Dancenter har ryddet op – men Julie mangler stadig 40.000 kroner
Der er blevet begået fejltagelser, og man har sagt undskyld, men nu skal vi videre, fortæller Frederik Dam Hansen fra Dancenter på Bornholm. Men for Julie Hjorth Hansen er det ikke helt så simpelt - hun har nemlig ikke fået penge for sine udlejninger siden december.
Højsæsonen brager derudaf, vi er midt i den danske sommer og tusindvis af feriegæster lægger i disse uger vejen forbi de bornholmske feriehuse.
Det skaber travlhed, og her på den lille dejlige ø midt i Østersøen kræver det at samarbejdet fungerer, og at man kan have tillid til hinanden. Men der har sneget sig en slange ind i paradiset, og derfor har Tidende i den seneste uge været en tur forbi Dancenters kontor på Dueodde, for at høre lidt om, hvordan de ser den seneste tids turbulens og kedelige feriehistorier.
– Det første step er jo, at man fra virksomhedens side accepterer, at man har lavet fejl. Og det har man jo gjort, fortæller Frederik Dam Hansen, som er afdelingsleder hos Dancenter Bornholm.
Han fortæller, at han ønsker at gyde olie på vandene og bevæge sig videre fra alle de dårlige historier, der har været om Dancenter i både Tidendes spalter og i de øvrige aviser i Danmark.
– Vi har været ude og sige undskyld. Vi beklager, at vi prøvede at gøre noget i god hensigt, men som endte med at blive noget skidt. Jeg føler ikke, at der er nogen, der lægger noget ansvar fra sig, og der er ikke nogen, der mener, at det stadig er en god idé. Det var simpelthen en fejl, og det var ikke tænkt ordentlig igennem, fortæller han om de bookinger, der satte gang i en storm omkring feriehuse i hele Danmark.
Selvom den mere end 65 år gamle virksomhed Dancenter ikke længere er danskejet, efter den er blevet opkøbt af først en europæisk virksomhed og siden af den indiske kæmpevirksomhed Oyo, og den bornholmske virksomhed Bornholms Feriehuse er blevet købt med i visionen om at blive verdens største feriehusudlejer, så mener den lokale leder ikke, at det er negativt, at Dancenter Bornholm er blevet en del af en verdensomspændende virksomhed. Han vil nemlig gerne holde fokus på det lokale.
– Den eneste måde, vi kan opretholde et godt samarbejde med vores husejere, det er ved, at vi er lokale. Så på trods af, at det er en stor virksomhed med mange muskler, så mener jeg, at vi prøver at være lokale, og støtter de lokale foreninger. Så jeg oplever det ikke som noget negativt, på trods af, at der har været meget omtale, forklarer han.
Oplever du det som noget positivt?
– Jeg oplever det som noget positivt, fordi vi har nogle muskler i forhold til vores søgekriterier, og vi oplever, at vi får nogle andre nationaliteter til husejerne.
Vil se fremad
Ifølge mange husejere og gæster, som har rettet henvendelse til Tidende, og som vi også tidligere har beskrevet her i spalterne, kan være svært at nå igennem til lokalkontoret, men ifølge Frederik Dam Hansen, skyldes det, at Dancenter ikke er lykkedes med at ansætte mere personale - selvom de ønsker det.
– Det er simpelthen svært at finde folk til kontoret. Så jeg vil meget gerne ansætte nogle flere. Det er bare ikke lykkedes os at få fat i de rigtige folk, forklarer han.
Ifølge cvr-registeret er der 11 ansatte i april i år, hvilket til sammen giver otte årsværk, mens der sidste år på samme tid var 26 ansatte fordelt på 13 årsværk.
Afdelingslederen mener dog ikke, at de er få. Der er nemlig opbygget en større personalegruppe nu, end der var, da han selv blev ansat tilbage i november.
– Vi har travlt, men jeg tror ikke, at der er nogen udlejningsfirmaer, der ikke har ekstra travlt i højsæsonen. Og vi er jo bare en ø, hvor der er de folk, der nu er.
Dancenter udlejer 1.200 enheder ud, og det betyder, at der er travlt i de højtbelagte måneder, hvor der kan være mellem 700 og 800 ankomster på en weekend, og så kan der altså af og til ske fejl - særligt udenfor den normale arbejdstid, hvor de ansatte på kontoret er taget hjem, mener han.
– Selvfølgelig vil man gerne være fejlfri, men når vi nu har så mange indcheckninger, som vi har, så er det også godkendt, hvis vi har nogle eskaleringer efter arbejdstid. Ikke, at vi nogensinde vil sige, at det er i orden.
– Vi har lavet nogle fejl, som vi ikke glemmer, og som vi gerne vil sige undskyld for. Så jeg synes, at man er der nu, hvor man gerne vil kigge frem. Vi er færdige med at sige undskyld, og nu vil også gerne vise, at vi kan gøre det rigtig godt.
Han synes nemlig, at de ansatte gør et rigtig godt stykke arbejde, og han ærgrer sig over, at der af og til bliver gjort et stort nummer ud af de situationer, hvor det ikke lykkes dem at få løst problemerne indenfor åbningstiderne.
– Folk har måske fået lidt kortere lunte, fordi der har været meget fokus på os. Vi skal selvfølgelig ikke acceptere, at der laves fejl, men men jeg synes, at når vi har så mange ankomster, så er det stadig godt, når vi får løst de fejl, der løbende dukker op.
Ingen uløste sager
Også i forhold til husejerne, som tidligere har luftet deres frustration over Dancenter her i spalterne, kan Frederik Dam Hansen oplyse, at der er gode nyheder.
Der har nemlig tidligere har været en del husejere, som har haft oplevelsen af, at deres sager ikke er blevet løst og at der har været pengeproblemer mellem dem og Dancenter. Flere fortæller, at de oplever, at de, når de endelig kommer igennem til lokalkontoret, får lovning på løsning af problemerne. Flere fortæller imidlertid, at problemerne ikke bliver løst, og at de er begyndt at tvivle på, om lokalkontoret overhovedet har mandat til at løse problemerne.
Her kan den lokale afdelingsleder imidlertid berolige og fortælle, at han har en direkte kontakt til finansafdelingen, og at man kan stole på, at problemerne bliver løst.
– I løbet af min tid her, er der blevet lavet nogle nye aftaler, og jeg er blevet areamanager, så på den måde er der et led mindre, som jeg refererer til. Man kan sige, at jeg er blevet regionschef, og derfor har jeg nogle beføjelser i forhold til at der er en direkte respons nu.
Selvom han altså ikke har en direkte adgang til pengekassen, så har han alligevel en direkte adgang til dem, der har en direkte adgang til pengekassen, og derfor kan man altså regne med, at man har talt med en person, der har indflydelse, når man har talt med ham, understreger han.
Men var har talt med husejere som oplever, at de taler med dig og får lovning på at det bliver løst, og alligevel bliver tingene ikke løst?
– Vi har haft nogle løbende cases, hvor det handler om, at vi har de her flex-priser, så der har været mange husejere, der har haft udfordringer med det. Men det er bestemt ikke vores indtryk, at folk ikke får deres penge; hvis vi har nogle cases, så får vi dem også løst, fortæller han.
Har I stadig nogle hængende, hvor du har sagt, at det bliver løst, men hvor I ikke har fået det løst?
– Nej. Jeg har ikke nogle cases, hvor det ikke er løst.
Han understreger, at han ikke ville arbejde for Dancenter, hvis han ikke troede på, at de på lokalkontoret kunne løse de problemer, der opstår henad vejen.
Gik i minus
Det er imidlertid ikke alle, der er enige i at fejlene, der dukker op bliver løst. Det er særligt husejere og samarbejdspartnere, der stadig sidder tilbage med følelsen af, at deres nødråb ikke går igennem.
Tidende har efter snakken med Frederik Dam Hansen blandt andet været i kontakt med Julie Hjorth Hansen, som siden 2023 har udlejet en feriebolig, som hænger sammen med hendes families gård i Nylars. Ferieboligen på 88 kvadratmeter var en væsentlig del af budgettet, da familien blev enige om at købe drømmegården og flytte tilbage til Bornholm efter en årrække i København.
– Hvis vi skulle købe det her sted var det en del af det, at vi skulle have nogle ret gode udlejninger på lejligheden. Vi ved godt, at man aldrig nogensinde kan være sikker, men det var en del af vores budget, og hos Dancenter fik man en garanti om at den ville blive lejet så og så meget ud, fortæller hun.
