Dancenter ude af brancheforeningen

Dancenter ude af brancheforeningen
Dancenters presseteam oplyser, at man ønsker at melde sig ind i en større brancheforening. Arkivfoto: Sarah Thun Kristensen
TOPNYHED | ERHVERV | Fredag 25. oktober 2024 • 05:30
TOPNYHED | ERHVERV | Fredag 25. oktober 2024 • 05:30

Efter en sommer med masser af dialog omkring det etiske regelsæt er der nu sat udløbsdato på samarbejdet mellem Dancenter og Feriehusudlejernes Brancheforening.


Det kan efterhånden ikke været gået manges næser forbi, at udlejningsbureauet Dancenter helt siden sommersæsonens spædeste start har haft udfordringer med at overholde god forretningsskik på det danske marked.

Her på Bornholm har vi på Tidende både skrevet om gæster, samarbejdspartnere og husejere, der har haft mere end svært ved at få samarbejdet med selskabet til at fungere.

Pernille Kofod Lydolph er direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening, hvor Dancenter er medlem, og hun har fulgt med i sagerne både på Bornholm og i resten af landet.

Tilbage i slutningen af maj, da højsæsonen begyndte at nærme sig, kunne hun fortælle til Tidende, at man i brancheorganisationen var opmærksomme på problemerne, og at man ad flere omgange havde afholdt møder med formidlingsbureauet. Dette gjorde de på vegne af den samlede branche for at sikre at det etiske regelsæt blev fulgt.


Den dialog er fortsat sommeren over, og nu er det altså endt med at Dancenter har valgt at melde sig ud af brancheforeningen fra årsskiftet.

– Jeg kan kun gisne om hvorfor, fortæller Pernille Kofod Lydolph.

– Men hvis det skulle handle om, at man har slået sig på den dialog, der har været om det etiske regelsæt og vigtigheden af at kunne stå på mål for det, så er det jo sådan, det må være. For det er væsentligt og helt centralt i forhold til at være en del af brancheforeningen, fortæller hun.

Slut med dialog

Det fremgår af brancheforeningens regelsæt, at man som yderste konsekvens af at miskreditere branchen kan blive ekskluderet fra foreningen. Det skal imidlertid ske ved en konkret vurdering af situationen, men det er altså ikke det, der har været tilfældet her, oplyser direktøren - selvom man løbende har forholdt sig til de gentagne brud på de etiske retningslinjer.


– Vi har gjort os en del overvejelser omkring, hvad det kan betyde, og vi har løbende forholdt os til det, vi har oplevet, men vi har ikke truffet en endelig afgørelse på det tidspunkt, hvor Dancenter vælger at melde sig ud, forklarer hun.

Så de er simpelthen kommet jer i forkøbet, inden I har besluttet, om man skal lave den konkrete vurdering og eventuelt ekskludere dem?

– Ja, det kan man godt sige.

– Det er sådan, det er. Hvor vi var endt over tid i forhold til retningslinjerne, det kan jeg ikke svare på, for det må altid bero på en konkret vurdering, forklarer hun.

At Dancenter har valgt at trække sig kommer formentlig til at betyde, at man i brancheforeningen kan bruge sine ressourcer på noget andet og måske mere givtigt. Der er nemlig blevet brugt meget tid på dialogen med bureauet, som er ejet af den indiske hotelkæde Oyo. Pernille Kofod Lydolph vil dog ikke sige, at hun er lettet.


– Man kan sige, at det har kostet nogle ressourcer at samarbejde, og jeg antager, at vi i fremtiden ikke skal bruge de ressourcer i samme grad. Men selvfølgelig vil vi allerhelst at branchen står i fælles flok og i fællesskab bidrager til branchens vækst og udvikling, fortæller hun.

Selvom der er brugt mange timer på det, så har medlemskabet nemlig også gjort, at der har været et carte blanche til at tage nogle af de svære samtaler om hvordan branchen fungerer i Danmark, og der har været en konsekvens i form af eksklusion, som altså ikke længere kan bruges.

– Den helt naturlige følge af, at de vælger ikke at være medlem af brancheforeningen er jo, at vi ikke længere vil tage de her samtaler om de mulige udfordringer i forhold til regelsættet. Men hvor det stiller den samlede branche, det er svært at sige, fortæller direktøren.




Pernille Lydolph oplyser, at Dancenter har opsagt medlemsskabet af Feriehusudlejernes Brancheorganisation. Arkivfoto: Anette Vestergaard

 



Gør hvad vi kan

Er man lidt pessimistisk, kan man tolke udmeldelsen som en måde at vende det etiske regelsæt ryggen og måske endda sende et signal om, at man fremadrettet ikke ønsker at overholde foreningens retningslinjer.

Ser I udmelding som et signal om, at man ganske enkelt ikke ønsker at følge det etiske regelsæt?

– Det kan jeg ikke sige noget om, for det ved jeg ikke, men jeg kan sige, at vi har brugt en del af 2024 på at tage samtalen og dialogen om, hvorfor vi har et etisk regelsæt og hvad der ligger i det. Hvis det har betydet, at man har slået sig på relationen og derfor har meldt sig ud, så må det være sådan, for vi værner om det etiske regelsæt, gentager hun.

Hun lægger ikke skjul på, at hun ærgrer sig over, at man som sommerhusbureau vælger ikke at bakke op om arbejdet med at sikre rammer, der gør det muligt at drive feriehusudlejning og understøtte dansk turisme.


