Nyt forslag: Busser skal opgive pladsen til ventende biler

Nyt forslag: Busser skal opgive pladsen til ventende biler
Regionskommunen har kontaktet Molslinjen og Rønne Havn med et forslag om, at bussernes nuværende holdeplads ved færgeterminalen på Rønne Havn bliver omdannet til opmarchpladser til biler. Der er brug for mere plads til ventende biler, når Express 5 bliver indsat, har rederiet oplyst. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | RØNNE | ABONNENT | 7. JUN 2022 • 07:26
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | RØNNE | ABONNENT
7. JUN 2022 • 07:26

Kommunen og Molslinjen er ikke nået til enighed om, hvordan der bliver plads til flere ventende biler på Rønne Havn. Nu har kommunens direktør fået en ny idé.

 

I snart et år har Molslinjen, regionskommunen og Rønne Havn ledt efter svaret på spørgsmålet om, hvordan man får skabt plads til flere ventende biler på havnen, så det bliver nemmere at udnytte den ekstra kapacitet på den nye hurtigfærge Express 5.

Der har været flere løsningsforslag på bordet, men der er endnu ikke opnået enighed om en model for udvidelsen af det såkaldte opmarchområde og finansieringen af en sådan udvidelse. For mindre end en måned siden opstod en ny idé til en løsning i regionskommunens direktion. Det viser en aktindsigt, som Tidende har fået.

Spørgsmålet om opmarchområdets størrelse er ikke nyt. Lige siden indsættelsen af Express 1 har Bornholmslinjen oplevet udfordringer med at laste og losse færgen i Rønne på grund af begrænsede arealforhold, hvilket fører til forsinkelser og uhensigtsmæssig trafikafvikling. Da der er plads til flere biler på Express 5 end på Express 1, forudser rederiet, at problemerne bliver større i fremtiden. Derfor henvendte økonomidirektør Poul Jacobsen i Molslinjen sig i juli 2021 til daværende borgmester Thomas Thors med forslag til, "hvorledes opmarchbanerne i Rønne kan udvides, således at den store ekstra kapacitet på Express 5 kan benyttes fuldt ud. Den nuværende plads i Rønne er allerede for lille i forhold til Express 1, hvorfor der på travle dage er kø ved check-in helt ud på Munch Petersens Vej", skrev Poul Jacobsen blandt andet.

25 procent ekstra

Aktuelt genbruger Bornholmslinjen banerne, når de er tømt. Det er en løsning, som ofte giver problemer, fordi mange kunder ankommer, før rederiet kan starte denne procedure.

Konkret bad Molslinjen om at få opmarcharealerne udvidet til 542 pladser, hvilket er cirka 200 pladser mere end i dag. Det svarer til de 450 pladser på Express 5 plus 25 procent. De ekstra 25 procent forklarer rederiet med, at bilerne skal deles op i forskellige typer – høj bil, handicap, elbil og så videre – hvilket betyder, at opmarchbanerne ikke kan udnyttes 100 procent.

Efter forhandlinger nåede parterne til enighed om en løsning, der indeholder en afbrydelse og mulig omlægning af Vesthavnsvej og en udvidelse af opmarcharealet mod nord. Løsningen koster ifølge et overslag et sted mellem 14 og 18 millioner kroner, og den er strandet på, at regionskommunen og Molslinjen ikke kan nå til enighed om finansieringen.

Busserne ud på Kongen

Siden har regionskommunen arbejdet videre på at finde en løsning, så der bliver plads til flere ventende biler på Rønne Havn, og den 19. maj præsenterede direktør Lillian Rasch Madsen et nyt løsningsforslag, viser den aktindsigt, Tidende har fået.

I en mail til Molslinjen og Rønne Havn fortæller hun, at regionskommunen gerne vil drøfte muligheden for at afgive BAT's areal ved færgeterminalen til formålet, altså det område som busserne og deres passagerer til færgerne ankommer til og kører fra i dag. Denne løsning forudsætter dog, at BAT's chauffører og administration kan rykke ind i terminalbygningen, og at busserne kan rykke om på Kongen. Derudover vil der blive behov for etablering af en dieseltank, skriver Lillian Rasch Madsen. Kongen er området for enden af Finlandsvej, hvor der står et gammelt fyr.

Molslinjen har endnu ikke svaret på henvendelse i det materiale, Tidende har fået udleveret.