Udlejningen er gået forrygende i stort set hele 2023, og den lille familie på tre - snart fire - var begejstrede for samarbejdet med Dancenter, som sikrede dem en udbetaling på omkring 80.000 kroner sidste år. Da en lejer havde lavet en længere booking i stort set hele december måned, var de derfor begejstrede ved udsigten til at tjene en sidste slat penge på et tidspunkt af året, hvor der ellers ikke er så meget udlejning.
– Vores lille ferielejlighed er på ingen måde high-end. Så det er sådan et sted, hvor vi får mange last minute bookinger, hvor folk måske ikke ved om de skal tage til Fanø eller Bornholm, forklarer Julie Hjorth Hansen.
Da de skrev kontrakt med Dancenter var det imidlertid hendes oplevelse, at de var begejstrede for lejligheden, som de mente var super fin og også fungerede til vinterudlejning.
Derfor blev de overraskede, da Frederik Dam Hansen ringede i starten af det lange ophold i december måned og fortalte, at gæsten var meget utilfreds. Der var ingen varme, ingen varmt vand og sengen var dårlig, fik de at vide. Ganske kort efter blev gæsten flyttet videre til et andet hus, uden at en ansat hos Dancenter har tjekket lejligheden.
– Vi har den samme varmekilde og det samme varme vand i vores hus, fordi det er den samme bygning, og alle vores udlejninger er inklusiv forbrug, så det kan simpelthen ikke passe, forklarer hun.
Da afdelingslederen kigger forbi til et møde samme uge, kan de tre da også sammen konstatere, at lejligheden ikke fejler noget, men alligevel bliver familien trukket for det beløb, de skulle have tjent på den periode. Senere bliver de også trukket et lignende beløb for genhusningen af gæsten.
– Og jeg synes jo, at de der 7.000 kroner er vildt mange penge for os, så det er frustrerende, men så bliver det jo bare flere og flere penge, de mener, at vi skylder dem.
For Julie, Jesper og deres snart to børn har indtjeningen fra udlejningen været en essentiel del af deres budget, men de får ikke pengene udbetalt. Foto: Sarah Thun Kristensen
40.000 kroner
I skrivende stund har Julie Hjorth Hansen omkring 40.000 kroner til gode hos Dancenter, som fortsat mener, at hun skylder dem penge. De mener, at hun skylder dem 20.000 kroner nu, for udover de 8.000 kroner for genhusning af gæsterne som ikke ville bo i ferielejligheden alligevel, så er der også blevet trukket 12.000 kroner i kulance - noget som hun ikke ved, hvad er, og som udlejningsbureauet ikke har fortalt dem om.
– Selvom vi fik at vide af dem, at de ville sætte gang i tilbagebetalingen af de her penge, så ender det bare med, at de trækker flere penge og nu er de penge fra december bare blevet et lille beløb i forhold til alle de her penge for vores bookinger i år, fortæller hun frustreret.
Med en gård, der trænger til nye vinduer, et lille nyt familiemedlem på vej til september og en tre-årig der skal forsørges, så er de mange penge nemlig ikke bare et greb i lommen.
– Det er vildt mange penge for os, og vi synes bare, det er så uretfærdigt, for vi har ikke gjort noget forkert, mener hun.
Selvom meldingen fra Dancenter tidligere på året var, at pengene var på vej, så er den seneste melding, at de ikke får deres penge tilbage, og selvom de bruger meget tid på at ringe og skrive til det lokale kontor, så er der ikke længere nogen respons.
– Det er totalt opslidende, for det er jo en samtale vi har hver eneste dag, om vi har hørt fra dem eller ej og hvad vi gør nu. Skal vi gøre noget drastisk og lade være med at lukke gæsterne ind? Men vi vil jo bare gerne have de penge, så vi tør heller ikke rigtig gøre noget.
Tidende har set dokumentation for korrespondencen mellem Dancenter og husejer og for de mystiske overførsler, og derfor har vi spurgt Frederik Dam Hansen om, hvordan det kan være, at der stadig er frustrerede husejere der ikke har fået udbetalt deres penge, når han fortæller, at der ikke er nogle cases, der ikke er løst.
Han er imidlertid ikke vendt tilbage vedrørende ferielejligheden i Nylars.
Flere problemer
Også hos Heidi Rylander Karlsson som Tidende tidligere har talt med, er der fortsat en lille ko på isen, selvom hun har fået udbetalt de fleste af de penge, hun manglede, op til højsæsonen.
