Hvordan kan det være, at I kalder kritikken for påstande?
– Det, der bliver påstået, er, at Rønne Havn er usikker at anløbe og besejle. Den påstand er vi ikke enige i. Vi går ikke ind i den præmis, fordi vi mener, det er uberettiget at komme med den konstatering. Havnen er lige nu og i fremtiden sikker at besejle, siger Lars Nordahl.
Hvad er årsagen til, at I på ingen måde anerkender kritikken. Kaptajnerne sejler ret ofte inde i havnen, og det er vel ikke for sjov, at de siger det her?
– Præcis. Og det er ikke for sjov, at vi taler sikkerhed og også dermed går ud og er markante i vores udmeldinger. Der må overhovedet ikke herske tvivl om, at det der først og fremmest gælder, når man er sejler, er, at det er sikkert. Derfor har vi naturligvis også forberedt os grundigt i opløbet til det, der foregår her. Vi har gennemført besejlings- og bølgesimuleringer under inddragelse af Molslinjen, hvor chefkaptajnen har været med – både fra hurtigfærgen og fra konventionelle færger.
– Han har været med til at sejle havnen i simulator – både i forskellige faser af anlægsarbejdet, og i den færdige havn. Og det både under forskellige vindretninger og forskellige vindforhold; her også stærke vindforhold. Samlet konklusion på det er, at havnen også i fremtiden er sikker at sejle i, siger Lars Nordahl.