I snart et år har Molslinjen, regionskommunen og Rønne Havn ledt efter svaret på spørgsmålet om, hvordan man får skabt plads til flere ventende biler på havnen, så det bliver nemmere at udnytte den ekstra kapacitet på den nye hurtigfærge Express 5.
Der har været flere løsningsforslag på bordet, men der er endnu ikke opnået enighed om en model for udvidelsen af det såkaldte opmarchområde og finansieringen af en sådan udvidelse. For mindre end en måned siden opstod en ny idé til en løsning i regionskommunens direktion. Det viser en aktindsigt, som Tidende har fået.
Spørgsmålet om opmarchområdets størrelse er ikke nyt. Lige siden indsættelsen af Express 1 har Bornholmslinjen oplevet udfordringer med at laste og losse færgen i Rønne på grund af begrænsede arealforhold, hvilket fører til forsinkelser og uhensigtsmæssig trafikafvikling. Da der er plads til flere biler på Express 5 end på Express 1, forudser rederiet, at problemerne bliver større i fremtiden. Derfor henvendte økonomidirektør Poul Jacobsen i Molslinjen sig i juli 2021 til daværende borgmester Thomas Thors med forslag til, "hvorledes opmarchbanerne i Rønne kan udvides, således at den store ekstra kapacitet på Express 5 kan benyttes fuldt ud. Den nuværende plads i Rønne er allerede for lille i forhold til Express 1, hvorfor der på travle dage er kø ved check-in helt ud på Munch Petersens Vej", skrev Poul Jacobsen blandt andet.