun over 35 knob i 19 af de 80-90 overfartsminutter rederiet bruger i dag – en langt kortere periode end rederiets hurtigfærger har med driftsfart i Kattegat. Bornholmslinjen fortæller, at det vil gå ud over robustheden i maskinen at sejle så hurtigt, som de gør i dag for at holde kontrakten. Det lyder i givet fald som om, de er kommet til at købe en forkert færge til det aftalte formål.


Men et sted, hvor tid spiller ind hos rederiet, er den tid, der er til at behandle deres ønske om mere langsom overfart. Trafikkontaktrådet har kun fået 15 dage til at behandle ønsket, der efter rederiets ønske skal gennemføres allerede en måned efter. Her er der desværre ikke meget tid at give af.

Kære trafikkontaktråd, husk at I repræsenterer Bornholms interesser, når I skal behandle ønsket om at spilde mere end 300.000 passagertimer hver år.

Vores timer er de vigtigste for Bornholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT