Rønne Havn: Vi bygger ikke en havn af magelighed for Molslinjens kaptajner

Rønne Havn:  Vi bygger ikke en havn af magelighed for Molslinjens kaptajner
Rønne Havns direktør, Lars Nordahl, har vist alle interesserede rundt på Rønne Havn for at se på udvidelsen. Foto Søren Strandman-Møller
TRAFIK | 19. JAN • 13:26
TRAFIK | 19. JAN • 13:26

Rønne Havns direktør anerkender ikke kritikken og siger samtidig, at den slet ikke kommer fra Molslinjen.

Kritikken af hurtigfærgernes sikkerhed i Rønne Havn er slet ikke Bornholmslinjens officielle holdning.

Sådan lyder meldingen fra Rønne Havns administrerende direktør. Søndag morgen bragte mediet bornholm.nu en historie om, at Bornholmslinjens kaptajner var usikre på at sejle ind og ud af Rønne Havn på grund af flere sikkerhedsmæssige forhold.

Først sendte havnen søndag formiddag en pressemeddelelse ud, hvor de skrev, at utrygheden for at anløbe Rønne Havn var påstande fra Molslinjens side. Men søndag middag siger Rønne Havns direktør, at kritikken faktisk slet ikke kommer fra rederiet.

– Jeg har lørdag aften rakt ud til Molslinjens administrerende direktør, og han har overfor mig udtalt, at det naturligvis ikke er godt, at den slags diskuteres i medierne. Han har også sagt til mig, at det ikke er Molslinjen som virksomhed, der er gået ud i medierne. Det er derimod nogle medarbejdere som privatpersoner. Det understreger bare for mig, at det her ikke er særlig godt. Vi bliver nødt til at have en åben og ærlig ligefrem dialog, hvis der er udfordringer. Vi har nogle fora sat op, hvor vi tager de snakke. Det skal vi blive ved med, og det forventer jeg også, at Molslinjen er indstillet på, siger administrerende direktør i Rønne Havn, Lars Nordahl.

Ingen andre kritiserer

Du siger nu, at denne her kritik kommer fra privatpersoner. Jesper Maack, der er kommunikationschef i Bornholmslinjen, udtaler til citat, at: ”Vi har gentagne gange påpeget, at udvidelsen af havnen ville gøre arbejdet vanskeligere for vores kaptajner. Erfaringerne viser, at anløbet nu kræver større præcision, selv under moderate vindstyrker. Vi er i løbende dialog med myndighederne om mulige forbedringer.” Hvordan kan det være, at du kalder det for en privat udtalelse?

– Det er ikke mig, der gør det. Det er Molslinjens administrerende direktør, som jeg citerede for at have sagt det til mig i går. Så lad os lige slå fast, at det er Molslinjen, der har sagt, at det her er medarbejdere som privatpersoner. Når vi kommer de udtalelser, er det også noget, Maack har været fremme med tidligere, og hvor vi også har gået ud og tilbagevist dem. Netop fordi, vi har gennemført de her besejlingssimulationer. Også af den færdige havn.

– Ja – skal færgerne fremadrettet slå et drej? Det skal de allerede i dag, som de ikke skulle tidligere. Det skal de, og vi bygger ikke en havn af magelighed for Molslinjens kaptajner. Vi bygger en havn for, at den skal være sikker og så sikker som mulig. Også under stærke vindforhold. Det er faktisk det, vi er i gang med, at lave den fremtidssikring af Rønne Havn. Det er påfaldende, at ingen af vores mange kunder og skibe har givet udtryk for de samme synspunkter, som de anonyme kaptajner her gør, siger Lars Nordahl.

Kalder det påstand

Hvordan kan det være, at I kalder kritikken for påstande?

– Det, der bliver påstået, er, at Rønne Havn er usikker at anløbe og besejle. Den påstand er vi ikke enige i. Vi går ikke ind i den præmis, fordi vi mener, det er uberettiget at komme med den konstatering. Havnen er lige nu og i fremtiden sikker at besejle, siger Lars Nordahl.

Hvad er årsagen til, at I på ingen måde anerkender kritikken. Kaptajnerne sejler ret ofte inde i havnen, og det er vel ikke for sjov, at de siger det her?

– Præcis. Og det er ikke for sjov, at vi taler sikkerhed og også dermed går ud og er markante i vores udmeldinger. Der må overhovedet ikke herske tvivl om, at det der først og fremmest gælder, når man er sejler, er, at det er sikkert. Derfor har vi naturligvis også forberedt os grundigt i opløbet til det, der foregår her. Vi har gennemført besejlings- og bølgesimuleringer under inddragelse af Molslinjen, hvor chefkaptajnen har været med – både fra hurtigfærgen og fra konventionelle færger.

– Han har været med til at sejle havnen i simulator – både i forskellige faser af anlægsarbejdet, og i den færdige havn. Og det både under forskellige vindretninger og forskellige vindforhold; her også stærke vindforhold. Samlet konklusion på det er, at havnen også i fremtiden er sikker at sejle i, siger Lars Nordahl.

Kom ind ad hoveddøren

Hvis du siger, at I har gennemført det her sammen med en kaptajn fra Molslinjen. Hvordan har du det så med, at der pludselig kommer denne her kritik fra andre kaptajner?

– Det, jeg har det største problem med, er, at kritikken kommer gennem medierne, og den kommer anonymt. Hvis der fortsat er problemer, og man oplever det, så skal de komme ind ad hoveddøren i de dialogfora, vi har sat op. Det er derfor, vi har etableret en task force, der mødes hver 14. dag og drøfter det her; blandt med chefkaptajnen fra Molslinjen.

– Det er også derfor, vi har daglige møder, hvor tingene bliver drøftet. Der er Molslinjens også til stede. Det er netop fordi, vi ved, at der skal være meget fokus på sikker drift under anlægsarbejdet. Så vi kan jo ikke have, at det her foregår anonymt ude i medierne. Derfor rækker vi også ud til chefkaptajnen i fredags. Han bekræfter jo også vores tætte samarbejde og ønsket om i fællesskab at skabe de optimale forhold, siger Lars Nordahl.

10 MINUTTER LÆNGERE FÆRGEOVERFART

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT