Frustreret over Dancenter: 'Vi synes faktisk, de stjæler fra os'

Frustreret over Dancenter: 'Vi synes faktisk, de stjæler fra os'
Heidi Rylander Karlsson er meget glad for sit sommerhus, og hun lejer det ikke ud for enhver pris. Foto: Sarah Thun Kristensen
TOPNYHED | ABONNENT | 15. MAJ 2024 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
15. MAJ 2024 • 05:30

Siden hun i 2021 købte sommerhus, har Heidi Rylander Karlsson lejet ud med Dancenter. Men i år føler hun sig snydt, og det giver søvnløse nætter. Dancenter ønsker at sætte en stopper for alle problemer.

Tilbage i 2021 købte Heidi Rylander Karlsson og hendes mand et lille skønt sommerhus i Østre Sømarken. Med en lille græsplæne, terrasse, pejs og et par fine værelser i perfekt køreafstand fra Rønne, hvor hun bor.

Udlejningen blev hurtigt udliciteret til Dancenter. De havde deres kontor i Rønne, mange års erfaring og folk talte godt om dem. Således gik udlejningen ganske uproblematisk det første hele år. Her tjente Heidi Rylander og hendes mand omkring 100.000 kroner på at leje sommerhuset ud ad 13 omgange.

Sommeren efter gik det også nogenlunde efter bogen og på trods af nogle små misforståelser og lidt sene udbetalinger, tænkte parret ikke det store over samarbejdet med Dancenter, der ellers fungerede, som det skulle. Misforståelserne blev afklaret sammen med personalet på kontoret i Rønne, og det hele flaskede sig til sidst.

– Nu skal vi i gang med tredje sæson, og denne gang har hele forløbet været lidt underligt, fortæller Heidi Rylander Karlsson, da Tidende møder hende i slutningen af april.

Vinterpausen er gået med at renovere, og derfor starter de først på udlejningen i maj og ikke i april, som de ellers plejer.

– Vi kan se, at sommerhuset bliver udlejet her i starten af maj i en uge, og så igen i uge 22, men udlejningsprisen er lavere end det minimumsbeløb, vi har aftalt i vores kontrakt, forklarer hun.

Der er nemlig aftalt forskellige minimumsbeløb sæsonen igennem. Et beløb som sommerhusets ejer som minimum skal have for at udleje sommerhuset til gæster, i stedet for selv at kunne bruge det.

– Vi prøvede selvfølgelig at kontakte dem, men de svarede ikke på telefonen. Så vi tog ned til dem i Rønne; der havde vi nemlig ikke hørt, at de var flyttet. På kontoret var alt, som det plejede, men der var ikke nogen. Senere på dagen kørte vi afsted igen, men der var stadig tomt, husker hun tilbage.

En af de følgende dage læste hun imidlertid på Facebook, at selskabet havde skiftet lokationen i Rønne ud med nye lokaler i Nexø. En flytning, der kommer bag på hende og hendes mand.

– Jeg tænkte nok, at det havde været meget fint at få information om den slags, når man nu er inde i selskabet, så vi vidste, hvor vi kunne finde dem.

Har kontaktet en advokat

Herefter prøvede Heidi Rylander Karlsson og hendes mand imidlertid at køre til Nexø. Her var virksomheden i gang med at flytte ind på deres nye kontor.

– Vi prøvede så at høre, hvorfor vi fik under det minimumsbeløb, vi har aftalt, og så undrede vi os over, at alle andre udlejninger, vi har, lander lige præcis på minimumsbeløbet i kroner og ører, forklarer hun.

De tidligere år har der nemlig været et pænt overskud, fordi sommerhuset er populært, og når efterspørgslen stiger, ryger prisen på huset i vejret, og husejeren kan tjene mere end bare minimumsbeløbet. Men her forklarede de hos Dancenter, at det handlede om nogle gebyrer og lignende, så der var ikke noget at komme efter.

– Men vi har jo så gået ind og tjekket nogle uger, der ikke var udlejet, for at se, hvad det rent faktisk koster at leje huset, fordi vi fik så lidt for uge 28. Og der kunne jeg jo se, at i uge 29, 30 og 31 var prisen sat til næsten 13.000 kroner - inden gebyrer, forsikringer og andre ekstraudgifter, fortæller hun.

Det undrede parret, som for de selvsamme uger kun har fået minimumsbeløbet på 7.376 kroner ind på deres konto.

