Bornholm og Allinge ender ofte som skydeskive, når debatten om det dyre folkemøde dukker op. "Det er blevet for dyrt og for kommercielt", lyder kritikken ofte, men der er grund til at tage et kritisk blik på udgiftsposterne og se, hvor pengene rent faktisk ender.
Ystads Allehanda skrev i denne uge om en forargelig post på Ystads Kommunes budget. Her fremgår det, at der blev brændt 110.000 svenske kroner af på to dage og én overnatning på Folkemødet. Det lyder jo helt vildt, men da der blev kradset lidt i tallene, viste det sig, at langt, langt størstedelen af den enorme udgiftspost var havnet hos et kommunikationsbureau i København. Her havde man taget sig godt betalt og lagt en regning på 90.000 svenske kroner hos den skånske kommune.
Vi har for længst erkendt, at priserne på Bornholm i folkemødeugen visse steder er blevet skruet voldsomt i vejret, men det hører altså med til det samlede billede, at der havner rigtig mange penge hos eksterne aktører, der også spinder guld på den politiske festival.
Eksemplet fra Ystads Kommune er jo helt vildt. Det er overdrevet, at det skal koste 90.000 (ganske vist) svenske kroner at udarbejde tidsplan og booke møder for Ystads Kommunes to folkemødedage, og det bedrøvelige er jo, at det til syvende og sidst falder tilbage på Bornholm og Folkemødet – som altid.