Passagerforening ønsker helhedsløsning på Rønne Havn: Plads til flere biler uden at fjerne tankstation

Passagerforening ønsker helhedsløsning på Rønne Havn: Plads til flere biler uden at fjerne tankstation
Bornholms Passagerforening har udarbejdet sig eget forslag til, hvordan der kan komme flere opmarchpladser på Rønne Havn, sådan som Molslinjen ønsker. Et element er en bedre udnyttelse af parkeringsarealet bag Bornholms Velkomstcenter, blandt andet ved at etablere afmærkede parkeringspladser på den grusbelagte del af arealet. Arkivfoto: Berit Hvassum
TRAFIK | RØNNE | ABONNENT | 20. DEC 2021 • 16:00
Henrik Nielsen
Journalist
TRAFIK | RØNNE | ABONNENT
20. DEC 2021 • 16:00

Bornholms Passagerforening har udarbejdet et alternativ til Molslinjens scenarier for, hvordan der bliver plads til flere ventende biler ved færgen på Rønne Havn. Ideen er at genere så lidt som muligt.

Forberedelserne til hurtigfærgen Express 5's indtog på Bornholm er i gang, og ifølge Molslinjen er der brug for mere plads til biler, der venter på at komme med færgen i Rønne. Forklaringen er, at der er plads til 50 ekstra biler ombord sammenlignet med Express 1, og på den baggrund har Molslinjen fremsat et ønske om udvidelse af det nuværende opmarchareal i Rønne samt udarbejdet fire scenarier for, hvordan det kan ske.

Ifølge rederiet er der brug for 200 ekstra pladser, så de ventende biler kan deles op i for eksempel høj bil, handicap og elbil. Det regnestykke forstår man hverken i Trafikkontaktrådet eller i Bornholms Passagerforening.

– Jeg er på ingen måde ekspert, men når jeg kigger på forholdene på Rønne Havn, undrer jeg mig over, at man har brug for hele 200 ekstra pladser. Vi har tidligere haft et færgeselskab, der har haft lige så stor kapacitet på færgen, og da var det ikke på samme måde et problem, siger passagerforeningens formand, Ann Hartl.

Dermed er hun på linje med Trafikkontaktrådet som helhed. På rådets seneste møde var der bred undren over, at 50 ekstra biler skal udløse så store ændringer, som der er skitseret i Molslinjens fire scenarier, fremgår det af referatet.

Ret stort indgreb

I Molslinjens scenarie 1 bliver vejstykket mellem den lille rundkørsel og krydset Nordre Kystvej/Munch Petersens Vej afbrudt og omdannet til en del af det udvidede opmarchareal. Derudover omdannes det nuværende betalingsparkeringsområde samt tankstationen til opmarchareal. Scenarie 2 omfatter en opfyldning af bassinet ud for Honnørkajen, scenarie 3 indeholder et parkeringsdæk over det eksisterende opmarchområde, og scenarie 4 er en videreudvikling af scenarie 1, hvor der tages hensyn til en velkomstplads og ny vejføring på havnefronten, som ligger i den strategiske udviklingsplan for Rønne.

På baggrund af de fire scenarier har Bornholms Passagerforening udarbejdet sit eget scenarie, som ifølge Ann Hartl tager stilling til nogle af de problemstillinger, der er udenfor selve opmarchområdet, for eksempel parkeringsmuligheder, tankstationen og adgang for gående passagerer, personer med handicap og ældre.

– Vi mener, at man bør gøre noget, som generer mindst muligt. At fjerne en tankstation er et ret stort indgreb, og vi mener, der er behov for, at der er en tankstation, for der er rigtig mange, der benytter den, lige inden de skal med færgen. Så det er noget, vi tror, at rigtig mange vil blive kede af, siger Ann Hartl.

Tidligere busparkering

Passagerforeningen har blandt andet foreslået tvunget højresving fra Munch Petersens Vej til Nordre Kystvej og inddragelse af betalingsparkeringen og en del af det nuværende parkeringsareal bag Bornholms Velkomstcenter.

– Vi har drøftet det videre, og måske skulle man undersøge muligheden for at afspærre Munch Petersens Vej det sidste stykke hen til rundkørslen midlertidigt, så man kan benytte passagen, når der ikke er behov for at bruge det ekstra opmarchareal, siger Ann Hartl.

Som erstatning for de nedlagte parkeringspladser foreslår passagerforeningen, at der etableres afmærkede parkeringspladser på hele det grusbelagte areal, som BAT tidligere brugte til sine busser, og betalingsparkeringen foreslås flyttet til Kongen.

– Vi har tidligere rettet henvendelse til Rønne Havn og kommunalbestyrelsen om parkeringsarealerne bag velkomstcentret i særdeleshed, men også hvordan de hænger sammen med dem ude på Kongen, fordi vi tidligere har oplevet, at der har været kaos på det areal, der bruges af de fleste til gratis langtidsparkering. Man holder bare, hvor det passer en, fordi der ingen afmærkning er. Det i sig selv vil gøre en forskel, siger Ann Hartl.

Helhedsbillede mangler

Antallet af parkeringspladser udenfor opmarchområdet er en af de udfordringer, Bornholms Passagerforening ser i Molslinjens scenarier.

– Vi manglede, at man havde et helhedsbillede, og at man tænkte ind, hvor de parkeringspladser, som man fjerner ved at udvide opmarcharealet, skal være. Det inkluderer vi også i vores forslag, at man kigger på antallet af parkeringspladser, der bliver fjernet, og antallet af parkeringspladser, der er til rådighed andre steder. Der skal for eksempel stadig være adgang til velkomstcentret, som ligger lige præcis der, fordi man har brug for at komme til turistinformationen tæt ved færgen, siger Ann Hartl.

 

Passagerforeningens scenarie i punktform

• Der bliver tvunget højresving fra Munch Petersens Vej til Ndr. Kystvej.

• Ved at lukke af mellem udkørsel fra tankstationen og rundkørslen sikres det, at trafikafviklingen bliver mindre problematisk for tvunget venstre sving ad Munch Petersens Vej.

• Der skal etableres ny indkørsel fra velkomstcentrets personaleparkering ud til Ndr. Kystvej.

• Betalingsparkering og det nuværende parkeringsareal bag velkomstcentret inddrages. Der er i dag 185 pladser på det asfalterede areal. 105 af disse pladser samt to pladser til bil med campingvogn, to buspladser og to taxaholdepladser inddrages. De resterende pladser bør være delvis to timers-parkering og delvis gratis langtidsparkering

• Der etableres afmærkede parkeringspladser på hele det areal, som i dag er grusbelagt, herunder den tidligere busparkering. Afmærkning sikrer optimal udnyttelse af arealet. På den tidligere busparkering kan være to timers-parkering og holdepladser til bil med campingvogn. Der bør være indkørsel både fra Remisevej og Ndr. Kystvej.

• Der etableres busstop til Kombardoexpressen/Rute 700 ved BAT-bussernes holdeplads eller foran terminalen, hvor der i dag er reserveret plads til varelevering.

• Betalingsparkering med videoovervågning flyttes til Kongen.

• På Kongen fastholdes busparkering til afhentning af grupperejser samt personaleparkering til Bornholmslinjens personale samt 31 pladser, som kan bruges som reserve for parkering ved terminalen.

• Der etableres yderligere en udkørsel fra færgen gennem den nuværende port, som vist nok bruges til sættevogne. Herfra bliver der udkørsel til rundkørslen på Vesthavnsvej. Udkørslen kan benyttes til biler fra det nedre vogndæk og hjælper til at fordele trafikken bedre. I den forbindelse vil det være værd at overveje lejlighedsvis lysregulering i krydset Remisevej/Ndr. Kystvej.

• Vandsiden af Tysklandsvej kan bruges som parkeringsareal, for eksempel til busser eller sættevogne.

• Der bør være fokus på gående passagerer, som ankommer med egen bil, og gangafstande bør holdes så korte som muligt. Der bør etableres ganglinje fra Snellemark Centret forbi velkomstcentret til Bådehavnsvej og eventuelt overvejes en gangbro over den aflukkede del af Munch Petersens Vej.

• Der skal være nem adgang til velkomstcentret for ankommende passagerer og turister i øvrigt.

Grafik: Bornholms Passagerforening v/formand Ann Hartl