KOMMENTAR / DEBAT / Fredag 12. september 2025 • 15:30

Grove beskyldninger – og det er ikke første gang

Grove beskyldninger – og det er ikke første gang
Jeg har også talt med ekspert Sten Bønsing, lyder det fra Morten Riis. Foto: Søren Strandman-Møller

Enhedslisten afviser beskyldninger om misbrug af politisk viden i forbindelse med købet af Søndre Allé 46 i Rønne og svarer på en artikel fra torsdagens Tidende. Jeg har også talt med Sten Bønsing, skriver Morten Riis.

Enhedslisten på Bornholm har, som det ikke er undgået den opmærksomme læser, købt et hus til vores foreningsaktiviteter – Søndre Allé 46 i Rønne.

Det er vi megaglade for, fordi vi har længe, omtrent fire år, været på udkig efter netop et foreningshus/lokaler.

Men ganske hurtigt er der kommet malurt i bægeret, fordi René Danielsson fra Dansk Folkeparti har beskyldt os for at ”bruge en viden, vi har som politikere for egen vindings skyld”.

Altså at vi ”udnytter vores viden og position til at erhverve os en ejendom” og påstår, ”at det [ellers] var blevet solgt til anden side”.

Det er temmelig grove beskyldninger, som jeg også mener er på grænsen til injurier. Det har jeg også meddelt René og bedt ham komme med en uforbeholden og offentlig undskyldning.

Det vil han ikke.

Kunne ikke meddele det

Salget af Søndre Allé 46 i Rønne (der er en kommunal ejendom) blev besluttet i forbindelse med vedtagelsen af budget 2025, som kom i stand på baggrund af et forlig med alle partier.

Forslaget kom ind i budgethandlingerne via det administrative sparekatalog - altså på forslag fra administrationen og ikke via noget politisk parti.

I torsdagens udgave af Bornholms Tidende kan man læse, at juraprofessor fra Aalborg Universitet, Sten Bønsing, mener, at vi i Enhedslisten skulle have informeret om, at vi var interesseret i at købe Søndre Allé 46 i forbindelse med den politiske beslutning.

Det er en kritik, som jeg godt forstår, men som jeg også har fortalt Sten Bønsing - for jeg tillod mig nemlig at ringe til ham - så kunne vi ikke have tilkendegivet vores interesse tilbage i oktober-måned sidste år, for på det tidspunkt var Enhedslisten ikke interesseret i at købe Søndre Allé 46 i Rønne.

Sten Bønsings svar til mig var: ”jamen, så kunne I jo ikke meddele det.”

Enhedslisten var derimod ved at forhandle en bedre pris med henblik på køb af Ellekongestræde 8 i Rønne, som dog senere blev solgt til anden side. Senere i foråret i 2025 fik vi fremvist Lille Tværstræde 3 i Rønne - ad flere omgange endda. På et medlemsmøde d. 21. maj behandlede vi et eventuelt køb af Lille Tværstræde 3 og besluttede os for ikke at købe eller byde.

I juli måned bliver medlemmer af vores bestyrelse opmærksomme på (via en artikel i Bornholms Tidende), at Søndre Allé 46 var blevet sat til salg. D. 11. juli får vi ejendommen forevist, og d. 21. august beslutter vores medlemsmøde, at og hvor meget vi skal byde i den lukkede budrunde.

D. 26. august modtager vi besked om, at vi har vundet budrunden.

Kun offentlig viden

Vi har i Enhedslisten ikke haft nogen viden om Søndre Allé 46, som ikke allerede var offentligt kendt.

Budgetteksten ligger offentligt tilgængeligt på kommunens hjemmeside, men den stiller ingen bedre i en lukket budrunde - og såvel ejendomsmægler som kommunens jurister har levet op til et hvert dekorum.

Desværre er det ikke første gang, at René Danielsson kommer med påstande eller insinuerer, at politiske modstandere eller medarbejdere i kommunen begår ulovligheder.

Det er vildt, at en enig kommunalbestyrelse ikke taler den slags opførsel imod - særligt når påstandene intet belæg har.

Det er ganske forpestende for det politiske klima i kommunalbestyrelsen - og som ansat i kommunen velsagtens.

Vi glæder os over vores hus, som vi har købt fair and square, og vi glæder os også til at kunne vise det frem for offentligheden, naboer og folk, der vil os og den ordentlige og sobre debat.

Følg debatten på facebook!

FÅ ABONNEMENT