Sommerhusejere raser: De snyder, så vandet driver

Sommerhusejere raser: De snyder, så vandet driver
Foto: Sarah Thun Kristensen
NYHED | ABONNENT | 15. MAJ 2024 • 11:00
NYHED | ABONNENT
15. MAJ 2024 • 11:00

Rettelse: Det fremgik tidligere af artiklen, at en sommerhusejer var ærgerlig over, at Teambornholm var blevet solgt til Dancenter. Dette er imidlertid ikke tilfældet. Til gengæld blev Bornholmske Feriehuse Aps solgt til Dancenter i 2022. 

Både sommerhusejere, en enkelt udlejer og flere gæster fortæller om et feriehusbureau, der praktisk talt er gået under jorden. Dancenter ønsker at være mere tilgængelig og har derfor oprettet et callcenter.

Det var sidste år, Alex Falkenberg valgte at skifte udlejningen af sit sommerhus til Dancenter fra et andet udlejningsfirma, som han ikke syntes levede op til det, de havde lovet ham.

Sommerhuset ligger i Østre Sømarken, og han har lejet det ud i mere end 10 år, men nu flød bægeret over, og han valgte at skifte bureau.

– Men hos Dancenter var det faktisk værre. Jeg skiftede først over til dem i januar i år, og det første, jeg oplever, er, at der bare begynder at vælte bookinger ind, som jeg aldrig har prøvet det før, og så viser det sig, at udlejningsprisen på mit sommerhus er sat ned med 40 procent helt i starten af året, fortæller han.

En kampagne han ikke har sagt ja til, og som for ham at se i øvrigt er ganske unødvendig. Han plejer nemlig ikke at have svært ved at få afsat sit sommerhus til fuld pris.

– Jeg får så opsnuset, at der er sendt en eller anden mail ud i oktober om kampagnen her, hvor de så bare antager, at hvis man ikke har svaret, så vil man gerne være med.

Det mener han imidlertid ikke kan være lovligt; faktisk kalder han det bondefangeri.

– Hvad hvis man ikke er hjemme, eller hvis mailen ryger i spam, eller computeren er i stykker. Det kan man jo ikke, mener han.

Han kontakter derfor Dancenter for at få sit sommerhus tilbage til fuld pris, og her får han at vide, at de nok skal fjerne det. Det lykkes imidlertid først efter tre ugers liggetid med 40 procent rabat - og på det tidspunkt er huset udlejet i hele sæsonen til en pris, der er langt under udbudsprisen.

– Jeg sagde til dem, at jeg synes, jeg skal have nogle penge, for det kommer virkelig til at koste mig det her, men jeg fik indtryk af, at alle de ansatte på det lokale kontor var nye, og de virkede ikke som om, de har arbejdet med sådan noget her før, så det var også lidt svært.

Oplevelsen med store rabatter på udlejningerne har flere andre sommerhusejere også haft. Blandt andet Linda Grøndahl, som har et sommerhus i Allinge, hun igennem 17 år har lejet ud via en anden udbyder.

– Desværre blev det solgt til Dancenter, så nu bøvler jeg med, at de helt imod min kontrakt giver rabat på stort set alle udlejninger, forklarer hun.

Hun fortæller, at hun har forsøgt at få kontakt til bureauet på både mail og telefon, men at alle anstrengelserne har været forgæves.

– Jeg har opsagt min kontrakt med virkning fra 2025, for jeg vil ikke samarbejde med et bureau, der snyder så vandet driver.

Har mistet 30.000

Også en anden udlejer fortæller, at hun ønsker at opsige sin kontrakt med Dancenter inden for tidsfristen den 1. juni, men det kan ikke lykkes at få en svarmail fra bureauet, hvor det fremgår, at de har forstået og accepteret opsigelsen.

– Jeg har prøvet at ringe til lederen på lokalkontoret på Bornholm, og han har lovet at kontakte mig. Jeg er virkelig træt af dette roderi, men jeg vil også gerne holde den gode tone, fortæller en sommerhusejer, som dog senere på dagen kan fortælle, at hun endelig er lykkedes med at få bekræftet opsigelsen.

En anden har i påsken lejet et sommerhus med et hold venner, og da de ankommer om søndagen, er huset ikke rengjort. De bruger hele mandagen på prøve at få fat på lokalkontoret, men det lykkes først tirsdag, og her får de beskeden, at det er for sent at klage over den manglende rengøring. Flere problemer dukker løbende op, men udlejningsbureauet er umulige at få fat på.

– Vi får ikke fat på nogen resten af vores ophold. Heller ikke da vi skal aflevere nøglen i en nøgleboks, hvor koden ikke virker, siger hun.

Det lykkes dog til sidst at få fat i en medarbejder, de kan aflevere nøglen til inden afrejse. Flere husejere har henvendt sig til Tidende med lignende historier, som alle har det til fælles, at udlejningsbureauet har været utrolig svært at få fat på, når der var brug for dem.

Erkender problemerne

Ritesh Argawal er administrerende direktør i OYO - den indiske hotelkæde, som siden 2019 har været ejer af Dancenter.

Han skriver i et skriftligt svar til Tidende, at man hos Dancenter erkender, at der har været problemer.

– Vi er fuldstændig fokuserede på at løse det så hurtigt som muligt. Vores husejeres tillid og tro er ekstremt vigtig, og det vil vi gøre vores bedste for at genvinde, udtaler han.

Problemerne med at komme i kontakt med Dancenter opstod ifølge ham som en følge af et nyt bookingsystem, der medførte en betydelig stigning i opkaldsvolumen. Det resulterede i vanskeligheder for kunder, der forsøgte at ringe til dem på telefonen. Derfor har de for nylig oprettet et callcenter i Aarhus.

– Vi arbejder sammen med vores teams for at sikre, at vores lokale kontorer er åbne i længere tid og tilgængelige for gæster og husejere. Vi allokerer også yderligere personale til vores ikke-funktionelle kontorer, så du kan komme og møde os efter behov, udtaler han.

Han kan desuden oplyse, at det er planen, at der skal ansættes op mod 50 nye medarbejdere i Danmark, som skal have fokus på at udvikle forretningen og have fokus på gæster og husejere.

Tilbage hos Alex Falkenberg besluttede han for en lille måned siden, at han heller ikke længere vil arbejde sammen med Dancenter.

Han er frustreret over, at de er så svære at få fat på, og han er udfordret af, at det virker som om, der er nogle større problemer, end hvad medarbejderne på lokalkontoret kan fikse, selvom de gerne vil.

– De lokale medarbejdere er ikke problemet. Jeg tror bare, at de er nogle små brikker i det store spil, men jeg gætter på, at de simpelthen ikke ved, hvad de skal gøre.

Han anslår, at han har mistet omkring 30.000 kroner på de store rabatter, men det er svært at sige, om huset havde været udlejet i lige så mange uger, hvis der ikke havde været rabatter.

– Men jeg vil ikke bruge min energi på det mere. Nu vil jeg bare finde et andet udlejningsbureau og komme videre.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT