Uden aftale kunne man pludselig booke kroens værelser hos Dancenter

Uden aftale kunne man pludselig booke kroens værelser hos Dancenter
Der har været fuld fart på hos Klemens Kro siden familien Lintrup overtog det tilbage i 2021. Arkivfoto: Berit Hvassum
ERHVERV | Onsdag 30. oktober 2024 • 14:00
ERHVERV | Onsdag 30. oktober 2024 • 14:00

I et nu slettet Facebook-opslag skriver indehaverne af kroen i Klemensker, at man ikke skal booke kroen på Dancenters hjemmeside, da de slet ikke har en aftale med bureauet.


– Vi har IKKE lavet samarbejde med Dancenter Bornholm om udlejning af vores B&B.

Sådan lød den kontante udmelding fra indehaverne af Klemens Kro på deres Facebook-side tirsdag eftermiddag.

Opslaget fik hurtigt mange reaktioner, delinger og kommentarer fra andre, der havde lignende oplevelser, for her fremgår det af et billede, at man på dancenter.dk kunne finde en udførlig beskrivelse af værelserne og opholdsarealerne på Klemens Kro.

"Alle værelser er totalrenoverede i 2021 og 2022. Nogle af værelserne har eget bad og toilet, mens andre har toilet og bad på gangene. De varierer i størrelse og indretning, men de er alle funktionelle og hyggelige."


Det fremgår desuden, af teksten som også kunne findes i både svenske og hollandske versioner på dancenter.se og dancenter.nl, at alle bookinger er inklusiv linnedpakke, rengøring og morgenmad, og klikkede man videre til betaling blev man præsenteret for væsentligt højere priser, end man finder på kroens egen hjemmeside.

Det var frygten for, at potentielle gæster skulle booke kroen gennem bureauet for derefter at møde op til en lukket dør, der fik ejerne til at lægge opslaget på Facebook.

– Lad venligst være at booke på deres hjemmeside, hvor det åbenbart nu er muligt at leje vores værelser ..... , stod der i opslaget.

'Der er ingen historie'

Der har tidligere været udfordringer med, at udlejere og gæster ikke har været opmærksomme på, at der er samarbejde mellem blandt andet Airbnb, Booking.com og Dancenter, hvilket blandt andet i sommer betød, at Caroline Riising endte med at afbestille sin booking på Hotel Abildgaard hos Airbnb.


Her havde hun kontakt med en person, der udgav sig for at arbejde hos Dancenter, men da ankomsttidspunktet nærmede sig, stoppede medarbejderen ganske enkelt med at svare, og familien stod uden afgørende detaljer til indtjekning. Da hun kom frem, viste det sig, at hendes booking aldrig havde eksisteret i Hotel Abildgaards system.

Der forelægger dog ingen aftaler med nogen former for bookingbureauer hos Klemens Kro. De har nemlig deres eget bookingsystem, og da Tidende ringer kan de oplyse, at de allerede har god gang i udlejningen af værelserne i den kommende sæson - det går med andre ord rigtig godt ganske uden hjælp fra hverken Booking.com eller Dancenter.

– Vi har vores egen bookinghjemmeside, og vi bruger hverken booking.com eller andre. Pt. er vi faktisk ved at få forbedret vores bookinghjemmeside, skrev de i opslaget på Facebook.

Onsdag formiddag er opslaget imidlertid fjernet, for det lykkedes for indehaverne at få hul igennem til Dancenter som på nuværende tidspunkt har fjernet værelserne fra deres bookingside igen.

De oplyser overfor Tidende, at de med opslaget ønskede at advare deres egne gæster mod at benytte den forkerte bookingportal, og at opslaget hurtigt nåede bredt ud og havde den ønskede virkning. Desuden er kroen nu fjernet fra hjemmesiden, og de ser dermed problemet som afhjulpet.


Tidende har rettet henvendelse til Dancenter for at spørge, hvordan i alverden det rent praktisk kan forekomme, at værelserne på Klemens Kro pludselig fremgår af Dancenters bookingportal, når de to ikke har noget samarbejde. Den lokale afdelingsleder Frederik Dam Hansen svarer hertil, at der ikke er nogen historie.

– Der er ingen historie. Opslaget fra Klemensker Kro blev efterfølgende også slettet, skriver han i en mail til Tidende.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT