Året der gik - helt galt - for Dancenter

Året der gik - helt galt - for Dancenter
Arkivfoto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | Mandag 30. december 2024 • 05:30
ERHVERV | Mandag 30. december 2024 • 05:30

År 2024 har været et travlt år for Dancenter, som på Bornholm har holdt til på fire forskellige lokationer, været i retten ad flere omgange og meldt sig ud af brancheforeningen. Hos Tidende er mailboksen boblet over af frustrerede husejere, og det er blevet til en lang række artikler. Hvis du ikke har været med helt fra start, så spænd sikkerhedsselen og tag med på en rejse gennem året, der gik - helt galt - for udlejningsbureauet.

Har du hørt om Dancenter?

Det har du nok. Måske fordi virksomheden var den første i Danmark til at formidle en udlejning af ferieboliger mellem private, og de seneste 65 år har været en stor spiller i dansk turisme. 
Eller måske du kender dem, fordi de i 2021 blev opkøbt af en stor indisk virksomhed, som er ejet af en ung entreprenant milliardær, hvilket har ført til, at deres gøren og laden særligt i løbet af det seneste år har trukket overskrifter over hele landet.

Dancenter har i hvert fald i Tidendes spalter været et af årets mest markante leverandører af chokerende historier med overraskende udfald.

Det ser nemlig ud til at være vanskeligere end som så at drive udlejningsbureau på Bornholm fra et hovedkontor i Indien.  

Flyttede og gik under jorden

På Bornholm starter føljetonen om Dancenter, da et par henvendelser fra frustrerede husejere får os til at henvende os på bureauets lokalkontor, som på daværende tidspunkt næsten lige er flyttet til Nexø.

Her er medarbejderne imidlertid ikke at finde på adressen mere. En seddel på døren informerer om, at bureauet er flyttet, men der er ingen ny adresse.

– I en ny opbygning har vi ikke ønsket støj på linjen, derfor har der været noget tid, hvor tingene skulle falde på plads, oplyser den lokale afdelingsleder i en mail til Tidende, da vi spørger, hvor de er blevet af.

Ganske kort tid forinden efterlod årets første flytning fra Rønne nemlig en udlejer med en massiv regning og en 10-årig lejekontrakt, som Dancenters indiske ledelse afviser gyldigheden af.

Det får udlejerne til at erklære krig, og de vælger at stævne deres lejer for et millionbeløb - det beløb, de skulle have betalt i husleje i løbet af kontraktens 10 år.

Dommen falder lige inden jul, og her får udlejeren medhold. Bureauet bliver imidlertid kun dømt til at betale de penge, de skulle have betalt året ud – det løb op i et sekscifret beløb, og det fremgår af dommen, at udlejer er fri til at stævne Dancenter for resten af pengene efterhånden, som de 10 år går, hvis det ikke lykkes at skaffe en ny udlejer.

”Vi synes de stjæler”

I mellemtiden reagerer Tidende på en henvendelse fra en sommerhusejer, som ikke får de penge, hun er blevet lovet for at udleje sit sommerhus. 

Ved et møde i sommerhuset fremviser hun kontrakter, kalender og tal, for hun kan selv tjekke, hvad ugerne bliver sat til salg til, men hun får ikke sin retmæssige del af lejen udbetalt, og hen over sæsonen kan hun se, at hun tjener mere end 40.000 kroner mindre end tidligere år.

– Vi kunne godt se, at det var over 40 procent, de tog til dem selv, og det er på hele vores sæson, så det er det, vi slås om nu. Jeg har kontaktet en advokat for at høre, hvad vi kan gøre, for det er da ikke fair, at de skal tjene mere, end vi har aftalt på vores sommerhus, fortalte hun til Tidende i maj

– De svarer ikke, og vi synes jo faktisk, de stjæler fra os, og det er da træls, at man skal sidde og tjekke og lave kontrol. Det burde være unødvendigt.

Ingen tog telefonen

Efterfølgende viser det sig, at det ikke bare er en enkelt sommerhusejer, der har haft en frustrerende oplevelse. 

Snart begynder telefonen nemlig at ringe, og frustrerede feriehusejere i hobetal fortæller om problemer med at få fat i Dancenter, som konsekvent ikke besvarer henvendelserne. 

Særligt udfordringer med at få bekræftet en helt almindelig rettidig opsigelse var i foråret på alles læber, for fristen for at opsige sin formidlingsaftale var nemlig den 1. juni, og den var der mange husejere der benyttede sig af.

