Molslinjen fastholder: Der er plads til for få biler på Rønne Havn

Molslinjen fastholder: Der er plads til for få biler på Rønne Havn
Opmarchpladsen på Rønne Havn er allerede for lille til Express 1 i dag, og da der er plads til 50 flere biler på Express 5, er der bruge for, at pladsen bliver udvidet, fortæller Molslinjen. Rederiet er i dialog med regionskommunen og Rønne Havn. Arkivfoto: Berit Hvassum
INTERVIEW | RØNNE | ABONNENT | 23. DEC 2021 • 07:43
Henrik Nielsen
Journalist
INTERVIEW | RØNNE | ABONNENT
23. DEC 2021 • 07:43

Rederiet ønsker opmarchpladsen på Rønne Havn udvidet med cirka 200 pladser. Det vækker undren i Trafikkontaktrådet, men erfaringsmæssigt er der brug for så meget plads for at kunne laste færgerne optimalt, siger Molslinjen.


Det er ikke for sjov, at Molslinjen siger, at der er brug for flere opmarchpladser på Rønne Havn, når rederiet indsætter hurtigfærgen Express 5 på Ystad-ruten. Om bord er der plads til 50 flere biler end på Express 1, og det giver ifølge Molslinjen behov for cirka 200 ekstra opmarchpladser i land. Det skøn er baseret på erfaring, fortæller pr- og kommunikationschef Jesper Maack.

I spidsbelastningssituationer oplever rederiet allerede, at de eksisterende opmarcharealer er for små i forhold til kapaciteten på Express 1. Mere præcist skaber de snævre forhold i forbindelse med bilernes til- og frakørsel uhensigtsmæssig trafikafvikling, hvilket i højsæsonen kan medføre færgeforsinkelser. Det har rederiet fortalt regionskommunen, og det gentager Jesper Maack.

– Problemet er, at mange ankommer i så god tid, at vi ikke kan nå at starte proceduren med at genbruge banerne, og så hober bilerne sig op ved check-in og ved Munch Petersens Vej, fortæller han.

Plads skulle have været udvidet

Molslinjen har henvendt sig med et formelt ønske om flere opmarchpladser på Rønne Havn, og der er løbende dialog mellem rederiet, regionskommunen og Rønne Havn for at finde den riigtige model. Ønsket har været på dagsordenen i både natur- og miljøudvalget og i Kontaktrådet for trafikbetjeningen af Bornholm, hvor der er en bred undren over, at 50 ekstra biler på den nye færge skal udløse så store ændringer.

Ann Hartl fra Bornholms Passagerforening nævner i den forbindelse, at der tidligere har været et færgeselskab, der har haft lige så stor kapacitet på færgen som Express 5, og da var det ikke på samme måde et problem.

Men der var også pladsproblemer, dengang Leonora Christina sejlede på ruten, lyder det fra Molslinjen.

– Den nuværende plads skulle jo have været udvidet til Leonora Christina, men det blev den ikke. Heller ikke til den udvidede Express 1. Så arealet er jo allerede for lille i dag, fortæller Jesper Maack.

Uændret havnetid begge steder

Ifølge Molslinjens pr- og kommunikationschef er der erfaringsmæssigt behov for 25 procent mere plads, end hvad skibet kan laste. Det skyldes, at man skal kunne sortere i bilerne for at laste optimalt.

– Det er værd at notere sig, at havnetiden forbliver uændret på 40 minutter, så det kræver en opgradering af de to havne, hvis potentialet skal realiseres på ekstra 100 personbiler pr. havneophold, fortæller Jesper Maack.

Det er derfor, rederiet siger, at 50 ekstra biler ombord kræver plads til cirka 200 ekstra biler i land. Der er plads til 450 biler på Express 5. En fjerdedel af det er 112,5. Afrundet er der således brug for 563 pladser. Til kommunen har rederiet fortalt, at det samlet set ønsker 542 pladser, hvilket er cirka 200 pladser mere end i dag.

Tidende har været i kontakt med Rønne Havn for at høre, om der var planer om at udvide opmarchpladsen, da Leonora Christina sejlede på Ystad-ruten. Den viden ligger hos den enkelte operatør, oplyser havnen. Det vil sige Danske Færger, som Molslinjen overtog i 2018.