– I vores kontrakt med Dancenter står der, at vi skal have 70 procent, og de får 30 procent, men det er jo ikke sådan regnestykket ser ud her, undrer Heidi Rylander Karlsson sig.

70 procent af det helt eksakte beløb på 12.963 kroner er nemlig 9.074 kroner, og hun undrer sig derfor over, hvor de sidste små 1.700 kroner er blevet af.

– Vi kunne godt se, at det var over 40 procent, de tog til dem selv, og det er på hele vores sæson, så det er det, vi slås om nu. Jeg har kontaktet en advokat for at høre, hvad vi kan gøre, for det er da ikke fair, at de skal tjene mere, end vi har aftalt på vores sommerhus.

Vil starte på en frisk

Normalt betyder den dynamiske prissætning, at Heidi Rylander Karlsson henover sommeren har et afkast på omkring 1.500 mere end minimumsbeløbet, og hun undrede sig derfor over, at det skulle været forandret i år.

Hun besluttede sig for at deltage i et møde for husejere, som Dancenter inviterede til i april måned, hvor det var hendes indtryk, at de ville rydde op i problemerne.

– Det var et møde, hvor man kunne møde de lokale medarbejdere og snakke med dem, og de undskyldte og sagde, at nu blev det hele bedre, og så kunne man gå op til dem en for en og tale med de forskellige medarbejdere, hvis man havde problemer. Men folk rakte bare hænderne i vejret og spurgte, hvad det var der skete, og hvorfor de ikke kunne se deres bookinger, og hvornår de selv kunne bruge deres sommerhus.

– Man fik indtryk af, at der er intet, der fungerer, fortæller hun om oplevelsen.

Det lykkedes imidlertid for hende at træffe en medarbejder, der lyttede til deres problemer og som lovede at undersøge, hvorfor sommerhuset var blevet udlejet under mindsteprisen.

– Man fik indtrykket af, at nu skal vi starte på en frisk, og selvom jeg ikke helt troede på det, svarede hun faktisk samme aften, og så fik hun styr på den der difference til minimumsbeløbet, fortæller Heidi Rylander Karlsson, som da også havde stillet selskabet et ultimatum.

– Vi havde sagt, at de to uger skulle på plads, for ellers åbnede vi ikke vores sommerhuse for gæster.

Prisdifferencen for sommerens udlejninger forblev dog et uløst problem, og lige nu står alle udbetalinger igennem hele sæsonen på minimum.

Derfor har hun skrevet til Dancenter og bedt om en udskrift på, hvad turisterne giver for at leje sommerhuset sæsonen igennem, så de sammen kan finde hoved og hale i regnskabet.

Men hun får ikke svar.


På Østre Sømarken er det planen, at det gule Dancenter-klistermærke skal fjernes, så snart det kan lade sig gøre. Foto: Sarah Thun Kristensen


Håndskrevet A4-papir

Indtil videre er der 11 udlejninger i sommerhuset i Østre Sømarken i år, og her står Heidi Rylander Karlsson til at få udbetalt 53.000 kroner.

Det er mere end 40.000 mindre end det første år, hvor hun havde lidt flere udlejninger.

– Det er jo ikke kun penge for en enkelt uge; det er en hel sæson, og de kan bare ikke komme med nogle forklaringer. Så hvor forsvinder de penge hen?

Hun har selv lavet et skema i hånden på et stykke A4-papir, hvor hun har skrevet priserne op på alle de uger, hun kunne nå at finde, inden sommerhuset tilsyneladende blev udlejet til minimumspris.

– Det er det, vi har bedt om en forklaring på. Men de svarer ikke, og vi synes jo faktisk, de stjæler fra os, og det er da træls, at man skal sidde og tjekke og lave kontrol. Det burde være unødvendigt.

Det er imidlertid ikke kun pengene, der er frustrerende. Det er også den service, som har ændret sig fra god til dårlig til ikkeeksisterende.

– Men det er også bare frustrerende, at vi ikke kan få fat på dem, for vi har heller ikke lyst til, at der skal komme gæster, som ikke kan komme ind eller som ikke kan få hjælp, hvis de har problemer. Det er simpelthen så dårlig service hele vejen rundt.

Hun har nemlig prøvet at trykke på alle de forskellige knapper, når hun har ringet til Dancenter - både som husejer, gæst og andet og lige lidt hjalp det.

Dumt at opsige aftalen

Selvom hun er bundet til kontrakten med Dancenter året ud, har Heidi Rylander Karlsson allerede skiftet selskab fra næste sæson.

