Det er ikke for sjov, at Molslinjen siger, at der er brug for flere opmarchpladser på Rønne Havn, når rederiet indsætter hurtigfærgen Express 5 på Ystad-ruten. Om bord er der plads til 50 flere biler end på Express 1, og det giver ifølge Molslinjen behov for cirka 200 ekstra opmarchpladser i land. Det skøn er baseret på erfaring, fortæller pr- og kommunikationschef Jesper Maack.
I spidsbelastningssituationer oplever rederiet allerede, at de eksisterende opmarcharealer er for små i forhold til kapaciteten på Express 1. Mere præcist skaber de snævre forhold i forbindelse med bilernes til- og frakørsel uhensigtsmæssig trafikafvikling, hvilket i højsæsonen kan medføre færgeforsinkelser. Det har rederiet fortalt regionskommunen, og det gentager Jesper Maack.
– Problemet er, at mange ankommer i så god tid, at vi ikke kan nå at starte proceduren med at genbruge banerne, og så hober bilerne sig op ved check-in og ved Munch Petersens Vej, fortæller han.