Hun fortæller, at Dancenter fortsat skylder penge for deres afbestillingsgaranti, som de tilbyder husejere, der udlejer med dem.
Ifølge kontrakten bliver pengene fra afbestillingsgarantien nemlig udbetalt sammen med pengene fra lejen på forskud den 1. i hver måned, men hun har ikke set noget til pengene fra afbestillinger i uge 23 og uge 28 endnu. Det får hende til at frygte, at hun heller ikke får pengene til august fra afbestillinger i uge 32 og 33.
Hun kan dog bekræfte, at det er lykkedes at få afholdt et møde med Frederik Dam Hansen - dog først i andet forsøg, da han ifølge hende ikke dukkede op til det første planlagte møde.
– Dancenter skylder os stadig 23.000 kroner, fortæller hun og henviser til et afsnit i Dancenters eget materiale, hvor det fremgår, at udlejningsbureauet dækker 100 procent af lejeindtægten, hvis gæsterne afbestiller et bekræftet og betalt lejemål under 30 dage inden indflytningen.
Også i ejerforeningen Æblehaven er Linda Grøndahl uforstående overfor udsagnet om, at der ikke er nogle uløste cases. Hun kan nemlig oplyse, at ingen i ejerforeningen har fået elafregning for det første halvår - penge, der ifølge kontrakten skal stå på kontoen den 10. juli.
– Jeg talte med Frederik i mandags, og der sagde han, at det netop lige er sat til betaling, samt at han ville ringe dagen efter, når han lige havde fulgt op på det. Vi har ingen penge set endnu og ej heller hørt fra Frederik, fortæller Linda Grøndahl.
Til Tidende oplyser Frederik Dam Hansen efterfølgende, at pengene til Æblehaven er på vej, ligesom han forsikrer, at Heidi Rylander Karlssons afbestillingsgaranti bliver overført på bagkant i den kommende betaling. Han er imidlertid ikke vendt tilbage med dokumentation for overførslen.
Hvem stoppede samarbejdet?
I en artikel i Tidende sidste weekend kunne vi berette om, hvordan et afsluttet samarbejde mellem en servicevirksomhed og Dancenter har ført til kaos og travlhed for samarbejdspartneren Team Bornholm. I den forbindelse oplyste Dancenter at det var dem der stoppede samarbejdet med servicevirksomheden, og ikke den anden vej rundt.
Han fortæller nu, at det skete, fordi han fandt ud af, at servicevirksomheden var ejet af en person som arbejder for et konkurrerende sommerhusudlejningsbureau på øen, og at han derfor ikke mente, at det var passende at fortsætte samarbejdet.
– Jeg synes ikke, at vi som professionel virksomhed kan acceptere at have en konkurrent ansat, fortæller han.
Men hvis rengøringen har fungeret upåklageligt, hvorfor så lave ballade over, hvem det er, der ejer firmaet?
– Fordi vi oplever, at de lejligheder og kontrakter, vi har med husejerne er blevet påvirket af, at der er en servicepartner, som er ansat i et nyt firma, fortæller han.
Han forklarer videre, at det er hans oplevelse, at de har givet tilbud og arbejdet for at få kontrakter ombord, og det kan han ikke acceptere.
Han mener desuden, at de problemer, der er opstået i juli måned skyldes at rengøringsvirksomheden på grund af det opsagte samarbejde ikke havde meget motivation for at lave en passende overlevering, hvilket har betydet at det nye rengøringshold har måttet asfaltere, mens de kører.
– Det er klart, at fra deres side har motivationen måske også manglet for at give os information om, hvordan de her parker og lejligheder har fungeret. Så derfor har det været learning by doing. Og der er det jo super ærgerligt, at husejere og gæster er blevet taget som gidsler. Men vi kan forsikre om, at problemerne nu er løst, fortæller han.
Så i den weekend, der lige har været, har der ikke været de problemer, som Team Bornholm fortæller om i weekenden inden?
– Nej, det har der ikke været.
Væsentligt mislighold
Efterfølgende har Tidende talt med den omtalte servicevirksomhed, som ikke genkender Frederik Dam Hansens udlægning af historien.
De fortæller, at de ikke er blevet informeret om den omtalte problematik, og Tidende har set dokumentation for, at det var servicevirksomheden, som opsagde samarbejdet med Dancenter på grund af væsentlig mislighold af kontrakten.
