Ifølge kommunens administration rummer modellen en række udfordringer, idet trafikken mellem nord og syd på havnen vil blive afskåret, hvilket vil skabe ekstra trafik på Bådehavnsvej og Remisevej. Derudover vil løsningen stride mod den strategiske udviklingsplan for Rønne for så vidt angår udviklingen af havnefronten.
På den baggrund har Molslinjen udarbejdet tre andre løsningsforslag.
Scenarie 2 lægger op til en opfyldning af bassinet ud for Honnørkajen, hvilket giver plads til 385 flere biler. Det vil svække Rønne bys kontakt med vandet, og havnebassinets nærhed til byen er med til at formidle Rønnes historie som en gammel havneby. Bassinet er Rønne Havns første havnebassin og har tillige en vigtig funktion i forhold til officielle anløb, herunder anløb af kongeskibet Dannebrog.
I scenarie 3 foreslås et parkeringsdæk over det eksisterende opmarchområde, så der bliver opmarchareal i to etager. På det øvre dæk vil være plads til 142 biler, men bærende konstruktioner vil optage plads på det eksisterende areal, så nettoudvidelsen kun vil blive på cirka 114 biler. Molslinjen vurderer selv, at dette scenarie ikke giver tilstrækkeligt med ekstra pladser. Samtidig mener den kommunale administration, at bygningsværket vil komme til at virke anmassende og utilpasset i forhold til den bynære del af Rønnes havnefront.