Hun tror ikke på, at det bliver bedre, og faktisk er hun i tvivl om, om det endda har gjort det værre, at de ikke ventede til 1. juni, som er fristen for at opsige kontrakten.

– Det var dumt, at vi allerede opsagde dem i februar, for vi føler, at de er totalt ligeglade med os nu. Vi skulle have ventet til 29. maj.

– Nu er det som om, de ved, at vi alligevel ikke bliver, så de kan bare snyde os, inden vi går, fortæller hun ærgerligt.

Hun havde ellers en anden oplevelse, da hun talte med lederen for Dancenter på kontoret. Her husker hun, at han fortalte, at han var ked af, at de ville opsige kontrakten, så han ville gøre, hvad han kunne for at overbevise parret om at blive og leje ud hos Dancenter.

– Men de ansatte siger, at man skal skrive på mail, og det har jeg gjort flere gange, men jeg får ikke noget svar.

Hun var forbi kontoret i Nexø igen en dag i marts, hvor flyttemændene var i gang igen.

– Så spurgte jeg, om de var ved at flytte, og ham servicemanden sagde, at de var ved at flytte ned på havnen. Men vi har gået frem og tilbage nede på Nexø Havn, og der er ikke noget skilt eller noget kontor.

Hun kender mange, der har haft kontrakt med Dancenter, men ingen der har kontrakt med dem for næste års sæson.

– Det giver os simpelthen søvnløse nætter, og det gider vi bare ikke. Vi elsker vores sommerhus, vi elsker at være her og vi finder os ikke i, at nogen skal tage røven på os på den måde. Nu har vi fundet et andet selskab, men hvis det ikke kan fungere, så lejer vi det bare ikke ud.


Heldigvis bor Heidi Rylander Karlsson og hendes mand bare i Rønne - flere af ejerne af nabohusene bor slet ikke på Bornholm, fortæller hun. Foto: Sarah Thun Kristensen


Dancenter bruger AI

Når Heidi Rylander Karlsson oplever, at hendes sommerhus er udlejet til en pris, der er langt lavere, end det plejer, så handler det ifølge Dancenter om, at de har introduceret en dynamisk prissætning, der er baseret på kunstig intelligens, også kaldet AI.

Den nye metode betyder, at prisen regelmæssigt justeres på baggrund af faktorer som efterspørgselsmønster i nabolaget, beliggenhed og markedsforhold - noget, der skulle optimere omsætningen.

– Ved at bruge denne teknologi har vi øget boligejernes omsætning markant i de sidste fire år. Faktisk siger mange boligejere, at indtægtsgenerering og prissætning er en af Dancenters vigtigste styrker. Sådan forklarer Ritesh Argawal i et skriftligt svar til Tidende.

Agarwal er administrerende direktør og stifter af den indiske hotelkæde OYO, som siden 2019 har ejet Dancenter, og han har lidt håb at dele ud af til Heidi Rylander Karlsson og andre husejere i hendes situation, som har oplevet at deres omsætning er dalet gevaldigt.

– I enkeltstående tilfælde, hvor der har været et samlet fald i omsætningen for en ejendom, vil vi se på sagen og undersøge den nærmere.

50 nye medarbejdere

Hos Dancenter ønsker man at sætte en stopper for alle problemerne så hurtigt som muligt.

– Vi erkender, at der har været problemer, og vi er fuldstændig fokuserede på at løse dem så hurtigt som muligt. Vores husejeres tillid og tro er ekstremt vigtig, og det vil vi gøre vores bedste for at genvinde.

Han forklarer også, at Dancenter netop har ønsket at imødekomme de bekymringer som husejerne har rejst ved at afholde husejer-events og på den måde forbedre tilgængeligheden.

– Disse arrangementer blev organiseret som svar på klager over, at Dancenter ikke var lettilgængelige så husejere kunne give udtryk for deres problemer.

Han tilføjer, at han selv i mange tilfælde har grebet personligt ind for at fremskynde løsningsprocessen.

For at sikre at alle opkald bliver besvaret, har Dancenter desuden oprettet et callcenter i den jyske hovedstad, Aarhus, og Ritesh Argawal kan desuden oplyse, at det er planen, at der skal ansættes op mod 50 nye medarbejdere i Danmark, som skal have fokus på at udvikle forretningen og have fokus på gæster og husejere.

Han understreger samtidig, at man som husejer er velkommen til at skrive direkte til ham, hvis man oplever, at problemløsningen bliver forsinket gentagne gange.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT