Hvis gæster og husejere får en dårlig oplevelse kan man nemlig både risikere, at husejerne ikke ønsker at leje ud mere, så øen går glip af udlejningsmuligheder, ligesom man kan risikere at gæsterne vælger Bornholm fra. Og særligt under Folkemødet har Bornholm et helt unikt udstillingsvindue, som kan give nogle muligheder, men som også kan give problemer, hvis ikke alle aktører gør sig umage.
– Vi ved jo, at Folkemødet er et udstillingsvindue. Det er der, hvor vi på meget få dage har et rigtig stort potentiale for at få folk til at komme tilbage. Og der er rigtig meget omtale i den periode omkring oplevelsen af Bornholm. Det er det, der er så fantastisk for Bornholm ved Folkemødet; vi får noget eksponering, som er rigtig vigtigt for os, og som er svær at komme i nærheden af i andre sammenhænge, det er fra alle medier og det er alle besøgende. Og der vil vi bare også gerne have så god en oplevelse som mulig for alle parter, forklarer hun.
Alle er i samme båd
Direktøren ønsker derfor at appellere til at der kommer styr på sagerne, så alle kan glæde sig til Folkemødet og have ro i maven. Det har hun heldigvis for langt størstedelen af de bornholmske feriehuse.
– Vores oplevelse er, at vores feriehusudlejere generelt har styr på det, så vi håber, at denne her situation kan blive løst, så vi ikke risikerer, at nogen oplever, at de ikke har det, de faktisk troede, de havde booket, for det er ikke en god, fair oplevelse for nogen. Det er ikke godt for ejerne af huset, det er heller ikke godt for lejer, og det er jo heller ikke godt for udlejningsbureauets renommé.
Hun mener at alle aktører på Bornholm er afhængige af hinanden, og at ingen er tjent med den nuværende situation.