50 ekstra biler på Express 5 kræver plads til 200 ekstra biler på land

50 ekstra biler på Express 5 kræver plads til 200 ekstra biler på land
Der er ikke plads nok på de nuværende opmarcharealer på Rønne Havn, når Express 5 overtaget sejladsen fra Express 1. Express 5 har plads til 50 flere biler, og det udløser ifølge Molslinjen et behov for plads til cirka 200 ekstra biler i land. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | RØNNE | ABONNENT | 29. NOV 2021 • 14:00
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | RØNNE | ABONNENT
29. NOV 2021 • 14:00

Når Express 5 kommer, bliver der brug for plads til ekstra biler i opmarchområdet på Rønne Havn. Der er foreslået fire scenarier, som i varierende grad, vil opfylde Bornholmslinjens ønsker og planerne i den strategiske udvikling af Rønne.

I 2023 indsætter Bornholmslinjen Express 5 på ruten mellem Rønne og Ystad. Dermed bliver der plads til 50 ekstra biler om bord, da Express 5 er større end Express 1. Umiddelbart er der dog ikke plads til de ekstra biler på det såkaldte opmarchområde, hvor de venter på at kunne køre om bord. Derfor har Molslinjen fremsat et ønske om udvidelse af det opmarchareal, der betjener hurtigfærges leje i Rønne Havn.

Det fremgår af natur- og miljøudvalgets dagsorden.

I spidsbelastningssituationer oplever rederiet allerede, at de eksisterende opmarcharealer er for små i forhold til kapaciteten på Express 1. Mere præcist skaber de snævre forhold i forbindelse med bilernes til- og frakørsel uhensigtsmæssig trafikafvikling, hvilket i højsæsonen kan medføre færgeforsinkelser.

På den baggrund beder Molslinjen om udvidelse af opmarcharealerne svarende til antallet af pladser på Express 5 plus 25 procent. De ekstra 25 procent skyldes, at bilerne skal deles op i for eksempel høj bil, handicap og elbil, hvilket betyder, at opmarchbanerne ikke kan udnyttes fuldt ud. Samlet set ønsker Molslinjen 542 pladser, hvilket er cirka 200 pladser mere end i dag.

Forslag om parkeringsdæk

Den kommunale administration forventer at prioritere sagen, så en løsning så vidt muligt er klar til indsættelsen af Express 5 i begyndelsen 2023. Det er dog først i højsæsonen af 2023, at udforingerne for alvor vil kunne mærkes, hvis der ikke er fundet en løsning inden da.

Der er udarbejdet fire scenarier for de ekstra opmarchpladser. Molslinjen er selv kommet med et forslag, der skaber plads til 205 flere biler. I forslaget udvides opmarcharealerne i nordlig retning, så vejstykket mellem den lille rundkørsel og krydset Nordre Kystvej/Munch Petersens Vej afbrydes og omdannes til en del af det udvidede opmarchareal. Derudover omdannes det nuværende betalingsparkeringsområde samt tankstationen til opmarchareal.

Ifølge kommunens administration rummer modellen en række udfordringer, idet trafikken mellem nord og syd på havnen vil blive afskåret, hvilket vil skabe ekstra trafik på Bådehavnsvej og Remisevej. Derudover vil løsningen stride mod den strategiske udviklingsplan for Rønne for så vidt angår udviklingen af havnefronten.

På den baggrund har Molslinjen udarbejdet tre andre løsningsforslag.

Scenarie 2 lægger op til en opfyldning af bassinet ud for Honnørkajen, hvilket giver plads til 385 flere biler. Det vil svække Rønne bys kontakt med vandet, og havnebassinets nærhed til byen er med til at formidle Rønnes historie som en gammel havneby. Bassinet er Rønne Havns første havnebassin og har tillige en vigtig funktion i forhold til officielle anløb, herunder anløb af kongeskibet Dannebrog.

I scenarie 3 foreslås et parkeringsdæk over det eksisterende opmarchområde, så der bliver opmarchareal i to etager. På det øvre dæk vil være plads til 142 biler, men bærende konstruktioner vil optage plads på det eksisterende areal, så nettoudvidelsen kun vil blive på cirka 114 biler. Molslinjen vurderer selv, at dette scenarie ikke giver tilstrækkeligt med ekstra pladser. Samtidig mener den kommunale administration, at bygningsværket vil komme til at virke anmassende og utilpasset i forhold til den bynære del af Rønnes havnefront.

Version af scenarie 1

Det fjerde og sidste scenarie foreslår en udvidelse mod nord samt omlægning af et vejstykke og er en videreudvikling af scenarie 1. I denne model er der taget hensyn til velkomstplads og ny vejføring på havnefronten, som ligger i den strategiske udviklingsplan for Rønne.

Udvidelsen af opmarchområdet bliver mindre end i scenarie 1, og det eksisterende vejstykke mellem den lille rundkørsel og krydset Nordre Kystvej/Munch Petersens Vej flyttes til en placering længere mod nord.

Molslinjen har vurderet, at scenarie 4 vil kunne løse rederiets udfordringer i forhold til opmarcharealernes kapacitet.

Desuden vil trafikforbindelsen mellem den nordlige og sydlige del af Rønne Havn blive opretholdt, og det vil i overensstemmelse med den strategiske udviklingsplan for Rønne være muligt på sigt at få etableret en velkomstplads med et forareal til Bornholms Velkomstcenter og Rønne H samt forbedrede parkeringsmuligheder til butikkerne i Snellemark Centret og 32 Nord, det tidligere Hoffmann, idet Nordre Kystvej mellem benzintanken og Remisevej vil kunne nedlægges.

Rønne Havn A/S har desuden meddelt, at man er indforståede med den ændrede anvendelse af de arealer, der nu rummer betalingsparkeringen og tankstationen. Fremtiden for de to funktioner skal afklares i dialog mellem kommunen og havnen.