– Men vi andre står stadig sammen i flok, og det væsentligste må være, at branchens aktører i øvrigt fortsætter med at gøre sig umage, overholde det etiske regelsæt og den vej rundt vise gæsterne og husejerne, at det er måden, man driver forretning på.

Hun understreger, at ingen ønsker at der skal florere en masse dårlige historier og negative oplevelser i de danske ferieboliger. Hun kan dog ikke sige noget om, hvordan det i sidste ende kommer til at påvirke branchen, som står for 36 procent af alle overnatninger i Danmark.

– Jeg tror, det væsentligste er, at vi som sagt står vagt i gevær omkring det etiske regelsæt, og at branchen generelt bruger det som et pejlemærke og en ramme for den måde, man driver feriehusudlejning på.

Men står man vagt i gevær, når det etiske regelsæt er blevet brudt kontinuerligt, og man stadig har dem som medlem året ud?

– Man kan sige det sådan, at vi gør hvad vi kan derfra hvor vi står. Det er jo ikke os, der driver den enkelte virksomhed, og det er op til hver enkelt at beslutte, hvordan man gør det.


– Vi kan gøre det, vi har gjort. Vi kan løbende rette henvendelse, gøre opmærksom på det, når vi oplever at der er forhold der ikke stemmer overens med det etiske regelsæt, og så kan vi på et tidspunkt beslutte, at vi ikke kan se os selv i samarbejdet. Men der har Dancenter så valgt at trække sig, inden det kom dertil, slutter hun.

Vil benytte Ankenævnet

Hos Dancenter har man været glade for den gode service hos Feriehusudlejernes Brancheforening, og her lyder forklaringen på skiftet kort og godt, at man vil starte et nyt samarbejde med en større brancheforening.

Hvilken det drejer sig om, kan man endnu ikke løfte sløret for, men Dancenter oplyser, at det vil blive annonceret inden længe.

Oplever man udfordringer med udlejning gennem Dancenter, er det stadig muligt som lejer at indbringe en sag for Ankenævnet for Feriehusudlejning, selvom bureauet ikke er en del af brancheforeningen.


Omend det kan lyde foruroligende så er bureauet tilsyneladende allerede forberedt på fremtidige udfordringer, for de skriver i en kommentar, at de planlægger at fortsætte med at bruge ankenævnet.

Beskeden fra Dancenters presseteam lyder i sin helhed:

"I Dancenter mener vi, at Ankenævnet for Feriehusudlejning yder en god service. Ankenævnet er faciliteret af Feriehusudlejernes Brancheforening, og vi planlægger at fortsætte med at bruge ankenævnet.

Feriehusudlejernes Brancheforening har givet os en god service, men det er vores ønske at starte et nyt samarbejde med en større brancheforening. Skiftet vil blive annonceret inden længe."

 


SAGEN KORT

På Facebook har gruppen Aldrig Mere Dancenter eksisteret siden 2013, men først i slutningen af 2023 og begyndelsen af 2024 eksploderer deltagerantallet og antallet af opslag i gruppen.

Her i spalterne bragte vi i maj en historie om Heidi Rylander Karlsson, som oplevede at hun pludselig tjente væsentligt færre penge på sit hus end normalt, og derudover havde flere husejere problemer med uventede rabatter på deres sommerhuse, mens de ikke kunne komme i kontakt med Dancenter.

Desuden kunne Martina og Matthias Gerber fortælle, at de pludselig ikke længere fik husleje for et lejemål, Dancenter ellers havde skrevet en 10-årig kontrakt på.

Da højsæsonen satte ind, kunne vi fortælle, at man hos samarbejdspartneren Team Bornholm nu oplevede massive problemer, fordi virksomheden har stoppet samarbejdet med en servicepartner. Samarbejdspartneren fortalte i den forbindelse til Tidende, at de opsagde samarbejdet med Dancenter på grund af væsentligt mislighold af kontrakten.

Efterfølgende oplyste Dancenters afdelingsleder på Bornholm, Frederik Dam Hansen, at alle problemer er løst, og at man hos Dancenter er klar til at se fremad.

I indbakken hos Tidende lå imidlertid mails fra flere udlejere, som fortsat ikke har fået dækket deres omkostninger til forbrug, og så er der højgravide Julie Hjorth Hansen, der har næsten 40.000 kroner stående på sin Dancenter-konto, som hun ikke har udsigt til at få udbetalt.

Midt i det hele meldte Bornholms Golfklub sig på banen og fortalte, at de på trods af at have sendt fakturaer siden marts 2023 ikke har fået de lovede sponsorpenge fra Dancenter. Derfor stoppede samarbejdet og sagen blev sendt i Inkasso. Efterfølgende kunne både klubben og Dancenter dog meddele, at sponsoratet er betalt - både for 2023 og 2024.

Senest blev der i efteråret uden varsel eller koordination opsat skilte ovenpå de eksisterende skilte, som er ejet af ejerforeningerne i flere af de bornholmske ferieparker, hvor størstedelen af feriehusene ellers har opsagt kontrakten med Dancenter med udgangen af 2024.

I ferieparken Storløkke oplevede husejer Freddy Boris Jespersen desuden, at han manglede et femcifret beløb og efter tre måneders forsøg på at få Dancenter til at udbetale differencen besluttede han at ophæve kontrakten på grund af mislighold. Det fik dog ikke Dancenter til at ombooke det følgende hold gæster, og efterfølgende fik husejeren sine penge tilbage - dog har han fortsat ikke fået en bekræftelse på at aftalen er ophævet.

FÅ ABONNEMENT