– Men det at han går og fortæller usandheder kan jo have en væsentlig konsekvens for vores firma, for vi kan ikke tage til genmæle, forklarer ejerne, som af hensyn til den verserende sag har ønsket at være anonyme.
De genkender heller ikke, at de har forsøgt at fremme andre bureauer gennem virksomheden - både fordi det ikke er dem selv, men deres ansatte der gør rent i husene, og fordi husene bliver rengjort, mens der ikke er nogen til stede i lejlighederne, mens de bliver rengjort.
Ejerne fortæller desuden, at de på trods af situationens karakter gerne havde givet en overlevering for at sikre gæsternes gode oplevelse også efter den 1. juli, men at Dancenter ikke har kontaktet dem for en overlevering.
Hos Team Bornholm kan administrerende direktør, Marcus Persson, ikke genkende fortællingen om, at problemerne er løst, da de seneste dage har indeholdt en væsentlig mængde fejl på den andel af husene, som konflikten med servicevirksomheden har påvirket.
– 13., 14., 15. og 16. juli har vi haft manglende levering af sengetøj, ikke-rengjorte lejligheder og steder som har været låste eller ikke leveret nøgle til, hvorfor Team Bornholm selv har måttet træde til. Det er måske et my mindre end sidste weekend, men stadig langt over hvad det bør være, fortæller han.
Tidende har set optegnelser af de ovennævnte dages udfordringer, ligesom vi har set dokumentation for, at man fra Team Bornholms side har forsøgt at tage problemerne i opløbet.
En følelse vi har
Da Tidende atter taler med Frederik Dam Hansen anerkender han, at der har været problemer i den seneste weekend - men i modsætning til Team Bornholm, mener han, at det har været på et normalt og acceptabelt niveau.
Han fastholder også, at det er Dancenter, der har løst problemerne og ikke Team Bornholm.
Jeg har set dokumentation for at Team Bornholm har rakt ud på forkant. Kunne man have gjort mere for at tage det her i opløbet?
– Det er jo fordi, de vil fange os i, at de gerne vil have et samarbejde med denne her servicevirksomhed.
Er det noget, de siger, eller er det noget, du tolker?
– Jeg er bevidst om det, fordi de har haft et samarbejde de sidste mange mange år, og så prøver de at styre tingene udenom os. Det er ikke noget, jeg kan bekræfte, men det er den følelse, vi sidder med her.
Frederik Dam Hansen forklarer desuden, at man på et møde mellem Dancenter og den omtalte servicevirksomhed blev enige om at afslutte samarbejdet. Han erkender dog, at det ikke var Dancenter, der formelt opsagde samarbejdet.
– Så hvis det er dem, der lige skriver en mail med, at de opsiger samarbejdet - det er jeg egentlig ligeglad med. Det vigtigste for mig er bare, at man ikke længere har et samarbejde, forklarer han.
Han afviser desuden, at der har været et mislighold af kontrakten fra Dancenters side, og Tidende har spurgt, om han genkender, at der ikke er taget kontakt til virksomheden efter en overlevering til de nye rengøringsfolk, som kunne have afværget nogle af problemerne i de seneste weekender.
Men hvordan har man fra jeres side arbejdet på at sørge for, at gæster og husejere ikke bliver taget som gidsler i det skifte?
– Jamen, hvad skal jeg svare til det. Vi har selvfølgelig ikke haft et godt samarbejde efter den opsigelse, så det har været learning by doing fra vores side.
Men I har kendt datoen siden maj, så har I taget initiativ til at række ud og spørge, om de har mulighed for at lave en overlevering eller på en anden måde sørge for, at det her bliver glidende?
– Det har vi. Vi har haft en samtale med de forskellige ejerforeninger.
Tidende har anmodet om dokumentation fra Frederik Dam Hansen og Dancenter, men de er ikke vendt tilbage indenfor den aftalte tidsfrist.
Frederik Dam Hansen fortæller imidlertid, at han og den europæiske CEO har holdt møde med borgmesteren for at diskutere, hvordan Dancenters internationale muskler kan gavne Bornholm. Han fortæller, at man i år har føjet nye huse til kataloget, og at de har givet gode tilbud til de bornholmske ferieparker.
Foto: Sarah Thun Kristensen
Vi lærer om sex – men ikke om skat
MEST LÆSTE


En tajnskryna
En tandstump med rod.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration