Plads til mindst 500 biler i land: Sådan når Bornholmslinjen frem til tallet

Plads til mindst 500 biler i land: Sådan når Bornholmslinjen frem til tallet
Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 10. JUN 2022 • 11:05
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
10. JUN 2022 • 11:05

Rederiet har meddelt regionskommunen, at der er brug for plads til mindst 500 biler i land. Det skal sikre en så optimal afvikling af sejladsen som muligt.


Hvis Bornholm vil have optimal glæde af hurtigfærgen Express 5, så er der brug for et større opmarchområde på Rønne Havn, lyder budskabet fra Bornholmslinjen. Derfor har rederiet, havnen og regionskommunen i et års tid været i dialog for at finde den bedst mulige løsning.

Helt grundlæggende handler det om, at der er plads til 451 personbilsenheder ombord på Express 5, mens der på Express 1 er plads til 396. Det kræver ifølge rederiet, at der er plads til endnu flere biler på det område, hvor de venter på at kunne køre ind på bildækket. For at sikre en optimal udnyttelse af kapaciteten er der brug for plads til minimum 500 biler, skriver Bornholmslinjen i en henvendelse til kommunen. Det fremgår af en aktindsigt, som Tidende har fået.

Tilbage i november kontaktede Bornholmslinjen regionskommunen for at gøre opmærksom på behovet for et større opmarchområde i forbindelse med indsættelsen af Express 5. Af rederiets henvendelse fremgår det, at området i sin nuværende form i praksis kan indeholde 316 biler.

Det betyder ifølge Bornholmslinjen, at området allerede er underdimensioneret i forhold til et reelt behov på 400 personbilsenheder plus ekstra enheder til sortering af køretøjskategorierne. En opgørelse foretaget i juli og august viser, at der ved 32 procent af afgangene transporteredes flere biler, end området optimalt kunne håndtere, fortæller rederiet.

Behov for 3.000 lanemeter

Sorteringen af køretøjer i forskellige kategorier betyder, at der er baner, der ikke udnyttes 100 procent.

Baseret på erfaringer fra færgedrift på Bornholm, Kattegat, Als, Langeland, Fanø og Samsø mener rederiet, at der er brug for cirka 10-15 procent ekstra lanemeter til at kunne opdele lasten optimalt i opmarchområdet i forhold til antal reelt lastede biler. Lanemeter er en længdeenhed for de kørebaner, som biler og trailere placeres på ombord. Et lanemeter er en meter dækflade.

Derved er man fremme ved sagens kerne i forhold til behovet for mere opmarchplads på Rønne Havn.

"Express 5 er designet til 450 personbilsenheder. Derudover skal vi, som ovenfor beskrevet, bruge plads til et yderligere antal personbilsenheder, så køretøjskategorierne kan sorteres optimalt. Til en udvidelse af området, som skal give en optimal udnyttelse i forhold til lastningen, og med baggrund i tidligere beskrevne erfaring, kan det beregnes, at der er brug for plads til minimum 500 biler. Biler i opmarchområdet optager faktuelt i gennemsnit seks meter hver, hvilket således giver et behov på 3.000 lanemeter. Hertil kommer et areal for tilkørsel til de enkelte opmarchbaner", skriver Bornholmslinjen.

Ophobning og forsinkelse

Med det nuværende opmarchområde og den nuværende kapacitet på Express 1 bruger Bornholmslinjen 40 minutter på at vende hurtigfærgen. Det vil sige, at der er 40 minutter mellem ankomst fra Ystad og den næste afgang fra Rønne.

Som nævnt viser en opgørelse foretaget i juli og august, at der ved 32 procent af afgangene transporteredes flere biler, end området optimalt kan håndtere. Typisk for en del af disse afgange er, at det primært er turister, der sejler med. En del af dem ankommer tidligt til check-in; ofte en time til halvanden før afgang, fortæller Bornholmslinjen.

Det har givet øget pres på indcheckning med ophobning ud på Munch Petersens Vej, og flere køretøjskategorier kunne ikke lastes korrekt, fordi de ikke kunne komme ind på grund af kødannelse. I et enkelt tilfælde førte til, at biler måtte efterlades i Rønne, samt at der skulle bruges mere brændstof på grund af forkert vægtfordeling i skibet.

Passagerer er blevet stressede, fordi de ikke kunne komme frem til deres respektive opmarchbaner på grund af ophobninger, og i nogle tilfælde blev afgangen forsinket, fordi lastningen ikke kunne gennemføres som planlagt. Det har medført øget forbrug af olie for at nå frem til Ystad til tiden, fortæller Bornholmslinjen i sin henvendelse til kommunen.


Lastning af en hurtigfærge

Ifølge Bornholmslinjen er der flere faktorer at tage hensyn til, når en færge skal lastes:

• Korrekt placering af gæster ombord på vogndækket

Handicappede skal placeres i nærheden af elevatoren.

Busser skal placeres således, at buspassagererne har let adgang til trapper.

Biler med anhænger skal lastes, så de kan komme rundt; specielt campingvogne.

Lastvognsenheder og tunge enheder skal placeres foran i skibet.

Varevogne skal placeres separat, da de optager ekstra plads i bredden.

Pendlere skal placeres, så de kommer først ud.

Elbiler skal placeres ved ladestandere.

 

• Vægt placering i skibet

En hurtigfærge opnår først marchhastighed, når agterskibet er hævet, så de fire waterjets kommer fri af vandet. Dette kan kun ske, hvis lasten er korrekt placeret. Det betyder, at for eksempel lastvognsenheder og tunge enheder skal placeres forrest i skibet.

 

• Hastighed af lastningen

For at opretholde godkendt sejlplan skal hurtigfærgen "vendes" på 40 minutter. Det fordrer, at skibet kan losses hurtigt, samt at den efterfølgende lastning ligeledes sker så hurtigt og smidigt som muligt. For at lastningen skal foregå smidigt, opmarcheres de forskellige køretøjskategorier i deres egne separate baner, så de afhængig af lastens sammensætning, kan køres ombord på rette tidspunkt.

 

Kilde: Bornholmslinjen