Men tiden… Der er to millioner passagerer, der sejler med ’hurtigfærgerne’ om året. Det svarer til mere end 300.000 tabte timer hvert år. Timer der kunne bruges til vækst, oplevelser, forbrug på Bornholm eller bare at nå bussen eller toget. Den tid, mener rederiet, vi skal ofre for at hjælpe dem, selvom de med ’hurtigfærgerne’ sagtens stadig kan sejle turen på den kontraktaftalte tid. Det gør de lige nu. Den helt nye ’hurtigfærge’ havde ved sin indsættelse en driftsfart på 37 knob, men lige nu sejler den kun over 35 knob i 19 af de 80-90 overfartsminutter rederiet bruger i dag – en langt kortere periode end rederiets hurtigfærger har med driftsfart i Kattegat. Bornholmslinjen fortæller, at det vil gå ud over robustheden i maskinen at sejle så hurtigt, som de gør i dag for at holde kontrakten. Det lyder i givet fald som om, de er kommet til at købe en forkert færge til det aftalte formål.
Men et sted, hvor tid spiller ind hos rederiet, er den tid, der er til at behandle deres ønske om mere langsom overfart. Trafikkontaktrådet har kun fået 15 dage til at behandle ønsket, der efter rederiets ønske skal gennemføres allerede en måned efter. Her er der desværre ikke meget tid at give af.
Kære trafikkontaktråd, husk at I repræsenterer Bornholms interesser, når I skal behandle ønsket om at spilde mere end 300.000 passagertimer hver år.
Vores timer er de vigtigste for Bornholm.