Som nævnt viser en opgørelse foretaget i juli og august, at der ved 32 procent af afgangene transporteredes flere biler, end området optimalt kan håndtere. Typisk for en del af disse afgange er, at det primært er turister, der sejler med. En del af dem ankommer tidligt til check-in; ofte en time til halvanden før afgang, fortæller Bornholmslinjen.
Det har givet øget pres på indcheckning med ophobning ud på Munch Petersens Vej, og flere køretøjskategorier kunne ikke lastes korrekt, fordi de ikke kunne komme ind på grund af kødannelse. I et enkelt tilfælde førte til, at biler måtte efterlades i Rønne, samt at der skulle bruges mere brændstof på grund af forkert vægtfordeling i skibet.
Passagerer er blevet stressede, fordi de ikke kunne komme frem til deres respektive opmarchbaner på grund af ophobninger, og i nogle tilfælde blev afgangen forsinket, fordi lastningen ikke kunne gennemføres som planlagt. Det har medført øget forbrug af olie for at nå frem til Ystad til tiden, fortæller Bornholmslinjen i sin henvendelse til kommunen.
Lastning af en hurtigfærge