Enighed på havnen: Sådan bliver der plads til flere biler

Enighed på havnen: Sådan bliver der plads til flere biler
Molslinjen har udarbejdet et nyt scenarier for, hvordan hurtigfærgens opmarchområde på Rønne Havn kan udvides, og både regionskommunen og Rønne Havn støtter det løsningsforslag. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
TOPNYHED | RØNNE | ABONNENT | 9. FEB 2022 • 07:23
Henrik Nielsen
Journalist
TOPNYHED | RØNNE | ABONNENT
9. FEB 2022 • 07:23

Regionskommunen, Rønne Havn og Molslinjen er enige om et scenarie for, hvordan hurtigfærgens opmarchområde på havnen kan udvides, så der bliver plads til flere biler, når Express 5 kommer. Det kan føre til en flytning af tankstationen.


En afbrydelse af Vesthavnsvej skal gøre plads til et udvidet opmarchområde på Rønne Havn. Det er i hvert fald den løsning både havnen, regionskommunen og Molslinjen anbefaler. Det fremgår af natur-, miljø- og planudvalgets dagsorden. I sidste ende er det kommunalbestyrelsen, der skal beslutte, om der skal arbejdes videre med forslaget.

Løsningsforslaget omfatter en udvidelse af det eksisterende opmarchareal mod nord, og både en del af det nuværende betalingsparkeringsområde og tankstationens areal bliver omfattet af udvidelsen. Begge arealer ejes af Rønne Havn A/S. Udvidelsen er nødvendig, fordi der på Express 5 er plads til 50 flere biler end på Express 1.

Forslaget inkluderer også en afbrydelse af Vesthavnsvej umiddelbart vest for Nordre Kystvej. Der er der dog mulighed for at forlænge Vesthavnsvej på et areal, der også ejes af Rønne Havn A/S. Så bliver der igen forbindelse mellem Munch Petersens Vej og Bådehavnsvej.

 


En afbrydelse af Vesthavnsvej gør det muligt at udvide opmarchområdet mod nord, og en ny vejforbindelse går det muligt at opretholde trafikforbindelsen mellem den nordlige og sydlige del af havnen. Det vil betyde, at tankstationen skal flyttes, hvilket Rønne Havn er indstillet på. Illustration fra natur-, miljø- og planudvalgets dagsorden

 

Velkomstplads på havnen

I november præsenterede det daværende natur- og miljøudvalg fire forskellige scenarier, som alle var anderledes end det scenarie, alle parter nu foretrækker.

Kommunen, havnen og rederiet har i dialog gennemgået forskellige principielle muligheder for at imødekomme behovet for mere opmarchareal. Processen har ført til, at der nu foreligger to detaljerede løsningsforslag.

Molslinjen har selv udviklet det foretrukne scenarie på baggrund af kommunens oprindelige sagsfremstilling. I scenariet er der taget hensyn til de initiativer på Rønnes havnefront om velkomstplads og ny vejføring, som ligger i den strategiske udviklingsplan for Rønne.

Desuden kan trafikforbindelsen mellem den nordlige og sydlige del af Rønne Havn opretholdes. Det forudsætter dog et nyt vejstykke mellem Bådehavnsvej og Nordre Kystvej.

Tankstation skal flytte

Et nyt vejstykke vil i givet fald skulle gå umiddelbart nord for opmarchområdet, hvor tankstationen og betalingsparkeringen ligger i dag.

Rønne Havn A/S er ifølge sagsfremstillingen indforståede med den ændrede anvendelse af de arealer , og fremtiden for de to funktioner skal afklares i en fortsættelse af den dialog, som kommunen har med Rønne Havn. Havnen har allerede fortalt, at den er interesseret i at finde en ny placering til en tankstation i området mellem Nørrekås og det nye opmarchareal.

Med det foretrukne scenarie vil det i overensstemmelse med den strategiske udviklingsplan for Rønne være muligt på sigt at etablere en velkomstplads med et forareal til Bornholms Velkomstcenter og Rønne H, hvor de to markante bygninger bliver frilagt, så de bliver tydeligere i bybilledet.

 


Det alternative scenarie

Dette løsningsforslag omfatter en lang, smal udvidelse af opmarchområdet mod nord gennem inddragelse af et stykke af Vesthavnsvej samt inddragelse af det nuværende betalingsparkeringsområde vest for tankstationen, som kan opretholde sin nuværende placering.

Dette løsningsforslag svarer til den principielle mulighed, som Trafikkontaktrådet har nævnt i et mødereferat fra den 16. december 2021.

Løsningsmodellen rummer ifølge den kommunale administration en række udfordringer, idet trafikken mellem nord og syd på havnen vil blive afskåret, der vil blive skabt ekstra trafik på Bådehavnsvej og Remisevej, og løsningen vil stride mod den strategiske udviklingsplan for Rønne for så vidt angår udviklingen af havnefronten. Således giver forslaget ikke den mest hensigtsmæssige udnyttelse af potentialer for fremtidens ønske om velkomstplads, parkering og så videre, vurderer administrationen.