Udfordringen er naturligvis at ramme balancen mellem at sejle for meget og for lidt. Derudover er der en vigtig, løbende dialog mellem Bornholm, Transportministeriet og Molslinjen, som er operatør på Bornholmslinjen, om bornholmernes ønsker og behov.
– Bornholmslinjen ville nemt kunne sige at kontrakten er opfyldt med de nye større færger, men vi har også et ønske om mere stabilt materiel, større kapacitet og højere frekvens, især i ydersæsonerne. Vi er overbeviste om, at større tilgængelighed vil øge efterspørgslen. Jo mere du har at vælge imellem, jo større er sandsynligheden for at man vælger Bornholm, og en øget frekvens er vigtig for bornholmerne. Det er både vores motorvej og vores landevej, og motorvejen er altid åben. Det ved vi godt, vi ikke kan forvente af færgen, men så tæt på som muligt, siger Ann Hartl.
Reglerne er helt klare
Bornholmslinjen varslede allerede i juni en gennemsnitlig prisstigning på billetterne på knap 27 procent i 2024.
– Det er selvfølgelig ærgerligt, men det skyldes en kombination af de generelle prisstigninger i samfundet og mere specifikt oliepriserne. De prisforhøjelser, der for længst er slået igennem i resten af samfundet, slår ikke igennem på færgepriserne før nu.