Det kan være svært at forstå tiden – især når det gælder hurtigfærgeruten mellem Bornholm og Sverige. Bornholmslinjen vil gerne have mere tid til at sejle ruten. Ifølge dem selv skyldes det en længere mole i Rønne Havn og en ny længere strækning med langsommere sejlads i farvandet ud for Rønne. Ønsket kommer efter at Bornholmslinjen er blevet pålagt nye afgifter på deres dieselforbrug, som de ikke må føre over på billetpriserne.
Rederiet har dog allerede i den seneste tid snuppet den ekstra tid, kontrakten giver dem mulighed for – op til ti minutter inden afgang, hvor alle skal være tjekket ind, og hvor færgen nu næsten altid afgår før tid, selvom turen er aftalt og annonceret til 80 minutter. Men det er desværre ikke tid nok. Rederiet ønsker yderligere 10 minutter til afgangen, som ifølge Bornholmslinjen kan skaffes ved at ankomme senere og pakke færgerne hurtigere.
Men i de seneste to år har vi ikke kunnet benytte den fulde kapacitet af den nyindkøbte ’hurtigfærge’, som Bornholmslinjen lovede – netop fordi de ikke kunne nå at vende færgen på kun 40 minutter. Der skulle ny parkeringsplads for 30 millioner kroner til, før Express 5s vogndæk blev taget fuldt i brug. Nu har de netop fået den, og så er der pludselig tid til at korte ventetiden og øge overfarten. Måske vi kom til at bygge parkeringspladsen for godt.
Men tiden… Der er to millioner passagerer, der sejler med ’hurtigfærgerne’ om året. Det svarer til mere end 300.000 tabte timer hvert år. Timer der kunne bruges til vækst, oplevelser, forbrug på Bornholm eller bare at nå bussen eller toget. Den tid, mener rederiet, vi skal ofre for at hjælpe dem, selvom de med ’hurtigfærgerne’ sagtens stadig kan sejle turen på den kontraktaftalte tid. Det gør de lige nu. Den helt nye ’hurtigfærge’ havde ved sin indsættelse en driftsfart på 37 knob, men lige nu sejler den kun over 35 knob i 19 af de 80-90 overfartsminutter rederiet bruger i dag – en langt kortere periode end rederiets hurtigfærger har med driftsfart i Kattegat. Bornholmslinjen fortæller, at det vil gå ud over robustheden i maskinen at sejle så hurtigt, som de gør i dag for at holde kontrakten. Det lyder i givet fald som om, de er kommet til at købe en forkert færge til det aftalte formål.