– Jeg har prøvet at ringe til lederen på lokalkontoret på Bornholm, og han har lovet at kontakte mig. Jeg er virkelig træt af dette roderi, men jeg vil også gerne holde den gode tone, fortalte en frustreret sommerhusejer, som ikke kunne få bekræftet sin opsigelse.

Frustrerede feriecentre

Det begynder også at ulme hos feriecentrene, som hører ind under Dancenters søsterbureau Danland, og som på Bornholm i mange år er blevet lejet ud gennem Team Bornholm og Bornholmske Feriehuse.

Sidstnævnte er for nylig blevet solgt til Dancenter og førstnævnte til svenske ByNordiq, som efter både egne frustrationer og gentagne forespørgsler fra husejere besluttede sig for at oprette et nyt udlejningsbureau, som skulle være alt det, husejerne fortalte, at de savnede; lokalt forankret, servicemindet og nem at få fat på.

– De (husejerne red.) giver udtryk for, at der er noget, der ikke er rigtigt, at de er utilfredse, og at samarbejdet ikke fungerer, fortalte indehaver af ByNordiq, Mats Persson, til Tidende i maj.

– Men det, der gjorde mig lidt bekymret, det var, at jeg også fik indikationer fra en hel del, der sagde, at de ikke kom til at være hos Dancenter i 2025, fortalte direktøren, som med ejerskabet af Team Bornholm dermed befandt sig i noget af en knibe, hvis husejerne begyndte at flygte fra det selskab, de samarbejdede med. 

Derfor blev aftalen med Dancenter opsagt, og med udgangen af 2024 er det nye bureau derfor klar til at starte sin første sæson, og den kan de altså tage fat på med ikke mindre end 560 enheder, som for de flestes vedkommende er skiftet fra Dancenter til det nye bureau.

Kaos i skilteskoven

Hos flere af ferieparkerne forlyder det, at samtlige husejere har opsagt aftalen hos Dancenter, mens andre ejerforeninger melder tilbage, at der er et par få huse, der har beholdt aftalen. 

Det har dog ikke forhindret bureauet i fortsat at udleje de opsagte huse i 2025, og her er særligt husene omkring Allinge udfordrede, da husene nu bliver lejet ud under Folkemødet af to forskellige bureauer. En praksis, som husejere og Destination Bornholm frygter kan give både Bornholm, Folkemødet og ferieparkerne et kedeligt ry.

For at føje yderligere spot til skade vælger man på det lokale kontor at sætte nye skilte med Dancenter og Danlands logo udenpå en række af ferieparkernes egne skilte uden først at tage en dialog med ejerforeningerne. 

– Jeg får et chok, da jeg ser, at der pludselig står et andet skilt, som vi ikke har bestemt - og så med en samarbejdspartner, som langt de fleste er ved at afslutte med, fortalte formanden for ferieparken i september til Tidende.

Fadæsen bliver dog rettet efter få dage - i mellemtiden havde ferieparken anmeldt hændelsen til politiet som hærværk.


Det lokale Dancenter-kontor satte nye skilte med Dancenter og Danlands logo udenpå en række af ferieparkernes egne skilte uden først at tage en dialog med ejerforeningerne. Foto: Sarah Thun Kristensen

Meldte sig ud af brancheforeningen

For at vende tilbage til de skiftende lokationer, så startede Dancenter Bornholm året med at have kontor i Rønne, hvorefter de flyttede til Nexø, hvorefter det fysiske kontor blev nedlagt til fordel for hjemmearbejdspladser og mødelokaler.

I slutningen af april oplyser den lokale afdelingsleder Frederik Hansen således, at han har haft planer om at optimere, men havde indset, at der var et behov for et lokalkontor. Herefter flytter den lille medarbejderflok ind på Sirenevej i Dueodde.

På samme tid opstår der rod i et andet kontraktmæssigt forhold, som ender med, at en servicevirksomhed afbryder samarbejdet med Dancenter lige op til højsæsonen på baggrund af væsentligt mislighold af kontrakten.

Herefter fortæller en af Dancenters samarbejdspartnere til Tidende, hvordan de i højsæsonen måtte hyre en ekstern servicevirksomhed for at kunne rykke hurtigt ud, hvis gæsterne ankom til ferielejligheder, der ikke var rengjort. 

– Vi har forberedt en procedure, hvor vi lægger en seddel, hvor der står, at vi er på vej med rengøring, og at vi beklager, fortalte direktøren i den pågældende virksomhed til Tidende i juli

Kaosset får også Feriehusudlejernes Brancheforening til at reagere. De kan oplyse, at de ad flere omgange har holdt møder med Dancenter, hvor de har fremhævet de etiske retningslinjer, man skriver under på for at være med i brancheforeningen. 

I oktober kunne vi således i Tidende fortælle, at Dancenter har meldt sig ud af brancheforeningn og derfor fra nytår ikke længere er underlagt de samme aftaler som hidtil.

Dancenter fortæller i den forbindelse til Tidende, at de har en ny og større brancheforening på vej, som snart ville blive meldt ud. Der er dog ikke kommet yderligere info om den nye brancheforening siden da. 

Færdige med at sige undskyld

I juli lykkes det imidlertid Tidende at mødes med den lokale afdelingsleder, Frederik Dam Hansen, som under et åbenhjertigt interview lover højt og helligt, at der er blevet ryddet op i alle fejltagelserne, og at man nu hos Dancenter er færdige med at sige undskyld og klar til at komme videre.

Han forklarer, at mange af vanskelighederne handler om mangel på personale, men at han i bund og grund synes, at det går ganske godt hos Dancenter.

– Selvfølgelig vil man gerne være fejlfri, men når vi nu har så mange indcheckninger, som vi har, så er det også godkendt, hvis vi har nogle eskaleringer efter arbejdstid. Ikke, at vi nogensinde vil sige, at det er i orden, fortalte han dengang til Tidende.

I samme omgang understreger han, at der ikke var flere uløste sager. Noget de bornholmske husejere ikke er helt enige i.

– Det er totalt opslidende, for det er jo en samtale vi har hver eneste dag, om vi har hørt fra dem eller ej og hvad vi gør nu. Skal vi gøre noget drastisk og lade være med at lukke gæsterne ind? Men vi vil jo bare gerne have de penge, så vi tør heller ikke rigtig gøre noget, fortalte højgravide Julie Hjorth Hansen, som kunne fremvise dokumentation på, at hun har mange tusinde kroner til gode hos Dancenter.


– Selvfølgelig vil man gerne være fejlfri, men når vi nu har så mange indcheckninger, som vi har, så er det også godkendt, hvis vi har nogle eskaleringer efter arbejdstid, sagde den lokale afdelingsleder Frederik Dam Hansen tidligere på året. Arkivfoto Sarah Thun Kristensen

100 huse om måneden

Fra Dancenters side fortsætter de muntre toner imidlertid, og de kundgør i august i en pressemeddelelse til Tidende, at de agter at tilføje 100 nye huse hver eneste måned frem mod årsskiftet.

Mens vi nærmer os årsskiftet, begynder det at ligne, at den massive udvidelse er gået i vasken, og at det måske helt fra begyndelsen var en form for ønsketænkning.

En forespørgsel hos Dancenter på pressemeddelelsen fra i sommer har dog ikke affødt nogen kommentar på antallet af tilføjede huse til næste sæson. 

I september griber udlejningsbureauet dog til desperate metoder, da man pludselig kan booke værelserne på Klemensker Kro på Dancenters bookingportal. Det kommer som en stor overraskelse for indehaverne af kroen, som på ingen måde har lavet nogen aftale med selskabet.

– Vi har vores egen bookinghjemmeside, og vi bruger hverken booking.com eller andre, fortalte indehaverne i et opslag på Facebook, hvor de bad deres gæster om ikke at booke deres værelser gennem en tredjepart.

100 millioner i minus

I den offentligt tilgængelige årsrapport for holdingselskabet Oravel Vacation Homes Denmark Aps som ejer Dancenter A/S kom de ud af seneste regnskabsår med et underskud på omkring 100 millioner danske kroner. 

Det lykkedes imidlertid virksomheden bag Dancenter at lave en vellykket kapitalrejsning i efteråret, og dermed er meldingen fra bureauet, at der fortsat er økonomiske muskler bag udlejningsbureauet, som regner med at styrke deres rødder på det bornholmske marked over de kommende år. 

Tidende har for mere end en uge siden rakt ud til Dancenter for at spørge, hvorfor det gik så galt i 2024, og om de selv har gjort sig nogle tanker om året, der er gået. Vi har også spurgt, om de kan love husejere, gæster og samarbejdspartnere et mindre turbulent år 2025. 

Det eksterne pressebureau er kun ganske kort vendt tilbage på henvendelsen for at oplyse, at de holder juleferie, og derfor har det ikke været muligt at få en kommentar fra bureauet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT