Spørgsmålet om opmarchområdets størrelse er ikke nyt. Lige siden indsættelsen af Express 1 har Bornholmslinjen oplevet udfordringer med at laste og losse færgen i Rønne på grund af begrænsede arealforhold, hvilket fører til forsinkelser og uhensigtsmæssig trafikafvikling. Da der er plads til flere biler på Express 5 end på Express 1, forudser rederiet, at problemerne bliver større i fremtiden. Derfor henvendte økonomidirektør Poul Jacobsen i Molslinjen sig i juli 2021 til daværende borgmester Thomas Thors med forslag til, "hvorledes opmarchbanerne i Rønne kan udvides, således at den store ekstra kapacitet på Express 5 kan benyttes fuldt ud. Den nuværende plads i Rønne er allerede for lille i forhold til Express 1, hvorfor der på travle dage er kø ved check-in helt ud på Munch Petersens Vej", skrev Poul Jacobsen blandt andet.
25 procent ekstra
Aktuelt genbruger Bornholmslinjen banerne, når de er tømt. Det er en løsning, som ofte giver problemer, fordi mange kunder ankommer, før rederiet kan starte denne procedure.
Konkret bad Molslinjen om at få opmarcharealerne udvidet til 542 pladser, hvilket er cirka 200 pladser mere end i dag. Det svarer til de 450 pladser på Express 5 plus 25 procent. De ekstra 25 procent forklarer rederiet med, at bilerne skal deles op i forskellige typer – høj bil, handicap, elbil og så videre – hvilket betyder, at opmarchbanerne ikke kan udnyttes 100 procent.