Har holdt møder med Dancenter: 'Det giver uro'

Har holdt møder med Dancenter: 'Det giver uro'
Sommerhusområdet på billedet her har ikke noget direkte med historien at gøre. Arkivfoto: Jacob Jepsen
ERHVERV | Fredag 31. maj 2024 • 05:30
ERHVERV | Fredag 31. maj 2024 • 05:30

Opmærksomheden omkring Dancenter giver uro, og Feriehusudlejernes Brancheforening har ad flere omgange holdt møder med virksomheden for at sikre, at det etiske regelsæt bliver fulgt.

Det er ikke gået Pernille Kofod Lydolphs næse forbi, at der siden årsskiftet har været et regulært stormvejr omkring Dancenter både i medier over hele landet, på Trustpilot og altså også internt i branchen.

I kraft af sin rolle som direktør for Feriehusudlejernes Brancheforening har hun på nærmeste hold oplevet, hvordan henvendelserne fra både ejere og gæster tikker ind, ligesom hun også læser nyheder.

– Det giver selvfølgelig en opmærksomhed hos os også, og det giver en eller anden form for uro. Det tror jeg ikke, vi kommer udenom at sige, at det gør det. Med den uro følger så også en opmærksomhed på, hvordan vi kan hjælpe hinanden med at sikre den gode oplevelse for både husejere og gæster, fortæller hun.

Hun kan helt konkret informere om, at man fra brancheforeningens side har forsøgt at tage dialogen ved at holde møder med Dancenter af flere omgange, for at informere om de henvendelser, der er kommet.

– Det gør vi, fordi vi synes, at det er helt naturligt at følge op på situationen på vegne af den samlede branche. Vi har brug for at forstå, hvilke tiltag der er på vej for at sikre, at der bliver rettet op på situationen og for at sikre os, at det etiske regelsæt bliver fulgt, fortæller hun.

Hun ønsker ikke at komme de konkrete påtaler nærmere, men hun uddyber, at det er naturligt, at dialogen med Dancenter går på de ting, der fylder i de direkte henvendelser.

– Vi er optaget af, at vi sammen sikrer gode oplevelser i kontakten både med husejere og gæster, for det er fundamentet for det, vi sammen skaber.

Skal være tilgængelige

Ifølge brancheforeningens retningslinjer forpligter man sig som medlem til at sikre en høj standard - både for gæster, husejere, samfundet omkring og andre bureauer, og foreningen ønsker at et medlemskab skal være et kvalitetsstempel for samfundsansvar og høj etik.

– Men vi blander os ikke i den konkrete drift af vores medlemsvirksomheder. Det er op til dem at beslutte, hvordan de vil drive deres virksomheder. Vi har et etisk regelsæt, og det er en del af at være i foreningen. Det betyder, at det er det, vi håndhæver, når vi bliver bekymrede for, om det rent faktisk sker, fortæller Pernille Kofod Lydolph.

Det fremgår imidlertid også af regelsættet, at man som medlem forpligter sig til at være tilgængelig for gæster i de ferieboliger, som man formidler, "med mulighed for at ringe og skrive hurtigst muligt inden for et rimeligt tidsrum", ligesom man forpligter sig til at "behandle klager hurtigt inden for en rimelig frist og i videst muligt omfang at afhjælpe problemer for gæsterne."

Både muligheden for at komme i kontakt, behandling af klager og evnen til at afhjælpe problemer har ifølge flere gæster, Tidende har talt med, været et problem, ligesom det i flere medier er blevet beskrevet, hvordan gæster er mødt frem til huse, der ikke har været beboelige, ikke har været rengjorte eller hvor der ikke har været en tilgængelig nøgle. Problemer, som Dancenter i adskillige tilfælde har været ude af stand til at løse.

I forhold til husejerne forpligter man sig desuden til at "sikre, at der er klare og rimelige aftaler om ændringer af aftaler, formidlingsaftalers længde, opsigelse og fornyelse."

Men flere husejere fortæller til Tidende, at de har udfordringer med at få bekræftet deres rettidige opsigelser af samarbejdet med bureauet, ligesom flere har oplevet at der er blevet sat store rabatter på deres sommerhuse uden deres samtykke.

I regelsættet står der desuden, at man som medlem har et ansvar for ikke at miskreditere branchen som helhed gennem handlinger eller udtalelser i offentligheden.

Det fremgår af det etiske regelsæt, at man i tilfælde af udfordringer skal forsøge at løse det i mindelighed, men at et medlem som systematisk og trods påtaler ikke følger retningslinjerne, som yderste konsekvens kan ekskluderes fra brancheforeningen. Direktøren vil dog ikke komme nærmere ind på, om det kan blive tilfældet her.

– Det er jo en bestyrelsesbeslutning i sidste instans. Men det er klart, at vi til enhver tid, med ethvert medlem vil forsøge at tage dialogen og sikre os, at man forstår, hvad der ligger i det etiske regelsæt, og hvad der er forventningen fra vores side til det enkelte medlem. Det er der, vi starter.

Hun understreger imidlertid også, at det ikke altid er helt så sort-hvidt som det kan se ud, når shitstormen rammer, og det er man også opmærksom på i brancheforeningen.

– Vi skal alle sammen huske, at der altid er flere sider af en sag. Det er vigtigt at holde sig for øje.

Man hjælper hinanden

Betragter man en statistik over bookede og betalte overnatninger i Danmark, så fylder overnatninger i feriehuse hele 40 procent af det samlede antal overnatninger, og faktisk var der sidste år hele 23 millioner overnatninger i feriehuse på landsplan. Derfor er det ikke uden betydning, når en stor aktør i branchen gør sig uheldigt bemærket.

Pernille Kofod Lydolph fortæller, at udgangspunktet ellers er godt. For samlet set står branchen meget stærkt for tiden, Bornholm ligger lunt i svinget og feriehusene spiller også en stor rolle i turismeudviklingen på Bornholm. I den forbindelse oplever hun imidlertid også, at øens andre aktører gør sig umage for at hjælpe gæster, der kommer i problemer.

– Det er klart, at Bornholm som ø-samfund står i en særlig situation. For gæsterne kan ikke så nemt flytte sig langt væk, og det vil indbefatte køb af ny billet til færge eller fly, hvis de skal afsted på et andet tidspunkt, end de oprindeligt havde ønsket.

Hun har et klart indtryk af, at der er en god dialog på tværs af feriehusbranchen, og at der er en lyst til at samle op, hvis noget går galt.

– Det er helt klart min opfattelse, at man hjælper hinanden. Og dermed vil jeg måske også slå lidt koldt vand i blodet. Det er en anden situation på Bornholm, men jeg har også lyst til at sige, at uanset om man befinder sig i Jylland eller er på Bornholm, så er der ingen af os, der har lyst til, at det skal komme dertil, hvor gæsterne må vende næsen hjemad igen.



Pernille Lydolph. Arkivfoto: Jacob Jepsen

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT